Už jedenáct obcí odmítá středočeskou část dálnice D3. Někteří jsou pro rozšíření silnice z Prahy do Tábora

3 minuty
Události ČT: Odpůrci středočeské dálnice D3 navrhují jinou variantu
Zdroj: ČT24

Třicet let už trvají dohady a spory kolem projektu dálnice D3, jde hlavně o její středočeskou část za šedesát miliard korun. Spolek Alternativa středočeské D3 opakovaně tvrdí, že jde o předraženou a ekologicky náročnou dálnici. Nahradit ji chce méně radikálním řešením, které by zahrnovalo obchvaty měst a hlavně modernizaci a rozšíření stávající silnice I/3 z Prahy do Tábora.

S odpůrci takzvané západní varianty dálnice D3 se ve středu sešel premiér Andrej Babiš (ANO). K žádným závěrům však strany nedospěly a domluvily si další schůzku. Podle Romana Andrese ze spolku Alternativa středočeské D3 měl Babiš zájem pochopit řešení, které spolek navrhuje. „Domluvili jsme se na pokračování jednání v průběhu října,“ uvedl.

Zhruba půlhodinové schůzky se vedle Babiše a představitelů spolku zúčastnil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Přes internet se připojil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). 

Lidé se obávají zhoršení životního prostředí

Zastavit realizaci tohoto úseku chce už jedenáct obcí, šest spolků a bezmála 1500 občanů. Obávají se zvýšeného hluku, výfukových plynů nebo znečištění vod. Nový úsek dálnice výrazně změní ráz některých oblíbených turistických cílů. Například Posázavskou stezku má mezi Lukami pod Medníkem a Kamenným Přívozem protnout most. 

Dálnice se má u Jesenice napojit na Pražský okruh, který se má rozšířit ze současných čtyř pruhů na osm. To se ale nelíbí místním. „Tady vznikne vlastně nejširší dálnice v České republice. Životní prostředí to určitě zhorší,“ řekl starosta Jesenice Pavel Smutný (STAN).

„Navíc samotná studie pořízená pro ministerstvo dopravy prokazuje již nyní překročení ekonomické výhodnosti dálnice o desítky procent – prostě se občanům ČR nevyplatí, snad s výjimkou dodavatelských firem a zainteresovaných osob,“ komentoval dále.

Premiér už loni k výstavbě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před dvaceti lety a že nelze vyhovět všem. Obcím tehdy ale slíbil, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.

Vláda i kraj zatím změny odmítají

Připomínky k vedení dálnice se ale nezamlouvají například Středočeskému kraji. „Koncentrace lidí a obcí ve Středočeském kraji je tak velká, že kamkoliv posunete tu dálnici, tak zase budou mít problémy jiné obce. Já si myslím, že by bylo dobré nechat toto být a začít stavět,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera. Změny odmítá také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

S velkou pravděpodobností se dá očekávat, že když ta příprava dálnice bude takhle pokračovat, bude končit někde u soudu.
Radek Mátl
ředitel ŘSD

Chystaný úsek dálnice D3 ve Středočeském kraji má být dlouhý šedesát kilometrů. Na už hotovou sedmdesátikilometrovou trasu v jižních Čechách se má napojit u obce Mezno. Z některých měst tak odvede zásadní část dopravy.

Pro některé obce problém, pro jiné pomoc

„Přes naše město jezdí 230 tisíc aut měsíčně, provoz na silnici 105 je v podstatě neúnosný. Pevně věřím tomu, že dálnice velkou část téhle dopravy sebere,“doufá starosta Jílového u Prahy Pavel Pešek (Volba pro město Jílové u Prahy).  

Dálnice D3 má spojit hlavní město s Českými Budějovicemi a hranicemi s Rakouskem. V provozu je teď 70 kilometrů dálnice mezi Meznem a Úsilným. Celá komunikace o délce 170 kilometrů by měla být podle premiéra Babiše hotová do roku 2028.

Havlíček: Úseky z Českých Budějovic do Rakouska se možná začnou stavět v příštím roce

To potvrdil také Karel Havlíček, který si podle svých slov dokáže představit, že se sveze autem z Prahy do Rakouska už po roce 2028. Uvedl to ve středu v pořadu ČT Události, komentáře. Podle něho má projekt dálnice blíže k dokončení zejména v jižní části, táhnoucí se od Českých Budějovic k rakouským hranicím.

„Poslední úseky se zde začnou stavět v příštím roce nebo v tom přespříštím a budou dokončeny v roce 2024 až 2025. Čekáme také na Rakušany, až dokončí výstavbu na své straně,“ řekl Havlíček. Dodal, že náročnější situace bude ve Středočeském kraji. Nepravomocné územní rozhodnutí k tamním pěti klíčovým úsekům dálnice by prý mělo být hotové v letech 2021 nebo 2022.

Samotná stavba by se měla spustit v roce 2024, dokončena by přitom měla být o čtyři roky později. S Havlíčkovým plánem na vybudování dálnic v pořadu však nesouhlasil poslanec a místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti).

14 minut
Události, komentáře: Karel Havlíček a Ondřej Polanský o stavbě dálnice D3
Zdroj: ČT24

„Vnímám ten projekt ve středních Čechách za rizikový. Například oblast podél Jílového u Prahy je poddolovaná, plánují se tam hned tři tunely a projekt neodpovídá složitosti toho terénu. Horentní částka jedné miliardy za vystavěný kilometr se mi také nezdá v pořádku,“ nastínil.

Polanský v pořadu jako alternativní řešení navrhl dva kroky – dokončení rekonstrukce železnice mezi Českými Budějovicemi a Prahou a dostavění chybějících úseků D4 s tím, že by bylo nutné rovněž zvýšit kapacitu silnice I/3 od Miličína po její napojení na D1. Havlíček Polanského variantu odmítl, podle něho by modernizace silnice u Miličína nebyla efektivní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Česko je na prahu chřipkové epidemie

Tuzemsko stojí podle hlavní hygieničky Barbory Mackové na prahu chřipkové epidemie. Podle dat za minulý týden přibylo v Česku od týdne předchozího nemocných asi o šestinu, roste zejména počet nemocných dětí ve školním věku. Mezi různými infekcemi dýchacích cest se zvýšil podíl chřipky, pacientů za týden přibylo skoro o třetinu, uvedl Státní zdravotní ústav (SZÚ).
15:18Aktualizovánopřed 13 mminutami

Klempíř považuje za prioritu stabilitu, financování a dostupnost kultury

Kandidát Motoristů na ministra kultury Oto Klempíř označil diskusi s prezidentem Petrem Pavlem za noblesní. Řekl, že jeho prioritou ve funkci by byla stabilita nebo financování kultury, aby měly instituce i umělci dlouhodobou jistotu. Chce také, aby byla kultura dostupná všem. S Pavlem se shodli na nutnosti chránit nezávislost veřejnoprávních médií. Následoval ho Boris Šťastný, nominovaný na post ministra sportu. Kandidát na ministra životního prostředí Filip Turek se omluvil ze zdravotních důvodů, proti jeho jmenování má hlava státu výhrady.
09:48Aktualizovánopřed 29 mminutami

Turek: Pokud to zdraví dovolí, sejdu se s prezidentem co nejdříve

Poslanec a čestný prezident Motoristů Filip Turek je s vyhřezlou ploténkou v jedné z pražských nemocnic a pod silnými léky na bolest, řekl předseda sněmovní frakce Motoristů Boris Štastný po svém jednání s prezidentem Petrem Pavlem. Od Turka mu předal omluvný dopis. Kandidát na ministra životního prostředí Turek řekl ČT24, že by se rád co nejdříve s Pavlem setkal, považuje to za zásadní. Nový termín pro případnou schůzku Hrad neoznámil.
11:53Aktualizovánopřed 53 mminutami

V osadě Bedřiška zbourali dům, aktivisté protestovali na zastupitelstvu

V pondělí ráno proběhla demolice domu v bývalé hornické kolonii Bedřiška v Ostravě. Bourání začalo kolem půl sedmé, zhruba o půl deváté již dům, který v minulých dnech bránili aktivisté, nestál. Mluvčí obyvatel Bedřišky Eva Lehotská kroky městského obvodu odsoudila. Na zastupitelstvo příslušného městského obvodu poté přišli obyvatelé a příznivci Bedřišky protestovat s transparenty, diskutovat a informovat se. Starosta obvodu jim vstříc nevyšel.
06:12Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Hejtmanem Karlovarského kraje se stal Petr Kubis

Zastupitelé Karlovarského kraje v pondělí zvolili novým hejtmanem Petra Kubise (ANO). V čele kraje střídá Janu Mračkovou Vildumetzovou (ANO), která v listopadu rezignovala z rodinných důvodů. Kubis je bývalým policistou a úřadujícím starostou Sokolova. V říjnu byl zvolen do sněmovny, poslaneckého mandátu se ale vzdal.
10:33Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Začala demolice mostu Šmejkalka na dálnici D1

Stavbaři opravující most Šmejkalka na dálnici D1 u Senohrab začali demolovat polovinu mostu ve směru na Prahu. Doprava je převedena na opačnou stranu dálnice a střední dělicí pás, který dělníci vybudovali v uplynulých měsících. Předtím auta jezdila v obou směrech ve dvou zúžených pruzích vyosených do stran, aby prostřední část zůstala volná pro stavbu.
12:03Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Šťastný chce zachovat rozpočet pro Národní sportovní agenturu

Kandidát Motoristů na ministra pro sport Boris Šťastný seznámil prezidenta Petra Pavla s koncepcí své možné budoucí agendy. V rozpočtu na příští rok by chtěl zachovat přes osm miliard korun pro Národní sportovní agenturu, které navrhla vláda v demisi Petra Fialy (ODS). Před Šťastným byl na Hradě Oto Klempíř, který by měl vést kulturu. Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek se omluvil ze zdravotních důvodů.
10:49Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Večer ho přemalovali, ráno tam byl zas. Lennonova pomníku se komunisté báli

Místem jedněch z prvních protirežimních akcí v komunistickém Československu, které předznamenaly listopad 1989, byla i takzvaná Lennonova zeď. Ta v Praze na Velkopřevorském náměstí vznikla několik dnů poté, co se před 45 lety v New Yorku poblíž Central Parku ozvalo pět výstřelů. Duševně nemocný Mark Chapman tam 8. prosince 1980 před jedenáctou hodinou večer postřelil hudebníka Johna Lennona. Bývalý člen skupiny Beatles pak během několika minut zemřel. Po celém světě se následně zvedla mohutná vlna piety, která se přelila až do mírových happeningů.
před 4 hhodinami
Načítání...