Nehodám vlaků zabrání omezení spojů, navrhuje Správa železnic. Je to žert, reagují kritici

Červenec na železnici byl co do počtu incidentů nejhorším měsícem minimálně od roku 2015. Drážní inspekce řešila 135 mimořádných událostí, což je skoro o třetinu více než v předchozím měsíci. Na jednu z nich, srážku vlaků u Perninku, reaguje Správa železnic dalším organizačním opatřením – vyzvala dopravce a kraje, aby omezili provoz.

Video Události
video

Události: Nejhorší měsíc na železnici

Podle návrhu Správy železnic by nehodám mohlo zamezit seškrtání mimořádných spojů, které se vymykají běžným jízdním řádům. „Jednou z cest, jak chyby lidského faktoru omezit, je odbourat výjimky z rutinní činnosti. Tím jsou myšleny výjimky v jízdním řádu: vlaky víkendové, letní, prázdninové a podobně, narušující svou jízdou zažitou rutinu,“ vysvětluje náměstek generálního ředitele Správy železnic Miroslav Jasenčák.

Současná situace má kořeny až v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy se na lokálkách rozšířilo zjednodušené řízení provozu. Na místech, kde není výpravčí, je pak náročnější zajistit bezpečné křižování vlaků.

Základním předpokladem fungování takového systému je dodržování jízdního řádu, který napevno určuje, kdy a kde se vlaky budou potkávat.

Jenže doba se výrazně změnila. Osobní doprava je rychlejší, mnohaminutová čekání na domluvu už vymizela. A právě na lokálkách přibyly desítky ryze víkendových, turistických linek. Například v Ústeckém kraji jich je osm a návrh Správy železnic by ohrozil provoz šesti z nich.

Kraj proto plán kritizuje. „Argument, máme tady koleje, ale hlavně na ně neobjednávejte vlaky, protože to neumíme zabezpečit, je špatný. Myslím, že je to pouze žert,“ uvedl náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Komínek (KSČM).

„Ten dopis je pouze oslovení ke spolupráci a k zavedení větší pravidelnosti dopravy,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Nela Friebová. „Protože pravidelnost a rutina posílí tu chtěnou bezpečnost,“ doplňuje.

Případná změna by mohla znamenat problém i pro nákladní dopravce. V jízdním řádu mívají často hned několik vlaků, ale jezdí třeba jen několikrát za rok, a často i o hodiny dřív nebo později. Nákladní dopravci už kvůli situaci se Správou železnic jednají.