Jaké jsou příčiny dopravních nehod na železnici? Podle předsedy představenstva Českých drah (ČD) Václava Nebeského se dlouhodobě ukazuje, že mezi nehodami není spojovací prvek. Strojvůdcům by však mělo být nově možné odejmout licenci pro řízení vlaku. V nedělních Otázkách Václava Moravce to řekl ředitel drážního úřadu Jiří Kolář.
Strojvůdcům bude za porušení pravidel nově hrozit odejmutí licence, plánuje Drážní úřad
Českou železnici provází v posledních týdnech řada nehod. V červenci byl nejtragičtější střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, kdy zemřeli dva lidé. Další tragická nehoda se v polovině července stala u Českého Brodu, kde narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Tehdy zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby. V obou případech šlo o vlaky Českých drah.
Drážní úřad už přitom před nehodami vypracoval návrh na nové trestání problémových strojvůdců. Podle návrhu bude těm, kteří opakovaně nerespektují návěstidla nebo porušují další bezpečnostní pravidla, hrozit pozastavení nebo odebrání licence. Úřad chce vytvořit i systém monitoringu licence strojvedoucích, jenž by měl sledovat dodržování povinného odpočinku. Oba návrhy jsou v legislativním procesu.
Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře by tak mělo jít o pomyslné síto na nespolehlivé strojvůdce. „Mám informace od kolegů strojvedoucích, že k něčemu takovému dochází, nicméně věřím, že je to malé procento lidí, kteří jezdí bez odpočinku, nebo kteří nedodržují přesně stanovená pravidla,“ řekl Kolář.
Nyní licenci strojvedoucímu podle Koláře lze odebrat pouze ze zdravotních důvodů nebo za úmyslný trestný čin anebo, když ji strojvůdce odevzdá sám.
„Chceme vytvořit statut možnosti pozastavení nebo odebrání licence, když například strojvedoucí projede návěstidlo nebo zaviní mimořádnou událost. Tak, jak na silnicích existuje systém pokut nebo bodový systém, děláme si ambici vytvořit systém pozastavení nebo odebrání licence z důvodu třeba mimořádných událostí,“ popsal Kolář v Otázkách Václava Moravce.
Každoročně podle něj Drážní úřad eviduje například několik set projetých návěstidel. „To znamená, že pokud by se jednalo o projetá návěstidla, tak by byla pozastavena licence zhruba u tří set strojvedoucích ročně,“ dodal.
České dráhy se podle slov předsedy představenstva Václava Nebeského ale zaměří i na prevenci. „Myslím, že to je důležitější než represe, která přijde po tom, co strojvedoucí spáchá něco proti služebním předpisům nebo zákonům. Důležitější je ty lidi vychovávat,“ řekl.
Vedení Českých drah podle Nebeského slov sestavilo také novou bezpečnostní radu. „V ní zasedá skoro čtyřicet odborníků, nejenom management, ale také lidé z odborů, z provozu, strojvedoucí, dokonce i kolegové z Drážního úřadu a inspekce,“ vysvětlil Nebeský.
„Ale co je novinka v tomto přístupu, máme i dopravní psychology a bioinženýry z biomedicíny a rádi bychom se podívali na rytmus našich provozních zaměstnanců, protože ono to není jenom o strojvedoucích, ale i o jiných profesích v provozu. Proto bychom rádi viděli jejich biorytmus z většího nadhledu,“ přiblížil novinku předseda představenstva ČD.
Problémem je také nedostatek úředníků
Podle Koláře také audit Evropské železniční agentury v uplynulém roce doporučil zvýšení počtu zaměstnanců z hlediska počtu dopravců v České republice. „Protože 121 železničních společností, podnikajících na českých kolejích, je opravdu evropský unikát a u nás na úřadě, místo toho, aby počty úředníků rostly, tak klesají. Na kontrolu a prevenci bychom potřebovali víc lidí,“ upozornil.
A Drážní úřad proto chce po ministerstvo dopravy navýšení počtu úředníků. „V současné době odešla žádost na ministerstvo dopravy o posílení o šestnáct systemizovaných míst Drážního úřadu. Myslím, že to je dostatečné číslo,“ dodal Kolář.
Audit by měl být hotov na podzim
Drážní úřad po sérii neštěstí na železnici v polovině července také uvedl, že chystá audit zaměřený na práci strojvedoucích a jejich podmínky.
„Audit se bude týkat této problematiky a půjde dva roky dozadu. V současné době čekáme na odpovědi od těchto firem,“ uvedl v nedělních Otázkách Václava Moravce ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Podle Václava Nebeského si České dráhy, které jsou jedním ze 121 subjektů podnikajících na železnici, analýzu vedou běžně. Mimořádné události, které dopravce provozující skoro sedm tisíc vlaků denně zachytí, však podle něj nemají společného jmenovatele.
„Jedná se o sérii náhodných jevů, a když k tomu chystáte systémové opatření, to se těžko nastavuje, když tomu chybí společný ukazatel. Nicméně jako šéf Českých drah nechci tuto situaci bagatelizovat, nebo se odvolávat na to, že máme nastavený systém, který funguje,“ uvedl Nebeský.
„Je pravdou, že jsme před několika lety provedli průzkum vzniku mimořádných událostí, co se týče místa vzniku, času vzniku, věku strojvedoucího, jeho odpočinku, a už tenkrát jsme na nic nepřišli. Zda se zaměřit na určitou věkovou skupinu strojvedoucích, jestli nehody vznikají třeba nad ránem, nebo po dovolené, analýza nám opravdu neurčila jednoznačný model vzniku a příčin těchto událostí,“ potvrdil i Kolář.