
Události v regionech: S listopadem začíná pohotovost silničářů
Ministerstvo dopravy před zimou slibovalo, že se v žádném případě nebude opakovat kolaps, který nastal na dálnici D1 loni, když nasněžilo v rozkopaném úseku a vozovka zůstala zúžená a neprotažená.
„Postavíme na exit 90 směrem na Prahu dva posypové vozy,“ slíbil ředitel provozního úseku ŘSD František Sedláček. Původně se měly sypače u dálnice objevit k 1. listopadu, to se nestalo. Po víkendu se to ale změní, ujišťují silničáři, kteří jsou přesvědčeni, že v sobotu a neděli sněžení ještě nehrozí.
Zcela připravena již je odtahová služba, která si na zimu pořídila i novou techniku. „Jsou povinni přijet do 30 minut od události na místo a jsou povinni přijet s vhodnou technikou – například k odtahu havarovaného vozidla,“ zdůraznil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Připraveno je také třináct míst, kudy budou moci při mimořádné události na dálnici vjet záchranáři z lesní nebo polní cesty. Kdyby nastal dopravní kolaps, kamionům se otevřou i čerstvě postavené záchytné odstavné plochy, které jsou nově vyasfaltované a jsou na nich připravené i mobilní toalety.
K loňským problémům na D1 přispělo i zdržení při modernizaci dálnice, která na některých místech na Vysočině a také na Benešovsku probíhá. Problematický byl zejména úsek Humpolec – Větrný Jeníkov, kde se zatím pracuje i letos. Již před koncem října se ale podařilo zkrátit úsek, kde je zúžená vozovka, z deseti na šest kilometrů. Do konce listopadu by měla být dálnice k dispozici v plné šíři od Prahy po Brno. Podle ministra Kremlíka skončí letošní fáze prací u Humpolce dříve – 17. nebo 18. listopadu.
Přestože dálnice D1 bývá kvůli problémům, které se na ní v zimě občas vyskytují, v centru pozornosti, mnohem více komunikací včetně těch horských opečovávají krajské silniční správy. V hornatém Libereckém kraji, kam patří část Krkonoš, Jizerské a Lužické hory i Ještěd, jsou připraveni silničáři s 12 tisíci tunami posypové soli a především novými povoleními na její použití. Solit se nově bude 88 kilometrů silnic na Frýdlantsku a Semilsku.
Závistivě na sever hledí silničáři ze Šumavy, kteří se naopak budou muset všude na horách spolehnout jen na pluh a štěrk. Solit se smí pouze na státní silnici I/4 do Strážného. Podle Radka Šímy ze SÚS Plzeňského kraje je problematický především úsek silnice II/190, který vede až v 900metrové výšce z Hartmanic do Gerlovy Huti. Solit se nesmí ani na státní silnici I/27 mezi Klatovy a Železnou Rudou.