Ejpovický tunel měl být nejen nejdelší, ale i nejrychlejší. To se zatím nedaří, zkoušky dopadly špatně

2 minuty
UDÁLOSTI: Rychlost 200 km/h se zatím na české železnici nezačne zkoušet
Zdroj: ČT24

Když se stavěl železniční Ejpovický tunel u Plzně, hovořilo se o něm i jako o zárodku budoucího zrychlování železnice. Konstrukce měla umožnit jízdu až dvousetkilometrovou rychlostí. Výsledek? Více než po půl roce provozu vlaky jezdí nanejvýš stodvacítkou. Po testech, které se zaměřily na chování troleje při průjezdu vlaku vyšší rychlostí, není na pořadu dne ani zrychlení na 160 km/h.

Ejpovický tunel se může chlubit řadou nej – je nejdelším i nejdražším železničním tunelem. Ale není nejrychlejším. Ejpovický tunel mohl být prvním úsekem železnice v Česku, kde se jezdí rychlostí až 200 km/h. Že tomu tak nebude, upozornil jako první web Zdropravy.cz.

Ke zvýšení povolené rychlosti ze současných 120 km/h bylo potřeba otestovat, jak působí průjezd vlaku na trakční vedení. Přestože první výsledky měření vypadaly nadějně, nakonec se ukázalo, že se trolej rozkmitala příliš.

„Podle výsledku testů jsou statické parametry trakčního vedení v pořádku, nicméně u dynamických parametrů jsme zaznamenali problémy při interakci mezi trakčním vedením a měřicím sběračem,“ shrnul mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Ejpovický tunel je v českém prostředí unikátní, a to nejen svojí délkou. Má dva jednokolejné tubusy, které se v mnoha ohledech chovají jako samostatné tunely. Jednokolejný tunel na elektrizované trati, kde by se jezdilo více než 120 km/h, v Česku zatím není. Konstruktéři se musí vyrovnat s tím, že právě u stěn, kde je trakční vedení umístěno, působí při průjezdu vlaku – který před sebou tlačí vzduch podobně jako třeba v metru – největší síly a tlaky. Z měřicího vozu byly kmity ostatně vidět pouhým okem.

Technici nyní budou řešit, jak ve stísněných podmínkách napnout vedení ještě více, aby bylo možné v tunelu za čtyři miliardy začít jezdit alespoň kýženou stošedesátkou – a snad i uvažovat o dvoustovce. Další měření plánují železničáři na konec srpna.

Problémy s Ejpovickým tunelem mohou působit nicotně – případné zrychlení ze 120 na 160 km/h by vlakům ušetřilo jen asi půl minuty. SŽDC jde ale hlavně o princip. Jednak má být tunel její chloubou, je s 4150 metry nejdelším železničním tunelem v Česku a byl velmi drahý. A jednak chce SŽDC zrychlit vlaky i na jiných místech, v budoucnu má i ambici stavět vysokorychlostní tratě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vlaky nabraly zpoždění i několik hodin kvůli krádeži kabelů v Praze

Zpoždění až v řádu několika hodin nabírají vlaky v Praze kvůli ranní krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 9 mminutami

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 23 mminutami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 50 mminutami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 6 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 7 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 8 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 16 hhodinami
Načítání...