Neukáznění či zmatkující řidiči blokují sanitky a hasiče. „Situace je teď mnohem horší než před lety“

3 minuty
UDÁLOSTI: Záchranáři se při cestě na místo zásahu stále častěji setkávají s šoféry, kteří jim nedají přednost
Zdroj: ČT24

Cesty hasičů nebo sanitek k zásahům jsou čím dál náročnější. Jejich řidiči si stěžují, že jim ostatní doslova vjíždějí pod kola. Nouzové manévry musí provádět každý den i několikrát. Když se nepovedou a stane se dopravní nehoda, musí potom k požáru nebo pacientovi vyjet náhradní vůz, čím se ztrácejí cenné minuty.

Není to tak dávno, co hasiči pochválili civilní řidiče, že se jim na dálnicích častěji daří tvořit záchrannou uličku. Díky tomu je příjezd k nehodám a dalším událostem rychlejší a pro všechny bezpečnější. Jenomže hasiči či sanitky nejezdí jen po dálnicích. Na běžných silnicích, kde pro klasickou uličku ani není prostor, je podle řidičů hasičských vozů i zdravotnické záchranné služby situace naopak čím dál horší.

Nejnáročnější a nejnebezpečnější je pro hasiče a záchranáře bezpochyby jízda po extrémně vytížených silnicích, jako je třeba I/2 u Říčan. Události, které přinejlepším zavánějí nehodou, jsou na denním pořádku – například začne osobní auto předjíždět jiné, které ale zpomalilo a zajelo ke kraji silnice proto, aby udělalo prostor pro hasiče.

Řidič středočeských hasičů Milan Jirásek právě takovou situaci zažil koncem června, když jel s cisternou k požáru lesa. „Strhl jsem volant ke straně, začal jsem okamžitě prudce brzdit. Ale byl tam navíc problém, že v protisměru jela další auta,“ popsal okolnosti události, která jen těsně neskončila nehodou.

Hasiči mají – jen s malou nadsázkou – plný videoarchiv případů, kdy se střetu s jiným autem vyhnout již nedokázali. „Bylo zřejmé, že vozidlo uhýbá ke straně. Začalo uhýbat, ale na poslední chvíli si to rozmyslelo a vjelo zpět do jízdní dráhy hasičského auta, které nemělo šanci zastavit,“ popsal jeden takový mluvčí středočeského hasičského sboru Petr Svoboda.

Problémy s neukázněnými řidiči na denním pořádku

Podle řidiče Zdravotnické záchranné služby Zdeňka Vrány je řidičů, kteří dělají neočekávané manévry, mnohem více, než bylo před třinácti lety, kdy u záchranky začal pracovat. Jsou doslova na denním pořádku. „Za denní směnu máme osm výjezdů. Při dvou nám řidiči udělají manévr, který nečekáme,“ uvedl.

Hlavní roli při nečekaných manévrech jiných aut hrají fyzikální zákony. Plná hasičská cisterna potřebuje k zastavení byť jen z padesátikilometrové rychlosti patnáct až dvacet metrů a podobná je vzdálenost, kterou vůz ujede, než řidič stihne zareagovat.

Když přes snahu hasičů či záchranářů dojde k nehodě, je třeba vypravit náhradní vozidlo, což trvá drahocenné minuty, zatímco dál hoří nebo pacient trpí. I když k nehodě nedojde, ztrácejí řidiči nouzovými manévry čas. Když výrazně zpomalí nebo zcela zastaví, musí se zase rozjet, což není třeba u těžké cisterny naplněné navíc po okraj vodou samo sebou. U sanitky je potom rizikové i samotné prudké brzdění, které může ohrozit převáženého pacienta.

Jediné pravidlo: nepřekážet

Řidiči, za kterými se ozve zvuk sirény hasičského nebo sanitního vozu, by tedy měli dodržovat hned několik pravidel, i když je lze shrnout do jednoho: nepřekážet. V prvé řadě je třeba chovat se předvídatelně a nevjet spěchajícím záchranářům do cesty. Naopak je vhodné prostor jim uvolnit, protože sanitky a zejména hasičské speciály postavené na podvozcích nákladních auty potřebují více místa než běžné osobní auto. „Potřebujeme jízdní pruh v šířce alespoň tří metrů,“ upřesnil Milan Jiráček.

Na druhé straně si hasiči a řidiči záchranné služby stěžují i na řidiče, kteří jim sice uhnou a zastaví u kraje, jenomže zastaví na témže místě dvě auta jedoucí proti sobě a nakonec mezi nimi stejně nezbývá dost místa. „To se nám bohužel stává hodně často,“ podotkl Zdeněk Vrána.

Udělat místo sanitkám, hasičům či policistům není jen slušnost, je to i povinnost jasně stanovená silničním zákonem. Paragraf 41 uvádí, že vozidlům s právem přednostní jízdy vybavených výstražným světlem modré (nebo modré a červené) barvy a zvláštním zvukovým výstražným zařízením musí ostatní řidiči „umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Pokračování Rádia Svobodná Evropa chce Lipavský probrat s ministry zahraničí EU

Ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.) chce na pondělním jednání se svými protějšky ze zemí Evropské unie probrat téma pokračování Rádia Svobodná Evropa / Rádia Svoboda (RFE/RL), jejíž financování americká vláda končí. Lipavský to uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce. Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) by chtěla otázku další existence tohoto média, které sídlí v Praze, probrat i na jednání Evropského parlamentu.
13:21Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Školskou novelu dotáhne sněmovna koncem měsíce, doufá Bek. Plaga kritizuje financování nepedagogů

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) očekává finalizaci projednávání novely školského zákona ve sněmovně v závěru března, uvedl v Otázkách Václava Moravce. Zda půjde o mimořádnou schůzi, je podle něj na poslancích. Podle exministra školství za ANO a předsedy rady Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství Roberta Plagy se jedná o věcný a potřebný zákon, jehož schválení ale komplikuje pozměňovací návrh o převedení financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol, tedy kraje a obce, řekl v debatě.
před 3 hhodinami

Ukrajinci nemůžou čekat s holýma rukama, říká Nerudová. Podle Foldyny se EU chová zbrkle

Není v českém zájmu, aby Ukrajině bylo upřeno stát se jednoho dne členem NATO výměnou za ukončení ruské agrese, uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.). S europoslankyní Danuší Nerudovou (STAN) se shodli, že je nutné pokračovat v podpoře Ukrajiny a tlaku na Rusko. S tím nesouhlasí členové sněmovního zahraničního výboru Radek Vondráček (ANO) a Jaroslav Foldyna (SPD), podle nich by se mělo čekat na výsledky jednání Ruska a USA.
14:55Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Letecký úřad loni řešil rekordní počet hlášení o dronech, rozdal desítky pokut

Úřad pro civilní letectví prošetřuje stále více případů nebezpečného létání s drony. Za loňský rok eviduje 338 hlášení spojených s provozem dronů, což je nejvíce za poslední roky. Ne vše ale úřad nakonec vyhodnotí jako přestupek. Loni rozdal pokuty za 330 tisíc korun. Letos už jen během necelých třech měsíců udělil sankce za 150 tisíc. Nejčastěji lidé s drony narušují prostory letišť nebo Pražského hradu.
před 5 hhodinami

V šesti obcích v sobotu hlasovalo 53 procent voličů

Sobotní mimořádné volby do zastupitelstev šesti obcí přilákaly celkem 53 procent voličů. Je to méně než při předchozích komunálních volbách loni v prosinci, k nimž ve čtyřech obcích přišlo v průměru 61 procent voličů, oznámil Český statistický úřad.
před 9 hhodinami

Přibývá projektů, které učí, jak si opravit věci v domácnosti

V Česku přibývá míst a projektů, které veřejnost učí, jak si svépomocí opravit věci v domácnosti. Výzkumy ukazují, že více než polovina populace preferuje produkty s dlouhou životností a možností jejich nápravy. Lidé tak čím dál častěji navštěvují komunitní dílny s nářadím, kde sami či s odbornou pomocí dokážou opravit například rozbitý nábytek nebo elektroniku. Na popularitě získávají také prodejny se zbožím z druhé ruky.
před 9 hhodinami

Dron, na kterém se podílely české firmy, získal certifikaci NATO

Po deseti letech vývoje a pětiletých zkouškách podle standardů Severoatlantické aliance získal dron One 150 certifikaci NATO. Tento dron, který je téměř celý produktem českých firem, splnil tři sta kritérií a stal se prvním dronem do 150 kilogramů, jenž vstoupil do elitního klubu obranných prostředků NATO. Využívat se ale bude mimo vojenský sektor. Jeho nejbližší misí budou průzkumné lety monitorující stav ptactva pro těžařskou firmu nad Severním mořem v Nizozemsku.
před 11 hhodinami

Řešení dopravní nehody usnadní aplikace

Proces hlášení dopravních nehod od léta čekají změny. Papírový euroformulář má nově doplnit elektronický. Česká kancelář pojistitelů už na něj připravuje webovou aplikaci, se kterou počítá i zákon schválený tento týden ve sněmovně. Limit škody pro zavolání policie navíc stoupne ze sta tisíc na dvě stě tisíc korun.
před 14 hhodinami
Načítání...