Rozkopané ulice, kolony a stavební stroje stojí. Dělníci v Brně končí s prací odpoledne, termíny prý plní

2 minuty
Na některých stavbách v Brně jsou běžné jenom osmihodinové směny
Zdroj: ČT24

Opravy silnic v Česku trvají zbytečně dlouho. Na řadě z nich se už po páté hodině odpoledne nepracuje. Na některých dopravních stavbách v Brně jsou běžné jenom osmihodinové směny. A podobná situace je taky na dálnici. Odborníci i investoři vidí řešení hlavně ve změně smluv s firmami. Měly by stavět rychleji, byť za více peněz.

Brno je plné dopravních uzavírek, přesto řidiči v kolonách vidí odpoledne staveniště prázdná. Odbitím sedmnácté hodiny staveniště v ulici Dornych opouštějí poslední dělníci. V tu dobu je už rozkopaný most v Zábrdovické ulici zcela prázdný. Stejně tak sjezd z dálnice ve Slatině a hlavní cesta na letiště. Osmihodinová pracovní směna skončila, žádná další nenastupuje. Do západu slunce zbývají ještě čtyři hodiny.

Brno chce zkracovat termíny dalších staveb

Podle stavebních firem není nutné, aby dělníci každý den pracovali déle, termíny dokončení stavby stíhají, smlouvy plní. Právě termín stavby by měl mít podle nových radních ve výběrovém řízení větší váhu, aspoň u příštích staveb. A to i na úkor vyšší ceny.

„Nastavené očekávané doby v zadávací dokumentaci se snažíme zkracovat, ale tak, aby byly reálné,“ řekl radní pro investice David Grund (ODS).

Na D1 u Brna je v pět odpoledne stejná situace. Podle silničářů by sice šlo stavět rychleji, i tady je ale pracovní doba výsledkem kompromisu mezi časem, cenou a různými omezeními. „Jsme omezováni tou dobou od hygieny, abychom nerušili byť třeba odpolední či večerní klid,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Dělníků je málo a nemají motivaci

V zahraničí přitom umějí pracovat na silnicích daleko rychleji. Jan Kudrna z Vysokého učení technického vidí důvod, proč se na silnicích pracuje jen omezenou dobu, v nedostatku lidí a motivace.

„Smlouvy jsou příliš svázané a není tam nic podněcujícího. Já si nepamatuju, že by byla stavba, kde by byl termín dokončení, a když to dělníci dostaví v dobré kvalitě a včas, tak dostanou peněz víc,“ řekl Jan Kudrna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...