Plzeň je blíž obchvatu, dědicové uvolnili pozemky. Na jednání s vlastníky vázne i D3 u Budějovic

Letos v říjnu má začít stavba druhé etapy obchvatu Plzně. K tomu ale bylo třeba vyřešit komplikace s pozemky soukromých vlastníků. Problém s odkupem posledních pozemků potřebných k zahájení druhé části západního silničního okruhu města řešili v pondělí plzeňští zastupitelé. Vlekoucí vyjednávání o prodejích pozemků stojí i za potížemi ve výstavbě dálnice D3 u Českých Budějovic. 

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Výkupy pozemků brzdí stavbu dálnice i obchvatu

Zdroj: ČT24

Obchvat Plzně je strategickou stavbou, na jejíž realizaci čekají Plzeňané desítky let. Dokončení ale dosud komplikovala situace kolem dvou pozemků. 

U jedné parcely, která je přímo pod tělesem plánované komunikace a má asi šest tisíc metrů čtverečních, byli původně dva vlastníci. Jeden ale zemřel a pozůstalost se vyřizuje už několik let. Situaci komplikuje třeba i několik nalezených a velmi odlišných závětí.

Město proto kontaktovalo pravděpodobné dědice s žádostí, jestli by byli ochotni uzavřít smlouvy o smlouvách budoucích. Dědici souhlasili a návrhy smluv dnes schválili také zastupitelé – problémy s tímto pozemkem už jsou tedy vyřešené.

„Dovolí nám právo stavby na těchto pozemcích, ještě než bude vyřešeno jejich dědické řízení. My jim dáme zálohu a až bude dědické řízení vyřešené, tak dle podílů doplatíme ten rozdíl,“ nastínil plzeňský radní David Šlouf (ODS).

Ve druhém případě jde o zhruba dva tisíce metrů čtverečních. A úřad před časem rozhodl o vyvlastnění za cenu zhruba 1200 korun za metr čtvereční. Vlastník se ale odvolal a kvůli možné podjatosti Plzeňského kraje záležitost řeší Jihočeský kraj. Město se ale dál snaží s majitelem pozemku domluvit na nějakém kompromisu.  

Dálnici D3 brzdí spor o vyvlastnění, protože ŘSD nezaplatilo včas

Kvůli zdlouhavému sporu o vyvlastnění pozemku stojí také část stavby dálnice D3 u Ševětína na Českobudějovicku. Nestaví se však pouze na krátkém úseku trasy v délce několika desítek metrů. Na pozemek nesmí vjet technika, ŘSD totiž stále nepatří.

„V případě, že bychom mohli stavbu zprovoznit dřív, tak bychom tam samozřejmě udělali takovou shybku, kde by řidiči měli možnost celý ten úsek vyjma toho pozemku používat,“ uvedl bývalý generální ředitel ŘSD Jan Kroupa letos v březnu.

Pozemek mohl mít stát už před dvěma lety. Jenže ŘSD tehdy nezaplatilo včas. Majitel tak trval na vrácení parcely. ŘSD proto následně znovu požádalo o vyvlastnění. Majitel půdy se proti němu odvolal. Krajský úřad pak jeho odvolání zamítl. A majitel podal proti tomuto zamítnutí žalobu.

Soud se jí bude zabývat příští týden. ŘSD věří v potvrzení nároku na vyvlastnění. Úsek má být dokončen v roce 2020 a podle Ředitelství silnic a dálnic stavební firmy stihnou do tohoto termínu dostavět i vynechanou část.