Na německé základně slouží u letounů s „talířem na zádech“ třináct českých vojáků

Události: V německém Geilenkirchenu působí 13 českých vojáků (zdroj: ČT24)

Od roku 2011 se v mezinárodní jednotce letadel Airborne Warning and Control System (AWACS) v německém Geilenkirchenu vystřídalo na dvě desítky českých vojáků. Působí na nejrůznějších funkcích od techniků přes letovody, operátory průzkumu až po piloty. Na provoz radarových letounů Česko ročně přispívá Severoatlantické alianci 155 miliony korun.

Český pilot, který si s ohledem na bezpečnost své rodiny nepřál zveřejnit jméno, létá se speciálně upravenými stroji už pět let. Má za sebou skoro dva tisíce letových hodin včetně operací do nebezpečných zón v Afghánistánu, Sýrii nebo v Libyii.

„Létáme sami, ale v podstatě jednotky, kterým velíme, jsou tam zčásti proto, kdyby k něčemu došlo, můžou nás krýt,“ přibližuje pilot letounu E-3A AWACS. Ještě před létáním se stroji, které jsou charakteristické „talířem“ připevněným k trupu, létal jako instruktor na cvičných L-39 Albatros.

A zkušenosti jsou to naprosto rozdílné. „Co jste si pomyslel, tak Albatros okamžitě prováděl. Tento stroj je velký, těžký a to znamená, že zadáte impuls do řízení, pak to chce být trpělivý a teprve pak se něco děje,“ říká český pilot, který zároveň velí českému kontingentu v Geilenkirchenu.

Mezi jeho podřízené patří také Daniel Podéšť pracující v kanceláři, která má na starosti zlepšování vybavení letadel AWACS. „Největší modernizací, kterou jsme v nedávné době ukončili, byla modernizace kokpitu. Přešli jsme ze starých analogových přístrojů na moderní glasskokpit,“ přibližuje Daniel Podéšť.

Za svou práci si vysloužil vyznamenání přímo od velitele NATO v Evropě. „Jelikož je to v podstatě druhá největší pocta, která může být udělena zaměstnanci NATO, moc si toho vážím,“ poznamenal český praporčík.

V současné době má Severoatlantická aliance 14 průzkumných letadel AWACS, na jejichž provozu se společně podílí sedmnáct zemí. Na základně v německém Geilenkirchenu působí také třináct členů českého kontingentu. Speciálně upraveným radarovým letadlům se přezdívá oči a uši NATO. „Čechů si tady vážíme. A to hlavně proto, že málo mluví a o to víc dělají,“ popisuje styčný důstojník pro média Hannes Glowka.

Stroje AWACS nepůsobí jen na základně v německém Geilenkirchenu nedaleko nizozemských hranic. K plnění svých úkolů využívají navíc předsunutá operační letiště v Itálii, Turecku, Řecku a Norsku.