Ťok končí nejen jako ministr, ale složil i poslanecký mandát. Úplně tak odchází z politiky

Odcházející ministr dopravy Dan Ťok v politice zcela končí. Týden poté, co ohlásil rezignaci na post ve vládě, složil i poslanecký mandát. Nahradit by ho měla bývalá starostka Rotavy Iva Kalátová.

Dan Ťok
Zdroj: ČTK Autor: Kateřina Šulová

Dan Ťok je od roku 2014 ministrem za hnutí ANO a v roce 2017 se stal za tentýž subjekt i poslancem. Do voleb šel jako lídr kandidátky v Karlovarském kraji, kde nejenže ANO vyhrálo, ale zaznamenalo třetí nejvyšší podíl hlasů ze všech krajů (35,4 procenta). Nyní Ťok oznámil, že po roce a půl předčasně složí mandát.

„Jeden z 200 toho prosazuje strašně málo. Já dám tu šanci někomu, kdo má větší chuť,“ řekl Dan Ťok. V poslanecké lavici ho nahradí bývalá starostka Rotavy Iva Kalátová jako náhradnice za ANO. Slib by mohla složit již v úterý, kdy začne další schůze sněmovny. Novým poslancem se stane také Václav Votava (ČSSD). Ten nahradí exministra vnitra Milana Chovance, který se mandátu také vzdal.

Podle údajů samotné Poslanecké sněmovny Ťok již mandát složil, přestal být poslancem k 15. dubnu. „Pravda je, že už se balím. Přebírám ty hromady materiálů, které mám na stole, a dělám v tom pořádek,“ poznamenal.

Ze sněmovny tak mizí další z tváří, které před minulými volbami lákaly voliče k urnám. Poslanecké mandáty již loni složili dva bývalí ministři, kteří se nedostali do druhé Babišovy vlády – Martin Stropnický, který v roce 2017 kandidoval jako jednička kandidátky v Praze, a Robert Pelikán, který byl na kandidátní listině hned za ním.

Z bývalých ministrů, kteří v posledních sněmovních volbách vedli kandidátky ANO, zůstává ve sněmovně Karla Šlechtová, jež kandidovala jako lídryně hnutí v Plzeňském kraji, a také Taťána Malá, která byla hlavním magnetem na voliče v Jihomoravském kraji.

Dan Ťok
Profil

Dan Ťok

Šedesátiletý rodák z Uherského Hradiště vystudoval Fakultu strojního inženýrství na VUT v Brně a zprvu pracoval jako konstruktér a později v manažerských pozicích v První brněnské strojírně. Odcházel z ní jako generální ředitel, v 90. letech a minulém desetiletí pracoval v obdobných pozicích i v dalších firmách – ABB Energetických systémech, české a slovenské pobočce Alstomu, Jihomoravské plynárenské, KKCG a nakonec ve stavební společnosti Skanska. Odtud pak koncem roku 2014 odešel na ministerstvo dopravy.

Jako nástupce Antonína Prachaře (ANO) si Dana Ťoka vybral tehdejší vicepremiér a předseda koaličního hnutí ANO Andrej Babiš. Ťok přišel do úřadu v situaci, kdy se nedařilo vypsat tendr na nového provozovatele mýtného systému a také v době, kdy předchozí politická a personální rozhodnutí zkomplikovala přípravu nových staveb na ŘSD.

V době ministerského působení Dana Ťoka ministerstvo výběr provozovatele mýtného systému dokončilo, pokračovala modernizace dálnice D1 zahájená již za ministra Zbyňka Stanjury. Začala příprava nových staveb, otevírání nových úseků šlo však pouze pomalu. Přesto se v éře Dana Ťoka podařilo zprovoznit dálnici D8 v celé délce a také dálnici D11 až do Hradce Králové. V době, kdy byl Ťok ministrem dopravy, proběhlo také přeznačení většiny rychlostních silnic na dálnice, čímž se formálně výrazně prodloužila dálniční síť.