Zavedení povinných místenek v expresech Praha–Ostrava, z nichž většina pak pokračuje buď do Polska nebo na Slovensko, avizovaly České dráhy loni na podzim. Mělo to tak být od února nebo března. Změnu dávaly dráhy do souvislosti se státními slevami pro děti, studenty a seniory, po kterých výrazně přibylo cestujících. Nakonec však v expresech povinné místenky nebudou.
„Zavádět povinné místenky ve vlacích, kde nejsme schopni na sto procent dodržovat řazení, je asi nesmysl,“ řekl webu Zdopravy.cz Radek Dvořák, který je novým členem představenstva ČD pro obchod. Nahradil Michala Štěpána, který s myšlenkou povinných rezervací v expresech přišel a očekával od nich „zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu“.
Povinné rezervace mezi Prahou a Ostravou nejsou a nebudou ve vlacích, které dráhy označují jako expres a Eurocity. Naopak již nyní si je musí pořídit ti, kteří chtějí jet vlakem Supercity nebo Intercity.
Povinná je rezervace také ve vlacích soukromého dopravce Leo Express. Regiojet má pak místenky doporučené. Protože jsou ale u něj místenky součástí jízdenek, nastupuje ten, kdo nemá rezervaci, do vlaku bez jízdenky, a potom pro něj platí zvláštní ceny, které jsou i násobně vyšší oproti těm v předprodeji.
Dopravci mohou po cestujících žádat pořízení místenky pouze ve spojích, které vypravují ve vlastní režii. Ve vlacích, které objednává stát, povinná rezervace není. Proto také berou pendolina z Prahy do Plzně a Chebu i stojící cestující, zatímco mezi Prahou a Ostravou, kde stát jejich provoz neobjednává a nehradí případnou ztrátu, jsou místenky povinné.