České dráhy zdraží jízdné, chystají i povinné místenky v expresech Praha–Ostrava

Hlouběji do kapsy budou muset od 9. prosince sáhnout cestující při nákupu jízdenek u Českých drah. Dopravce dává zdražení většiny jízdenek do souvislosti s inflací, například při stokilometrové cestě zaplatí cestující o 4 koruny více. Po Novém roce navíc dráhy zřejmě zavedou povinné místenky ve všech expresech, které provozují mezi Prahou a Ostravou, čímž zanikne možnost cestovat po této trase bez předchozího plánování.

České dráhy zdraží s novým jízdním řádem své základní jízdné a další druhy jízdného, které s ním přímo souvisejí – dražší tedy budou zákaznické jízdenky a také ty, které si kupují cestující, již mají nárok na 75procentní slevu.

Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského vzrostou ceny o 2,5 procenta, zdražení dávají dráhy do souvislosti s inflací, nikoli s růstem cen dalších vstupů. „Cena obyčejného jízdného beze slev u nejčastějších vzdáleností se zvedne o 1 až 2 koruny,“ vyčíslil mluvčí. Třeba jízdenka na vzdálenost 100 kilometrů však zdraží již o čtyři koruny – ze 147 na 151 korun.

Na druhé straně slibují dráhy, že na více regionálních tratích nabídnou základní jízdné zlevněné o 25 procent a také že zvýší vzdálenost, na kterou je možné kupovat si časové traťové jízdenky. Nově se budou prodávat až pro 150kilometrovou trasu (dosud 120 km), využijí ji třeba cestující z Prahy do Chocně, Stříbra či Děčína nebo z Ostravy do Uherského Hradiště.

  • Bude platit od 9. prosince 2018 do 7. prosince 2019.
  • SŽDC, která jízdní řád představuje, jej zveřejnila na svém webu.
  • Oficiální tištěná verze jízdního řádu SŽDC se neprodává. Tištěné jízdní řády ale vydávají dopravci a také někteří objednatelé dopravy.

Povinné místenky ve zbylých vlacích Praha–Ostrava

Téměř jistý je potom konec možnosti cestovat vlakem mezi Prahou a Ostravou bez místenky. Povinnou rezervaci, kterou zatím České dráhy vyžadují v Pendolinech a dvou až třech párech „konvenčních“ vlaků, zřejmě zavedou i ve zbylých expresech. Vyrovnají se tak standardu soukromých dopravců, kteří rovněž mají všechny vlaky mezi Prahou a Ostravou povinně místenkové.

Podle Michala Štěpána z vedení drah se tak dopravce rozhodl pro „zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu“. Dráhy přitom připustily, že se na zaplněnosti vlaků projevilo zvýšení státem nařízených slev od září. Zatím hovoří o nárůstu kolem dvou, tří, možná i pěti procent.

V povinně místenkových vlacích by neměl nikdo stát v uličce či na představcích u dveří, na druhé straně hrozí, že cestující zůstanou na nádraží. ČD ale slibují, že spojení mezi Prahou a Ostravou posílí. „Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy,“ slíbil Štěpán s tím, že pokud se předem ukáže, že bude některý povinně místenkový vlak vyprodaný, dráhy k němu přidají další vozy.

Místenky v pražsko-ostravských expresech ale nebudou povinné od úplného začátku platnosti jízdního řádu. Ještě předvánoční nápor by tedy měl být ve znamení tradičního mačkání v uličce. Konkrétní termín zavedení povinnosti bude podle Michala Štěpána záviset na tom, jak budou provoz vlaků ovlivňovat výluky – to by měl ukázat Roční plán výluk, který vydává Správa železniční dopravní cesty. „Předpokládám, že rozhodnutí padne k 1. únoru nebo 1. březnu,“ avizoval.

V provozu vlaků bude jen málo změn

Z hlediska provozu vlaků nový jízdní řád mnoho změn nepřinese. Jednou z nejvýraznějších novinek bude zkrácení jízdní doby mezi Rokycany (potažmo Prahou) a Plzní zhruba o deset minut díky plnému zprovoznění nového tunelu u Ejpovic. Expresy z pražského hlavního nádraží do Plzně dojedou za hodinu a čtvrt, ze Smíchova za hodinu a šest minut.

Přibude také pozdně večerní spoj z Brna do Prahy s příjezdem krátce po půlnoci, z Opavy do Prahy pak pojedou každý den dva expresy ČD, navíc zůstane i přímé spojení Regiojetu, takže bude možné bez přestupu jezdit třikrát denně (všechny vlaky ale budou povinně místenkové již od prosince). Nebude naopak jezdit posilový vlak Praha–Košice, který dnes jezdí v pátek z Prahy a v neděli z Košic. Nahradí ho Pendolino, které bude mezi Prahou a Ostravou jezdit denně, v pátek pojede až do Košic, ale zpět se vrátí již v sobotu.

Pendolino
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

S novým jízdním řádem začne také velká výluka na hlavním nádraží v Brně. Dálkové vlaky, které ve městě zastavují například na cestě z Prahy do Vídně nebo Bratislavy, přes hlavní nádraží nepojedou a místo toho zastaví v Židenicích a na provizorní zastávce na dolním nádraží. Podobné opatření platilo při výlukách hlavního nádraží již v minulosti, ale jen dočasně. Nyní je dolní nádraží uvedeno jako stanice dálkových vlaků v jízdním řádu natrvalo.

Jen drobné změny se 9. prosince dotknou i vlaků soukromých dopravců. Regiojet sice plánuje zavedení nového spoje z Prahy do Českých Budějovic, ale ten vyjede až v dubnu. Zatím tedy zůstane na svých tradičních trasách z Prahy na Ostravsko, do Košic a přes Brno do Vídně a Bratislavy.

Leo Express potom bude i v příštím roce provozovat mezistátní spojení do Krakova, ale ne celoročně. Vlak pojede jednou týdně do Tří králů, potom bude jezdit od konce března a teprve od poloviny června jej chce dopravce vypravovat denně.

obrázek
Zdroj: ČT24

Vlaky vyklidí jednu trať

Arriva vlaky pak bude své dálkové vlaky na Slovensko provozovat beze změn, ale zruší spěšné vlaky mezi Prahou a Benešovem. Místo nich převezme provoz na tzv. městské lince z Prahy do Roztok. V Praze by nově měla v pracovní dny jezdit již z Hostivaře – zatím začíná pracovní dny v Libni a v Hostivaři jen o víkendech.

Regionální vlaky přestanou s novým jízdním řádem jezdit na jedné trati – ze Svojšína do Boru v Plzeňském kraji. Jde o krátkou trať, která spojuje hlavní plzeňsko-chebskou dráhu s tratí Planá–Tachov–Domažlice a vlaky na ní nyní jezdí už jen o víkendech. Plzeňský kraj přitom na víkendy objednal dodatečné autobusy z Boru do Plzně.