Hlouběji do kapsy budou muset od 9. prosince sáhnout cestující při nákupu jízdenek u Českých drah. Dopravce dává zdražení většiny jízdenek do souvislosti s inflací, například při stokilometrové cestě zaplatí cestující o 4 koruny více. Po Novém roce navíc dráhy zřejmě zavedou povinné místenky ve všech expresech, které provozují mezi Prahou a Ostravou, čímž zanikne možnost cestovat po této trase bez předchozího plánování.
České dráhy zdraží jízdné, chystají i povinné místenky v expresech Praha–Ostrava
České dráhy zdraží s novým jízdním řádem své základní jízdné a další druhy jízdného, které s ním přímo souvisejí – dražší tedy budou zákaznické jízdenky a také ty, které si kupují cestující, již mají nárok na 75procentní slevu.
Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského vzrostou ceny o 2,5 procenta, zdražení dávají dráhy do souvislosti s inflací, nikoli s růstem cen dalších vstupů. „Cena obyčejného jízdného beze slev u nejčastějších vzdáleností se zvedne o 1 až 2 koruny,“ vyčíslil mluvčí. Třeba jízdenka na vzdálenost 100 kilometrů však zdraží již o čtyři koruny – ze 147 na 151 korun.
Na druhé straně slibují dráhy, že na více regionálních tratích nabídnou základní jízdné zlevněné o 25 procent a také že zvýší vzdálenost, na kterou je možné kupovat si časové traťové jízdenky. Nově se budou prodávat až pro 150kilometrovou trasu (dosud 120 km), využijí ji třeba cestující z Prahy do Chocně, Stříbra či Děčína nebo z Ostravy do Uherského Hradiště.
- Bude platit od 9. prosince 2018 do 7. prosince 2019.
- SŽDC, která jízdní řád představuje, jej zveřejnila na svém webu.
- Oficiální tištěná verze jízdního řádu SŽDC se neprodává. Tištěné jízdní řády ale vydávají dopravci a také někteří objednatelé dopravy.
Povinné místenky ve zbylých vlacích Praha–Ostrava
Téměř jistý je potom konec možnosti cestovat vlakem mezi Prahou a Ostravou bez místenky. Povinnou rezervaci, kterou zatím České dráhy vyžadují v Pendolinech a dvou až třech párech „konvenčních“ vlaků, zřejmě zavedou i ve zbylých expresech. Vyrovnají se tak standardu soukromých dopravců, kteří rovněž mají všechny vlaky mezi Prahou a Ostravou povinně místenkové.
Podle Michala Štěpána z vedení drah se tak dopravce rozhodl pro „zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu“. Dráhy přitom připustily, že se na zaplněnosti vlaků projevilo zvýšení státem nařízených slev od září. Zatím hovoří o nárůstu kolem dvou, tří, možná i pěti procent.
V povinně místenkových vlacích by neměl nikdo stát v uličce či na představcích u dveří, na druhé straně hrozí, že cestující zůstanou na nádraží. ČD ale slibují, že spojení mezi Prahou a Ostravou posílí. „Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy,“ slíbil Štěpán s tím, že pokud se předem ukáže, že bude některý povinně místenkový vlak vyprodaný, dráhy k němu přidají další vozy.
Místenky v pražsko-ostravských expresech ale nebudou povinné od úplného začátku platnosti jízdního řádu. Ještě předvánoční nápor by tedy měl být ve znamení tradičního mačkání v uličce. Konkrétní termín zavedení povinnosti bude podle Michala Štěpána záviset na tom, jak budou provoz vlaků ovlivňovat výluky – to by měl ukázat Roční plán výluk, který vydává Správa železniční dopravní cesty. „Předpokládám, že rozhodnutí padne k 1. únoru nebo 1. březnu,“ avizoval.
V provozu vlaků bude jen málo změn
Z hlediska provozu vlaků nový jízdní řád mnoho změn nepřinese. Jednou z nejvýraznějších novinek bude zkrácení jízdní doby mezi Rokycany (potažmo Prahou) a Plzní zhruba o deset minut díky plnému zprovoznění nového tunelu u Ejpovic. Expresy z pražského hlavního nádraží do Plzně dojedou za hodinu a čtvrt, ze Smíchova za hodinu a šest minut.
Přibude také pozdně večerní spoj z Brna do Prahy s příjezdem krátce po půlnoci, z Opavy do Prahy pak pojedou každý den dva expresy ČD, navíc zůstane i přímé spojení Regiojetu, takže bude možné bez přestupu jezdit třikrát denně (všechny vlaky ale budou povinně místenkové již od prosince). Nebude naopak jezdit posilový vlak Praha–Košice, který dnes jezdí v pátek z Prahy a v neděli z Košic. Nahradí ho Pendolino, které bude mezi Prahou a Ostravou jezdit denně, v pátek pojede až do Košic, ale zpět se vrátí již v sobotu.
S novým jízdním řádem začne také velká výluka na hlavním nádraží v Brně. Dálkové vlaky, které ve městě zastavují například na cestě z Prahy do Vídně nebo Bratislavy, přes hlavní nádraží nepojedou a místo toho zastaví v Židenicích a na provizorní zastávce na dolním nádraží. Podobné opatření platilo při výlukách hlavního nádraží již v minulosti, ale jen dočasně. Nyní je dolní nádraží uvedeno jako stanice dálkových vlaků v jízdním řádu natrvalo.
Jen drobné změny se 9. prosince dotknou i vlaků soukromých dopravců. Regiojet sice plánuje zavedení nového spoje z Prahy do Českých Budějovic, ale ten vyjede až v dubnu. Zatím tedy zůstane na svých tradičních trasách z Prahy na Ostravsko, do Košic a přes Brno do Vídně a Bratislavy.
Leo Express potom bude i v příštím roce provozovat mezistátní spojení do Krakova, ale ne celoročně. Vlak pojede jednou týdně do Tří králů, potom bude jezdit od konce března a teprve od poloviny června jej chce dopravce vypravovat denně.
Vlaky vyklidí jednu trať
Arriva vlaky pak bude své dálkové vlaky na Slovensko provozovat beze změn, ale zruší spěšné vlaky mezi Prahou a Benešovem. Místo nich převezme provoz na tzv. městské lince z Prahy do Roztok. V Praze by nově měla v pracovní dny jezdit již z Hostivaře – zatím začíná pracovní dny v Libni a v Hostivaři jen o víkendech.
Regionální vlaky přestanou s novým jízdním řádem jezdit na jedné trati – ze Svojšína do Boru v Plzeňském kraji. Jde o krátkou trať, která spojuje hlavní plzeňsko-chebskou dráhu s tratí Planá–Tachov–Domažlice a vlaky na ní nyní jezdí už jen o víkendech. Plzeňský kraj přitom na víkendy objednal dodatečné autobusy z Boru do Plzně.