Školy nedokážou sehnat a zaplatit asistenty. Pomoc přitom potřebuje desetina žáků

Některým školám se dosud nepodařilo najít asistenty pro žáky se zdravotními nebo jinými problémy. Vyplývá to z ankety mezi řediteli škol, kterou provedla Česká televize. Podle ředitelů se na práci asistenta hlásí málo lidí. Ti navíc často nemají dostatečné vzdělání.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/DPA Autor: Frank Molter

Jednou ze škol, které se nepodařilo k začátku školního roku najít vhodného kandidáta na asistenta, je základní škola ve Vyškově. Asistenta pro žáka s poruchou učení a chování nenašel ředitel školy ani přes úřad práce. „Zatím to bude dělat družinářka, která na to nemá kvalifikaci. To je ale jenom dočasné řešení,“ říká ředitel školy Miroslav Zemánek.

Podobnou zkušenost popisuje i Petr Tlustý, ředitel základní školy v Praze 1. Škola už od června shání asistenta, který by ovládal dva cizí jazyky. Původní kandidátka se nakonec omluvila. „Předevčírem mi řekla, že si našla jinou práci a nenastoupí. Řešení nemáme. Paní učitelka se bude muset víc starat,“ předpokládá Petr Tlustý.

Asistentům chybí vzdělání i zkušenosti

Podle většiny ředitelů, které Česká televize oslovila, je asistentů málo. Noví zájemci navíc často nemají dostatečné vzdělání ani zkušenosti. Na stejné problémy dlouhodobě upozorňuje i Česká školní inspekce. Podle zprávy, kterou vydala letos v březnu, nemá asi pětina asistentů ve školkách dostatečnou kvalifikaci. Na základních školách je nekvalifikovaných asistentů zhruba 11 procent, ve středním školství přes 18 procent.

O schopnostech některých asistentů pochybuje i Karel Rajchl, ředitel školy v Děčíně. „Z deseti asistentů jsou tak dva použitelní, zkušení, šikovní a schopní. Některé bereme, protože musíme zajistit výuku tomu žákovi. Kvalita je pak ale horší,“ hodnotí Karel Rajchl.

Česká školní inspekce odhaduje, že pomoc asistenta potřebuje zhruba 11 procent žáků základních škol. Jedná se například o zdravotně postižené děti, žáky s poruchami učení nebo o sociálně znevýhodněné děti.

Překážkou jsou nízké platy 

Podle Zbyňka Němce z Katedry speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy by vzdělaných školních asistentů mohlo být víc, kdyby jim stát už dříve nabídl vyšší plat. Minimální možný plat asistenta na plný úvazek je 12 310 korun. Teprve asistenti s víc než dvaatřicetiletou praxí ve školství si přijdou až na 28 650 korun.

„Ministerstvo školství nereagovalo na zprávu České školní inspekce z loňského podzimu. Už závěrem této zprávy bylo, že se školy potýkají s nedostatkem asistentů. Ministerstvo ale prosadilo novelu vyhlášky, která některým asistentům ještě snížila úvazky a platy,“ tvrdí Zbyněk Němec.

V současnosti plánované zvýšení platů ve školství by se mělo dotknout i asistentů. Těm, kteří patří mezi pedagogické pracovníky, by mohla mzda stoupnout o 15 procent, asistentům bez odbornosti pak o 10 procent.