Pasti na cestě do Chorvatska: česká D1, rakouské radary, slovinské silnice a chorvatské kontroly

6 minut
Události: Štáb ČT otestoval dvě trasy do Chorvatska
Zdroj: ČT24

Statisíce Čechů v létě opět zamíří k moři vlastními auty. Řadě z nich se přitom letošní dovolená prodraží – vzrostly ceny pohonných hmot, potravin i nejrůznější poplatky. Třeba v letoviscích v Chorvatsku mohou být služby i jídlo dražší až o pětinu. Štáb ČT vyzkoušel dvě trasy k Jadranu a zaznamenal, na co si na nich řidiči musejí dát pozor.

Důležitá je už příprava před cestou – být dobře vyspalý, mít připravenou trasu, natankovaný vůz a hlavně bezpečně naložit věci do auta. „Rovnáme věci vždy tak, že nejtěžší dáváme dolů a nejlehčí nahoru. A to z toho důvodu, že při nouzovém brzdění nebo manévru mohou předměty zranit posádku,“ vysvětluje Petr Vomáčka z Besipu.

Do Chorvatska vyráží při reportážní jízdě ČT24 dvě auta – jedno na benzin, druhé na naftu. Cílem je přímořské město Trogir, vzdálené 1060 kilometrů. Cesta má podle navigace trvat deset a čtvrt hodiny.

Cesta má podle navigace trvat zhruba deset a čtvrt hodiny
Zdroj: ČT24

Při plánování trasy pomůže rozhlas nebo mobilní aplikace, která upozorní například na dopravní omezení. Těch je na české dálnici D1 hned několik. V modernizovaných úsecích je maximální povolená rychlost snížena na 80 kilometrů a její dodržování kontrolují radary. „Ve vypjatých dnech v pátek odpoledne a v sobotu ráno tam můžou vzniknout problémy,“ upozorňuje Vomáčka.

Kromě sedmi úseků D1 musí řidiči počítat se zdržením i v okolí Brna nebo před Mikulovem u vodní nádrže Nové Mlýny, kde je ve špatném stavu most. „Kvůli regulovanému průjezdu je tady semafor, jezdí se kyvadlově. Úsek se dá objet, ale je to složitější a zajížďka se nevyplatí,“ říká Vomáčka.

Rakousko: Pozor na radary a hlídky

Na rakouské dálnice je potřeba známka, desetidenní stojí 9 eur, tedy zhruba 230 korun. Koupit se dá předem na vybraných místech v Česku i na čerpacích stanicích v okolí hranice.

Rakousko bude v létě průjezdné, menší problémy mohou být ve Vídni. Téměř všude jsou radary, kamery a policejní hlídky. Pokutují nejčastěji telefonování, nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo překročení rychlosti.

Pokuty v Rakousku
Zdroj: ČT24

Slovinsko: Cesta mimo dálnice je delší a horší

U rakousko-slovinských hranic kupuje štáb ČT pro jedno auto dálniční známku, druhé vyrazí po objízdné trase. Pro řadu Čechů, a nejen pro ně, je důvodem cena slovinského kuponu. Týdenní nestačí a nutné je koupit měsíční, který vyjde na 30 eur, tedy 780 korun.

Z Gersdorfu jede vůz bez známky přes Murek, Lenart, Ptuj, Ormož a Varaždin na Záhřeb. Objízdná trasa vede vesnicemi, ale i lesem, kde jsou ostré zatáčky a místy i rozbitá silnice. Jinde zase rovná silnice svádí k rychlé jízdě a to se nemusí vyplatit.

Obě testované trasy do Chorvatska
Zdroj: ČT24

„V některých místech přibyly radary. A hlavně pozor na to, že policisté si teď tuto objízdnou trasu hlídají a sledují jak rychlost, tak další přestupky,“ varuje Petr Vomáčka z Besipu.

Ti, kteří pojednou po dálnici, ale musí ve Slovinsku u Ptuje počítat s omezeným provozem. Dálnice k hranicím bude hotova až na konci roku.

Chorvatsko: Ušetřit lze s elektronickým mýtným

Na slovinsko-chorvatské hranici schengenský prostor končí. Vloni se tam kvůli důkladným kontrolám tvořily několikakilometrové kolony a nejspíš tomu nebude jinak ani letos. Proto je dobré si trasu dobře načasovat.

Na místo setkání v chorvatském Karlovci přijíždí druhý vůz o téměř hodinu později. „Najeli jsme zhruba o 70 kilometrů více. Celkově cesta není až tak v dobrém stavu, a když to spočítám dohromady, tak jsme ušetřili zhruba 200 korun,“ počítá Vomáčka.

Pokuty v Chorvatsku
Zdroj: ČT24

I v Chorvatsku je nutné počítat s radary a kontrolami. Pokuty začínají na 300 kunách, což je kolem tisíce korun. Ušetřit peníze i čas je možné na mýtném. Potřeba je ale zvláštní krabička, tedy elektronická mýtná jednotka, která se dá koupit i s kreditem u mýtných bran. Řidič pak nečeká ve frontě.

Do cíle v chorvatském Trogiru dorazily oba vozy po více než 11 hodinách. Benzinové auto jelo delší trasou a i kvůli dražšímu palivu tak projelo o 800 korun víc. Řidič se ale vyhnul slovinským dálnicím a v Chorvatsku použil mýtnou krabičku, jeho cesta tak nakonec vyšla zhruba o dvě stovky levněji.

Porovnání nákladů na cestu
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 23 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...