Nehod na přejezdech téměř neubývá. Železničáři viní řidiče, ale slibují i lepší zabezpečení

Správa železniční dopravní cesty chce dát do konce roku 814 milionů korun do zabezpečení přejezdů. U příležitosti Mezinárodního dne bezpečnosti na železnici připustila železniční správa, která pečuje i o většinu přejezdů v Česku, že množství nehod na nich takřka neklesá.

V pondělí ráno vjelo osobní auto na železniční přejezd v Chrástu u Plzně v okamžiku, kdy přijížděl také osobní vlak. I když do auta narazila poměrně lehká regionova, jejích 40 tun udělalo z asi 1,2tunové focusu jen hromadu plechu, ve které zahynul řidič. Byla to 58. letošní nehoda na přejezdu a čtrnácté úmrtí.

Nehoda v Chrástu tak znovu připomněla, že jde o docela častý druh nehod. Jak zdůraznil při Mezinárodním dnu bezpečnosti na železnici generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda, za naprostou většinu nehod mohou řidiči.

„Dnes a denně se setkáváme s případy objíždění závor či vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je v činnosti zabezpečovací zařízení,“ podotkl Svoboda. Ostatně i v Chrástu vše spěje k takovému závěru – Drážní inspekce vzápětí zjistila, že výstražná světla, která přejezd zabezpečují, svítila. 

Riziko v den bezpečnosti na železnici dokumentovala i sama SŽDC, když zkušebně poslala vyřazený osobní vůz proti starému osobnímu autu. Z výsledku srážky bylo zřejmé, že i když došlo ke kolizi v nízké rychlosti, následky byly vážné – kdyby v autě někdo byl, nejspíše by skončila vážným zraněním nebo dokonce smrtí.

Simulovaná nehoda na přejezdu: I lehká lokomotiva s jediným vagonem auto zdemolovala (zdroj: ČT24)

Nehod téměř neubývá, SŽDC slibuje lepší zabezpečení 82 přejezdů

Řečí čísel počet nehod na přejezdech prakticky neklesá. Podle statistiky SŽDC se loni stalo na přejezdech 160 nehod, tedy jen o jednu méně než v roce 2016 a o šest více než v roce 2015.  Podobná je i statistika Drážní inspekce – která se zabývá i nehodami na přejezdech, které nejsou ve správě státní organizace – podle které se v posledních dvou letech stalo na přejezdech 176, resp. 171 nehod. V průměru tedy vjede auto pod kola vlaku bezmála každý druhý den.

Železniční správa slibuje, že přejezdy dále zabezpečí – do konce roku chce investovat 814 milionů, peníze půjdou do úprav 82 přejezdů. Dvacet z nich dostane nově závory, asi 40 dalších alespoň světelnou signalizaci.

Ideál – zrušit přejezdy. Bylo by to ale příliš drahé

O bezpečnosti na železničních přejezdech se mnoho namluvilo po tragické nehodě ve Studénce v létě 2015. Tehdy po střetu kamionu a vlaku zemřeli tři lidé – všichni v havarovaném pendolinu. Závěrem debat bylo konstatování, že zdaleka nejbezpečnější by bylo zrušení všech úrovňových přejezdů.  Později vyzvali k rušení přejezdů dopravci – to když se jinému vlaku podařilo jen těsně zastavit před kamionem na přejezdu v Chocni.

Zrušení přejezdů alespoň na koridorech je ideál SŽDC i nyní. Stále ale platí i druhý závěr z debat po nehodě ve Studénce: Na tak rozsáhlé úpravy nejsou peníze a v některých případech ani prostor. „Modernizace přejezdu ve srovnání s úrovňovým křížením vyjde několikanásobně levněji,“ srovnal již tehdy ředitel brněnského inspektorátu Drážní inspekce Josef Dvořák.