Oprava popraskané dálnice D5 by měla být hotová do víkendu. Silničáři shánějí speciální beton

Do konce týdne chtějí mít silničáři opravenou dálnici D5 v místě, kde se kvůli přívalovým dešťům a horkému počasí vytvořil schod. K tomu ale potřebují kvalitní beton z okolí, který se zatím nepodařilo sehnat – výrobci jsou vytíženi a poměrně malá zakázka je neláká.

ŘSD oznámilo, že nechá místo, kde se betonové desky zdeformovaly, celkově opravit, nepůjde tedy jenom o obroušení betonu. Práce probíhají od soboty, zatím dělníci poškozené místo obnažili a potvrdili, že došlo k posunu desek, když se po prudkém dešti dostala do dilatačního prostoru pod nimi voda.

Kvůli opravě se mezi 95. a 99. kilometrem dálnice D5 západně od Plzně jezdí pouze v jednom jízdním pásu, v každém směru mají řidiči k dispozici jeden pruh. Samotné poškozené místo je na 98. kilometru ve směru na Rozvadov.

Desky musí mít mezi sebou malou dilatační rezervu na pohyb. Právě do spáry, která byla vytlučená, se při prudkém dešti dostala voda do spodních konstrukčních vrstev. Prudká alkalická reakce potom dokázala v jednom místě na šesti deskách zničit betonovou dálnici.
Jan Rýdl
mluvčí ŘSD

Nyní stavbaři pokládají ocelové armatury, na které nalijí beton. Ten však zatím ŘSD marně shání. Aby se podařilo dálnici zprovoznit do konce týdne, byl by potřeba kvalitní beton od dodavatele z okolí. „Zatím se nám ale takovou betonárku najít nepodařilo,“ připustil správce úseku D5 Jaromír Věk. Po vybetonování bude třeba 48 hodin, než materiál uzraje, a silničáři musí provést zátěžové zkoušky.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl uvedl, že organizace oslovila několik betonárek, ale protože je plná stavební sezona a ŘSD potřebuje jen 30 metrů krychlových, tak to není jednoduché. Musí zároveň jít o betonárku, která má od ŘSD certifikaci.

Místem, kde se desky pohnuly a beton popraskal, jezdí podle předloňských dat přes 25 tisíc vozidel každý pracovní den, z toho zhruba polovina jsou těžká vozidla. Úsek je v provozu bez opravy 21 let, podle Rýdla šlo o první podobnou závadu na styku dvou betonových desek, která se na D5 obnovila.

Podobné vzdutí sice zaskočilo řidiče již v letech 2010 a 2012 o něco západněji na Tachovsku, ale tehdy se tak stalo na místě, kde se stýkají dva různé materiály.