Z Prahy do Brna jedním pruhem. Omezení u Bíteše skončí až v pátek

Studio ČT24: Po zimní pauze startují opravy D1 (zdroj: ČT24)

Zahájení letošní fáze modernizace dálnice D1 s sebou přináší velkou komplikaci. Kvůli přípravě na zahájení obousměrného provozu mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži v jediném jízdním pásu se jezdí směrem na Brno pouze jedním jízdním pruhem. Největší omezení potrvá do pátečního rána.

Ačkoli se silničáři snaží vyhnout tomu, aby největší omezení zasáhlo dobu, kdy jezdí po dálnici nejvíce aut – tedy páteční odpoledne – bezprostředně předtím se řidiči zdržení nevyhnou. Dočasné omezení během přípravy obousměrného provozu v jediném jízdním pásu dálnice nastává během modernizace opakovaně a vždy s sebou přináší kolony. Tentokrát se na ně musí připravit každý, kdo bude chtít projet po D1 mezi 162. a 168. kilometrem ve směru na Brno.

Již kolem poledne začala uzavírka pravého jízdního pruhu ve směru na Brno ohlášená původně až na 14:00. Před Velkou Bíteší se proto na dálnici vytvořila kolona. Ve dvě odpoledne již byla sedmikilometrová a ve čtyři dosahovala téměř až k dalšímu sjezdu na 154. kilometru.

Úpravy v pravém a odstavném pruhu, kde se kromě provizorního dopravního značení objeví také obvyklá betonová svodidla, potrvají do pátečního rána, potom ale ještě navážou úpravy v levém pruhu. Tehdy by ale již měly být ve směru na Brno k dispozici dva zúžené jízdní pruhy, kterými se pak bude jezdit až do července. V pátek v 15:00 by potom měla začít uzavírka jízdního pásu ve směru na Prahu.

  • Přípravné práce: úpravy středového pásu, vybudování provizorních přejezdů
  • Provizorní rozšíření: jeden jízdní pruh je rozšířen tak, aby se do něj vešly v každém směru dva jízdní pruhy 
  • Uzavření a modernizace jednoho jízdního pásu: provoz je obousměrně veden ve druhém, provizorně rozšířeném pásu
  • Uzavření a modernizace druhého jízdního pásu: provoz je obousměrně veden v již zmodernizované polovině, která je postavena tak, aby pojala čtyři zúžené pruhy
Události: Začíná další sezona modernizace dálnice D1 (zdroj: ČT24)

Během modernizace nebude možné najíždět nebo sjíždět z dálnice ve směru na Prahu u Devíti křížů (exit 168) a snadno se do svého cíle nedostane ani ten, kdo by chtěl z dálnice sjet u Velké Bíteše (exit 162). „Za uzavřené větve křižovatek jsou úředně stanoveny objízdné trasy,“ ujistil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Uzavřená bude také odpočívka Devět křížů ve směru na Prahu.

Modernizace 5,4 kilometru dálnice mezi Velkou Bíteši a Devíti kříži začala loni v dubnu. Zatím je hotová z poloviny, zcela v novém tedy je již od podzimu jízdní pás ve směru na Brno, po kterém se nyní začne jezdit obousměrně. „Celý úsek bude pro řidiče zprovozněn na přelomu července a srpna,“ uvedl mluvčí. Za opravy dálnice mezi Bíteší a Devíti kříži zaplatí ŘSD 685 milionů korun bez DPH. Stavbu provádí sdružení firem Alpine Bau Cz, OHL ŽS a Eurovia CS.

Práce začnou na dalších šesti úsecích

Úsek mezi 162. a 168. kilometrem je jedním ze čtyř úseků D1, na kterých modernizace probíhá již od minulého roku. V příštích týdnech proto začnou obdobná omezení také mezi Psáři a Soutice, v úseku Jihlava – Velký Beranov a Měřín – Velké Meziříčí. Současně nově začnou přípravné práce před modernizací dalších tří úseků, a to Ostředek–Šternov, Hořice–Koberovice a Velké Meziříčí – Lhotka.

Během roku by pak mohly začít opravy ještě na dalších dvou úsecích. Jak ale ve středu připustil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa, zejména mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem situaci zkomplikovalo odvolání jednoho z účastníků tendru na dodavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Na úsek Mirošovice–Hvězdonice potom probíhá výběrové řízení.

Modernizace D1
Zdroj: ČT24/ŘSD