Jak zlepšit středočeské silnice? Strany jsou pro odborný audit, železnici i více peněz od státu

Předvolební debata s lídry kandidátek ve Středočeském kraji (zdroj: ČT24)

Středočeský kraj je nejrozlehlejším regionem v České republice a je také propleten nejdelší sítí dálnic a silnic. Dopravní zátěž je obrovská, regionem okolo Prahy projede denně okolo 8 milionů aut včetně kamionů, což se podepisuje na stavu komunikací. Lidi žijící ve Středočeském kraji trápí mimo jiné i čerpání peněz z evropských fondů. Problémům regionu se věnovala předvolební debata lídrů kandidátek od 20:00 na ČT24.

  • ČSSD: Miloš Petera
  • ANO: Jaroslava Pokorná Jermanová
  • KSČM: Zdeněk Štefek
  • STAN: Vít Rakušan
  • ODS: Martin Kupka
  • TOP 09: Petr Tiso
  • KDU-ČSL+SZ+SNK-ED: Josef Vacek
  • Piráti: František Kopřiva
  • Svobodní+Soukromníci: Luboš Zálom

„Kvalitu infrastruktury a dopravu vnímá za zásadní problém kraje asi 50 procent jeho obyvatel, což je více než ve většině krajů,“ potvrdil Daniel Prokop, sociolog z agentury Median.

Středem Čech ale jezdí stále víc kamionů, které se vyhýbají dálnicím a také Praze. Chybí navíc zatím nedobudovaná východní část Pražského okruhu. Součet krajských silnic druhé a třetí třídy dává dohromady 8,5 tisíce kilometrů. Podle hejtmana Miloše Petery (ČSSD) vynaložil kraj na jejich opravu za právě končící volební období sedm miliard korun.

Současné krajské vedení se snaží podnikat kroky, které by měly vést k alespoň částečnému nahrazení kamionové dopravy variantou, v níž se počítá s přesunem zboží nákladními vlaky. „Jednáme se Správou železniční dopravní cesty a s Českými dráhami, aby se zvýšil podíl přepravy materiálu po železnici,“ doplnil Petera.

Lídr kandidátky KSČM, Zdeněk Štefek, v této souvislosti připomněl, že to pro kamiony musí být ekonomičtější alternativa. „V současnosti se jim vyplatí zkracovat si cestu přes 'dvojky' a 'trojky', to je špatné a musí se to zásadním způsobem změnit. Pak je nutné zmínit ještě jeden problém a tím je budování skladů mino hlavní infrastrukturu, protože tím pádem k nim kamiony musí jezdit přes silnice nižší třídy,“ dodal Štefek.

Více investic do silnic, promyšlenější technologie při jejich opravě

Kamiony valící se regionem zhoršují už tak špatný stav zdejších silnic druhé a třetí třídy. „V současné době je v havarijním stavu třicet procent středočeských silnic. Ve velmi špatném stavu je jich dalších třicet procent,“ konstatovala Jaroslava Pokorná Jermanová, jednička na kandidátce hnutí ANO. Podle jejího názoru je v rámci celého kraje nezbytné provést tzv. pasportizaci, jež slouží ke zjištění skutečného technického stavu vozovek.

Kamionová doprava trápí řadu obcí (nejen) ve Středočeském kraji
Zdroj: ČT24

S realizací odborného auditu středočeských silnic by souhlasil Vít Rakušan (STAN). „Takovýto audit si nechal vyhotovit Liberecký kraj. Audit tam fungoval po celé čtyři roky a sloužil k tomu, že se starostové mohli každý rok informovat o tom, které komunikace budou spraveny. To je systematické řešení,“ uvedl Rakušan příklad ze sousedního regionu.

Pro Luboše Záloma z uskupení Svobodní+Soukromníci je klíčovým pojmem technologie údržby a oprav silnic. „Měly by se nacházet takové postupy, které by nám umožnily dělat ty silnice lépe a ne jen provizorně. A zkoušet takové technologie, které by nám nakonec finanční prostředky ušetřily,“ zdůraznil Zálom.

Z pohledu Pirátů a lídra jejich kandidátky Františka Kopřivy je prioritou transparentní hospodaření se svěřenými financemi, samozřejmě včetně těch, které jsou určeny na zlepšení stavu středočeských komunikací. „Jde o to, aby veřejné zakázky byly skutečně veřejné, aby se vysoutěžil nejlepší poměr cena/výkon. Bez ohledu na to, zda to jsou krajské peníze nebo prostředky od státu,“ prohlásil Kopřiva.

Podle Martina Kupky z ODS má kraj svou Správu a údržbu silnic a své cestmistry. „A ti by měli vědět, kde nás tlačí bota,“ myslí si Kupka. Zároveň apeloval, že by měl region v tomto směru předvést větší investiční aktivitu. „Problém spočívá jednoduše v tom, že Středočeský kraj nevěnuje silnicím tolik peněz, kolik by měl,“ poznamenal Kupka.

Nezaměstnanost ve Středočeském kraji a v Praze v srpnu 2016
Zdroj: MPSV

Zástupce TOP 09, Petr Tiso, připojil konkrétní částku, kterou by pro kraj bylo žádoucí mít k dispozici. V horizontu nadcházejících čtyřech let. „Podle toho, jak vypadá situace nyní, by bylo dobré investovat do středočeských silnic kolem deseti miliard korun. Pocházely by z krajských a externích zdrojů,“ popsal Tiso s tím, že mezi externí zdroje patří prostředky z fondů EU a peníze od státu.

Potřebnost financí od státu zmínil i Josef Vacek z koalice Spolu pro kraj, což je projekt KDU-ČSL, Strany zelených a SNK Evropských demokratů. „Kraj potřebuje lepší dopravní diplomacii, aby dokázal jednat jednak s Prahou v otázce evropských fondů, tak také s ministerstvem dopravy - a získal další prostředky na zlepšení stavu středočeských silnic,“ řekl Vacek.

Evropské dotace po Rathově kauze

V čerpání dotací si kraj vedl průměrně, na přinejmenším čtyři projekty nestihl vyčerpat 37 milionů korun. Kraj také potrápily nemocnice, opravu několika z nich pak prověřovala policie kvůli podezření z předražené zakázky. Třeba stavba interního oddělení v mladoboleslavské nemocnici stála 450 milionů.

Od roku 2012 přišlo do krajské kasy přes 9 miliard korun. Z toho necelé čtyři miliardy čerpal přímo kraj, zbytek si rozdělili ostatní žadatelé včetně obcí. Unijní peníze šly v kraji opět hlavně do oprav silnic, na rozvoj cestovního ruchu i do rozvoje vzdělávací, zdravotnické a sociální infrastruktury.

Objem evropských dotací pro Středočeský kraj v období 2012-2016
Zdroj: ČT24
  • ANO vidí důležitou roli kraje v jeho pomoci obcím dostat se k evropským dotacím.
  • ČSSD je pro nasměrování prostředků z unijních fondů do dopravy, ale i do oblasti výstavby škol a školských zařízení.
  • KSČM by ráda z evropských peněz zpřístupnila další kulturní objekty, expozice a sbírky handicapovaným lidem, a to pomocí realizace bezbariérových opatření.
  • KDU-ČSL, SZ a SNK-ED klade důraz na to, aby se dotační politika kraje při čerpání peněz z evropských fondů řídila smysluplností a veřejnou prospěšností projektů, nikoliv stranickou příslušností žadatele.
  • ODS by dotačně podpořila zejména tzv. tvrdé projekty, patří sem určitě infrastruktura, a to nejen opravy silnic, ale i obchvaty měst a obcí či záchytná parkoviště.
  • PIRÁTI upřednostňují, aby evropské dotace mířily ke spolkům a aktivním občanům než aby putovaly k soukromým korporacím.
  • STAN by využili evropské dotace ke spolufinancování rozšíření kapacit základních a mateřských škol, aby zde bylo zajištěno místo pro všechny děti.
  • SVOBODNÍ+SOUKROMNÍCI považují za mnohem podstatnější, kam se peníze z fondů EU dávají než kolik se jich ve finále utratí. A pokud hrozí, že se nedočerpají, neměly by být čerpány za každou cenu.
  • TOP 09 hodlá z evropských peněz podpořit především vybudování záchytných parkovišť a přestupních terminálů veřejné dopravy, tzv. kombinovaných terminálů mezi vlakovou, autobusovou i individuální automobilovou dopravou.
  • 15. 9., 20:00, ČT24: Karlovarský kraj
  • 16. 9., 20:00, ČT24: Liberecký kraj
  • 19. 9., 20:00, ČT24: Kraj Vysočina
  • 20. 9., 20:00, ČT24: Pardubický kraj
  • 21. 9., 20:00, ČT24: Královéhradecký kraj
  • 22. 9., 20:00, ČT24: Plzeňský kraj
  • 23. 9., 20:00, ČT24: Zlínský kraj
  • 26. 9., 20:00, ČT24: Olomoucký kraj
  • 27. 9., 20:00, ČT24: Jihočeský kraj
  • 29. 9., 20:00, ČT24: Ústecký kraj
  • 30. 9., 20:00, ČT24: Jihomoravský kraj
  • 3. 10., 20:00, ČT24: Moravskoslezský kraj
  • 4. 10., 20:00, ČT24: Středočeský kraj
  • 6. 10., 20:00, ČT1 i ČT24: Superdebata