Dostavbu karlovarské D6 problém s EIA nijak nezdrží, ujišťuje vláda

V příštím roce by měla začít stavba dalších částí dálnice D6 mezi Prahou a Karlovými Vary. Bez dalšího zdržení stavby začnou, přestože jim chybí stanovisko o vlivu na životní prostředí, ujistil v Karlových Varech předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Kromě zvýšení rychlosti a bezpečnosti pro řidiče mají nové dálniční úseky ulevit obyvatelům tří obcí, kterými zatím projíždějí denně tisíce aut.

Dva ze tří úseků na dálnici D6, které mají začít vznikat v roce 2017, prodlouží již existující část ve středních Čechách. První z nich nahradí starou silnici mezi Novým Strašecím a Řevničovem, bezprostředně na ni potom naváže úsek, který poslouží jako obchvat Řevničova, a Krušovic. Současně by měl začít růst i dálniční obchvat Lubence na Lounsku. Ten naváže na izolovaný krátký úsek u sousedního Bošova.

Všechny připravované úseky dálnice D6 sice přišly o posudek o vlivu na životní prostředí. Premiér je však přesvědčen, že to zahájení staveb neovlivní. „Ministerstvo dopravy by letos na podzim mělo ministerstvu životního prostředí předat všechny potřebné dokumenty k vydání ověřovacího stanoviska EIA. Ministr Brabec by měl ještě letos ověřovací stanovisko vydat a pak je možné zažádat o stavební povolení,“ řekl Bohuslav Sobotka.

Za neplatné označila Evropská komise posudky o vlivu na životní prostředí zhruba u sta dosud nezahájených staveb posouzených podle zákona z roku 1992. U několika, které by měly bezprostředně začít vznikat a příprava nového posudku by je výrazně zdržela, vyjednala vláda jejich nové posouzení podle zvláštního zákona, které umožní proces výrazně zkrátit. Přesto potrvá několik měsíců, ministr životního prostředí dal nedávno najevo, že v některých případech bude rychlejší dokončit již zahájený plnohodnotný proces EIA.

I když v případě karlovarské dálnice to neplatí a podle premiéra bude vše připravené tak, aby stavba včas začala, právě dálnice D6 (dříve rychlostní silnice R6) se stala důkazem, že ani zahájení stavby nemusí znamenat, že se po novém úseku bude v dohledné době jezdit. Dosud poslední existující část dálnice vznikala pět let. Stavby u Bošova se totiž dotklo plošné přerušení dopravních staveb v roce 2010 a dělníci se na ni vrátili až po třech letech. První auta po ní projela loni.