Strojvedoucí pendolina patrně zabránil vykolejení vlaku

Srážka vlaku Pendolino s kamionem na přejezdu ve Studénce mohla nejspíš přinést mnohem víc škod na lidském zdraví i majetku. Snížením rychlosti před nehodou však strojvedoucí nejspíš zabránil tomu, aby vlak dokonce vykolejil.

Při komisní prohlídce bylo zjištěno, že pendolino bylo před nehodou v naprostém pořádku a že v žádném případě nemělo jakýkoli podíl na této mimořádné události. Správně zareagoval podle přednosty pražského depa Miroslava Kupce i strojvedoucí, který zatáhl za rychlobrzdu a poté utekl z řídící kabiny. Náraz zdevastoval jak kabinu strojvedoucího, tak i prostor za ní včetně šesti řad sedadel.

Důležité bylo snížení rychlosti ze 160 na 142 kilometrů. Tímto krokem přispěl strojvedoucí k tomu, že vozidlo nevykolejilo, což by vedlo k vyššímu počtu obětí i rozsahu poškození vozu.

  • Údaje o nehodě pocházejí ze záznamového zařízení nazývaného černá skříňka. Ve vlacích zapisuje základní technické údaje, jako jsou rychlost vozidla, zda byl v pořádku brzdný systém a zda strojvedoucí brzdil, případně údaje z návěstidel. Na rozdíl od podobných zařízení v letadlech nenahrává například zvukový záznam z kabiny strojvedoucího. Skříňka je uložená za stanovištěm strojveducího prakticky až u stropu. Náraz do kamionu ji i tak prakticky zdevastoval, samotné disky se záznamem ale poškozeny nebyly. Nyní je zkoumá Drážní inspekce.

Oprava nebo nákup nového vozu

První vůz havarovaného pendolina, který srážku odnesl nejvýrazněji, bude nejspíš nutné vyrobit znovu. Výjimkou je jeho podvozek, který zřejmě není poškozený. Původně odhadovaná škoda 150 milionů korun se nicméně nemění. Společnost Alstom nyní připraví Českým drahám kalkulaci, kolik by oprava vozu stála.

Od svých dodavatelů musí Alstom zjistit, zdali a za jakých podmínek budou schopni dodat komponenty pro opětovnou výrobu vagonu. Podle Kupce by do poloviny září měla přijít nabídka s konkrétními cenami a termíny, kdy a jak by bylo možné vozidla opravit. Pokud by nebyla oprava ekonomicky výhodná, zvažují České dráhy i další varianty, jako je nákup podobného vozidla. Prioritou je ale oprava, co nejrychlejší, aby se celá souprava mohla vrátit zpět do provozu.

Tři mrtví, dvě desítky zraněných, jeden muž ve vazbě

Nehodu ve Studénce nepřežili tři lidé, skoro 20 jich bylo zraněno. V Ostravě zůstávají hospitalizováni tři pacienti. Soud v pátek poslal do vazby polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla. Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.