Vrak Pendolina vydal druhou černou skříňku

Odborníci už našli i druhé záznamové zařízení z vlaku Pendolino, který se před týdnem srazil s kamionem na železničním přejezdu u Studénky na Novojičínsku. Nyní se z něj pokoušejí stáhnout data. Současně analyzují i data z první černé skříňky, kterou technici z vraku vyprostili ještě v bohumínském depu. Podle nich byla nárazová rychlost vlaku 142 kilometrů v hodině. Zatím není jasné, zda strojvedoucí brzdil.

V pražském depu se ve středu uskutečnila takzvaná komisionální prohlídka vlaku a podle jejího závěru technický stav vlaku nebyl příčinou nehody. Odhadovaná škoda se zatím nemění, zůstává na 152 milionech korun. Uvedli to mluvčí Českých drah a Drážní inspekce Kateřina Šubová a Martin Drápal.

Technici a vyšetřovatelé při komisionální prohlídce detailně hodnotili rozsah poškození a technický stav vlaku. „Výsledkem je, že stav vlaku nebyl příčinou nehody,“ uvedla Kateřina Šubová a doplnila, že výsledky rovněž dostane výrobce a dodavatel Pendolina jako podklad pro přípravu návrhu možné opravy vlaku. „Předpokládáme, že tak do dvou měsíců, tedy v září, by nám mohl předat návrh řešení opravy,“ dodala mluvčí Českých drah.

Už po odtažení vozu ze Studénky do Bohumína se podařilo najít první takzvanou černou skříňku, data z ní nyní inspektoři analyzují. Z obou zařízení podobně jako v letadle mohou zjistit informace o „chování“ vlaku i strojvůdce - jakou rychlostí vlak jel, jestli strojvedoucí stihnul brzdit a další údaje potřebné pro znalecké zkoumání.

Maximální povolená rychlost v daném úseku koridorové trati byla 160 kilometrů za hodinu. „V tuto chvíli ještě nevíme, jestli se rychlost na 142 kilometrů za hodinu snížila vlivem srážky či strojvedoucí použil rychlobrzdu. Toto by měla objasnit analýza dat z přední skříňky vlaku,“ vysvětlil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Fakta o nehodě ve Studénce

  • Nehodu nepřežili tři lidé.
  • Skoro 20 lidí bylo zraněno.
  • V Ostravě a Novém Jičíně zůstávají stále hospitalizováni tři pacienti.
  • Soud v pátek poslal do vazby polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla.
  • Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.

Příští týden by měli do Česka přijet z Itálie zástupci firmy, která rychlovlaky vyrábí. Teprve poté, co si prohlédnou poškozené pendolino a seznámí s informacemi českých znalců, se rozhodne o dalším postupu, tedy zda půjde kabina a vozy opravit. Vlak je v pražském depu od nedělního rána, kdy dorazil z Bohumína.

Náhradu škody vyplatí dráhy a budou ji pak vymáhat po viníkovi nehody

Ve vlaku cestovalo 150 lidí, zatím 12 lidí už požádalo o náhradu škody. „Dvě žádosti jsou kvůli hmotné škodě, deset se týká újmy na zdraví či žádosti pozůstalých,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

České dráhy vyzývají všechny, kteří při srážce utrpěli zdravotní újmu nebo věcnou škodu, aby se co nejdříve obrátili na společnost. Své nároky na náhradu škody mají posílat právnímu odboru ČD na nábřeží L. Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1 nebo na e-mail: gorner@gr.cd.cz.

ČD budou podle evropské legislativy vyplácet poškozeným zálohu odškodného, která bude v případě příbuzných obětí činit minimálně 21 000 eur (téměř 570 000 korun). U zraněných částka stanovena není, bude ale přiměřená. Dráhy následně budou peníze vymáhat na viníkovi nehody.

Pět souprav bez zálohy

České dráhy mají k dispozici celkem sedm souprav Pendolino, jedna funguje jako náhradní, protože pro provoz je třeba šest vlaků. Po nehodě z minulého týdne je jedna souprava zničená, další je na rozsáhlé údržbě, která by měla trvat do konce srpna. Nehoda tak podle Štáhlavského sice pro ČD znamená komplikaci, ale určitě nebude nutné rušit spoje. V případě potřeby bude vlak nahrazený vlakem EuroCity.