Třetí cestující z vlaku zemřel. Tři těžce ranění jsou stabilizovaní

Ostrava – Třetí člověk podlehl zraněním, která utrpěl při nehodě vlaku s kamionem na přejezdu ve Studénce. Stav dalších tří raněných je velmi vážný, ale stabilizovaný. Dva z nich utrpěli poranění mnoha orgánů včetně amputací. Celkem bylo při nehodě zaněno sedmnáct lidí. Policie už obvinila řidiče kamionu z obecného ohrožení z nedbalosti. Provoz na trati mezi Ostravou a Hranicemi na Moravě se postupně vrací k normálu, i když se na železniční stanici ve Studénce čeká výluka kvůli výměně zničeného návěstidla.

Ráno po nehodě přineslo další špatnou zprávu: Jeden ze zraněných zemřel. „U jednoho z pacientů byla zranění neslučitelná se životem. Včera v pozdních nočních hodinách bohužel zemřel. Byla to devastační poranění končetin, jednalo se též o poranění hlavy. Zranění bylo více, jednalo se o složité polytrauma,“ informoval mluvčí Fakultní nemocnice Ostrava Tomáš Oborný. Nechtěl upřesnit, o kterého ze čtveřice vážně zraněných se jednalo. Byl mezi nimi i strojvedoucí. Podle ČTK jde o staršího muže, který vlakem cestoval.

Dva pacienti mají poranění mnoha orgánů

Ze sedmnácti zraněných jsou čtyři v ostravské nemocnici, z toho tři jsou ve velmi vážném stavu na jednotce intenzivní péče. Podle mluvčího Fakultní nemocnice Ostrava Tomáše Oborného je jejich stav stabilizovaný. Ve dvou případech jde o pacienty s polytraumaty, tedy se zraněními mnoha orgánů. „Tito pacienti utrpěli například zhmoždění mozku, plic, krvácení do dutiny břišní, natržení různých orgánů i amputace,“ uvedl ředitel nemocnice David Felt.

Čtvrtý pacient ostravské nemocnice má komplikovanou zlomeninu. V novojičínské nemocnici stále leží dva cestující z pendolina. „Jedna žena má zlomené rameno a prodělala operaci. Její stav je stabilizovaný a daří se jí dobře. Brzy by měla být propuštěna,“ sdělila mluvčí nemocnice Radka Miloševská. Do konce týdne by měl být propuštěn do domácího léčení také další cestující, který při nehodě utrpěl zlomeniny žeber a tržná poranění.

Pozůstalým sdělili tragickou zprávu krizoví interventi 

Policejní mluvčí Gabriela Holčáková informovala, že je známa totožnost prvních dvou obětí. „Jde o devětačtyřicetiletého muže z Moravskoslezského kraje a devětatřicetiletého muže. Tragickou událost jejich blízkým sdělili policejní krizoví interventi,“ řekla Holčáková. Dodala, že v souvislosti s nehodou ve Studénce poskytovalo pomoc celkem šest krizových interventů.

Policisté obvinili padesátiletého řidiče kamionu z obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozí mu za to tři až deset let vězení. Policisté ho vyslechli nejprve jako podezřelého a poté znovu jako obviněného. Jeho výpovědi nechtějí komentovat. Podle zástupce ředitele moravskoselzské policie Radima Witty není obviněný nějak zdrcený. Police pravděpodobně požádá soud, aby ho vzal do vazby.

Podle dosavadních informací vjel řidič na přejezd v době, kdy svítila červená výstražná světla, a když se spouštěly závory, mezi kterými zůstal stát. Před příjezdem vlaku stihl jen kousek popojet, takže vlak rozmetal návěs s naloženými hliníkovými plechy, zatímco kabina, ve které zůstal sedět, zůstala celá. Řidič tak přežil bez zranění.

Studénka je průjezdná, Pendolino čeká na rozhodnutí

Poškozenou elektrickou jednotku 680.003, která patří mezi sedmero pendolin Českých drah, odtáhli železničáři do bohumínského depa. Poté, co se v noci podařilo obnovit provoz v místě nehody, skončilo provizorium, kdy vlaky jezdily směrem z Přerova pouze do Hranic a vznikla řada velkých zpoždění. „Podle ranních přehledů jely už vlaky z Ostravy na Prahu prakticky načas, vlaky na Brno měly zdržení do deseti minut, protože se nepoužívají hlavní koleje, ale vedlejší koleje se sníženou rychlostí. Budou ještě probíhat opravné práce,“ uvedl mluvčí Český drah Petr Šťáhlavský.

Bez jednoho z pendolin omezily České dráhy jejich provoz a na linku Praha – Košice vypravily namísto naklápěcí jednotky klasickou soupravu s lokomotivou. „Je sestavena z velmi kvalitních vozidel, aby komfort pro zákazníky byl pokud možno co nejlepší,“ informoval krajský ředitel ČD Radovan Šindlář. Přesto má náhradní souprava vůči pendolinu nevýhody, zejména je to absence naklápěcího systému. Náhradní souprava tak měla při první jízdě už v Ostravě půlhodinové zpoždění, což bylo ale způsobeno také čekáním na trati. Co bude s poškozeným pendolinem dál, to ukáže znalecká prohlídka.

Dušan Kamenický: V ČR je 8000 přejezdů (zdroj: ČT24)

Chybí řidičům osvěta?

V souvislosti tragickou nehodou upozornili dopravní experti mimo jiné na nedostatky ve vzdělávání řidičů. Ačkoli řidič kamionu, který vjel před rychle jedoucí vlak, byl z Polska, podle Dušana Kamenického z Ústavu dopravní telematiky Fakulty dopravní ČVUT nelze očekávat, že by se český řidič zachoval v obdobné situaci jinak. „V mnoha autoškolách instruktoři nevědí, jak železniční přejezdy fungují. I legislativa nepříliš kvalitně objasňuje chování řidičů na železničním přejezdu,“ řekl. Mnoho řidičů podle něho netuší, že vozidlo „polapené“ mezi závorami může snadno závory prorazit a střetu tak zabránit. „Břevna jsou konstruována tak, aby šla jednoduše prorazit. I když si poškrábete lak na vozidle, je lepší přejezd okamžitě opustit,“ doporučil Dušan Kamenický.

Přejezd, na kterém se pendolino s kamionem srazilo, patří k těm nejlépe zabezpečeným. Na přejezdech se závorami se navzdory neznalosti řidičů stává statisticky nejméně nehod. Nejméně bezpečné jsou přejezdy s výstražnými světly, ale bez závor. Zhruba polovina z celkového počtu nehoda připadá na přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem.

Středeční nehoda ve Studénce byla na české železnici nejtragičtější od předchozí vážné nehody ve Studénce, při které 8. 8. 2008 zahynulo ve vlaku číslo 108 osm lidí.