Praha - V ČSSD vznikl manifest nazvaný Vyšehradská výzva, v němž své výhrady zformulovali lidé, kteří nejsou spokojeni se současnou situací v ČSSD a jejichž kritika míří i na vedení strany v čele s předsedou Jiřím Paroubkem. O manifestu píše deník Právo. Podle něj si text bere na mušku údajné přílišné zaměření ČSSD na marketing, obchodování při sestavování kandidátek pro volby do sněmovny a požaduje dodržování demokratických pravidel řízení strany. Reaguje i na podíl ČSSD na svržení vlády premiéra Mirka Topolánka.
Kritika v ČSSD sílí - Vyšehradské výzvě vadí nejen Paroubek
První místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka Právu k manifestu řekl, že je to běžná součást vnitrostranické debaty, nicméně dodal, že si není jistý, zda by pro ni nebyl lepší čas až po volbách. Manifest, mezi jehož první signatáře patří podle listu poslanec Karel Šplíchal a profesor Erazim Kohák, se jmenuje podle místa, kde po červnových volbách do Evropského parlamentu vznikl. Má podtitul „Jsme politická strana - ne obchodní společnost“.
Podle signatářů ČSSD po loňském výrazném vítězství v krajských a senátních volbách propadla nezasloužené euforii. „Vyhráli jsme víc velkými chybami soupeře než převahou vlastních idejí. To se ostatně ukázalo hned v evropských volbách,“ píše se v dokumentu. Manifest tvrdě kritizuje přílišné využívání marketingu v ČSSD: „Volebnímu klání velí reklamní agentury, stejně jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogerií nebo supermarketů. Zjednodušují volby na základní, mnohdy dost primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata.“
Volební manažeři kampaně pro červnové eurovolby podle výzvy vsadili na stejnou taktiku jako při krajských volbách: „Jenže si nevšimli, že také zásluhou naší politiky tu už nebyl týž soupeř jako na podzim. Tehdy měla sociální demokracie před sebou jasný, konkrétní terč kritiky: asociální vládu v čele s Topolánkem, Langrem, Julínkem atd…. Nebýt těch bývalých, sociální demokracie neměla o čem vést kampaň. V evropských volbách jsme tak ukázali absenci vlastních témat.“
Politoložka Vladimíra Dvořáková se domnívá, že ČSSD, stejně jako ostatní strany, má uvnitř několik proudů, lidi, kteří chtějí prosadit své vlastní zájmy, což není nic neobvyklého. „To co ale není normální a není to dobrý signál, je fakt, že se to dostává na veřejnost tři měsíce před volbami,“ řekla ve Studiu 6 Dvořáková.
Výzvě vadí také způsob sestavování kandidátek
Výzva podle Práva obsahuje nesouhlas s průběhem sestavování kandidátek pro říjnové předčasné sněmovní volby: „Původně demokratický princip primárek se zvrhává mnohdy v obchod o to, kdo bude na volitelném místě, který okres bude zastoupen na kandidátce výš, protože s budoucím poslancem jsou spojena nejen lukrativní místa pro asistenty, ale i další posty, kde lid vykonává svou kontrolu a vůli prostřednictvím dobře placených straníků.“ Závěrem signatáři apelují na členy ČSSD: „Jděme do třetích voleb s tématy hodnými naší politické strany, nejen s marketingovými hesly. Neobchodujme s ideály sociální demokracie, ztrácíme důvěru lidí. Dodržujme demokratická pravidla řízení ČSSD. Važme si dlouhodobé práce věrných členů ČSSD, kteří nepřišli jen za kariérou.“
Poslanec Šplíchal, který je na pražské kandidátce pro sněmovní volby na nevolitelném místě, řekl, že manifest je výzvou k vnitrostranické diskusi. Děčínský sociální demokrat Jaroslav Foldyna řekl, že PR agentura nemůže mít hlavní slovo v politice. „S výzvou plně souhlasím jako s vnitřní diskusí v ČSSD,“ dodal.