Brno – Studenti brněnské techniky vymysleli unikátní systém pro příjem pacientů. Lékaři díky čtečce karet zdravotní pojišťovny vědí, kolik lidí čeká v ordinaci na vyšetření. Pacientům to ušetří až hodinu. Zařízení testuje pět ordinací, například poliklinika v Dobrovského ulici v Brně.
Žádné zbytečné čekání u lékaře. Pacienty hlásí čtečka karet
Systém evidence pacientů, zkráceně EVIPA, vytvořili brněnští studenti biomedicínského inženýrství podle požadavku praktického lékaře, který chtěl mít přehled o pacientech v čekárně. Systém do čekáren zavádí jasný řád. „U praktických lékařů jsme velmi často svědky situací, kdy příchozí pacienti nevědí, jak postupovat po příchodu do čekárny. Někteří se dotazují ostatních na pořadí, jiní zase automaticky klepou na dveře,“ vysvětlil vynálezce systému Martin Horský.
„V týmu čtyř lidí jsme sestavili mechanickou konstrukci a implementovali software. Snažili jsme se, aby byl systém co nejjednodušší. Testujeme ho na několika poliklinikách, zatím máme samé pozitivní ohlasy,“ uvedl Horský, který doufá, že se EVIPA rozšíří i do dalších ordinací.
Systému stačí karta pojištěnce
„Dlouho jsme přemýšleli, jak zkvalitnit čekání pacientů. Právě čekání je to, co je nejvíc trápí. Čekací doby ani nejde odstranit objednáváním. Chtěli jsme také zklidnit nervozitu v čekárně. Rozhodli jsme se pro systém, který nevyžaduje velké investice. Není ani potřeba nových čipů nebo kartiček,“ popsal lékař Vladimír Marek. „Pacient vchází do čekárny, kde vloží kartičku a přístroj jej upozorní, že o něm víme. Nemusí být nervózní, že ho někdo předběhne,“ dodal lékař.
Systém EVIPA se podobá tomu, který lidé znají z pošt nebo úřadů. V čekárně u lékaře ale pouze vloží do čtečky svoji kartičku zdravotní pojišťovny. Systém pozná, zda jdou na objednávku, nebo zda se vrací z jiného vyšetření. Zařadí je do pořadníku, podle kterého pacienty zavolá sestra.
Lékaři mají díky systému mnohem větší přehled o pacientech, kteří čekají na vyšetření. Systém nabízí také lepší spojení s ambulantním softwarem, slibuje rychlejší a přesnější zadávání pacientů. Hlavní výhodou systému je, že umí rozpoznat pacienta, který se ve stejný den vrací z jiného vyšetření. Takovým ušetří zbytečné čekání navíc.
Ovládání přístroje zvládnou i starší pacienti
Lékaři si nový systém chválí. „Měli jsme obavy, zda to senioři budou zvládat, proto jsme požadovali co největší jednoduchost. Kartičku lze vložit kteroukoli stranou, přístroj si poradí,“ vysvětlil Marek. V čekárnách ale lékaři raději rozdávali i dotazník. Většina lidí je podle něj spokojená a zvládá obsluhu bez pomoci, negativní ohlasy jsou ojedinělé. Se systémem nemají problém ani starší pacienti. „Nedohadujeme se. Každý tam dá kartičku, sestra přijde a je po problému. Je to jednoduché, svede to i občan staršího věku,“ uvedla seniorka Jiřina Vašková.
Systém poskytuje i bezpečnou bezdrátovou komunikaci, která není závislá na internetovém připojení. Pacientům se informace zobrazují na obrazovce v textové i grafické podobě. Informace může lékař zadat přímo ze svého počítače. Sestry už navíc od pacientů nemusí vybírat karty pojišťoven – informace se jim ze čtečky zobrazí přímo na monitoru v ordinaci.