Země má novou „nejjasnější hvězdu“. Je to šedesátimetrový satelit, který vadí astronomům

Noční obloha je posetá světly hvězd, planet a dalších vesmírných těles. Vědci ale varují, že k nejzářivějším objektům na obloze viditelným ze Země teď patří i nový americký komunikační satelit BlueWalker 3. Jeho jasnost je tak velká, že narušuje práci astronomů.

„Poté, co se BlueWalker 3 rozložil do plochy 64 metrů čtverečních, je viditelný jak na tmavé obloze, tak na městské obloze, ačkoli v městském prostředí bude viditelnost omezena na okamžik, kdy BlueWalker 3 proletí nad hlavou,“ uvedl pro britský deník The Guardian spoluautor vědecké studie z Universidad de Atacama v Chile Jeremy Tregloan-Reed.

Jasnost BlueWalkeru se průběžně mění v závislosti na tom, jak moc je rozložený. Ve své nejjasnější poloze se ale vyrovná hvězdám Prokyon a Achernar, které patří k nejjasnějším přírodním tělesům na obloze, uvedli autoři studie zveřejněné v odborném časopise Nature.

Rozložený BlueWalker
Zdroj: SpaceX

Pokud tak jasný satelit projde před detektorem teleskopu, tak na pořízeném snímku zanechá pruh, který může být obtížné nebo téměř nemožné odstranit. Astronomům tak bude chybět část dat. Autoři studie poznamenávají, že se stejnými obtížemi se potýkají i vesmírná pozorování. Zatímco BlueWalker narušuje pozorování ze země, pozorování Hubbleova teleskopu jsou ovlivněna světelným znečištěním Starlinku.

Letecký a kosmický průmysl, politici i astronomové se snaží dopad takových družic zmenšit, ale „trend vypouštění stále větších a jasnějších družic je stále silnější“, poznamenávají autoři studie.

BlueWalker 3 je prototyp satelitu BlueBird americké společnost AST SpaceMobile. Ta ho vypustila loni v září, chce na něm testovat patentované technologie pro připojení k mobilním telefonům ve vesmírném prostředí.