Velká zpráva o „věčných“ chemikáliích. Vědci popsali, v jakých potravinách jsou nejčastěji

Chemické látky známé pod zkratkou PFAS nebo také jako „věčné“ chemikálie, jsou spojené s množstvím zdravotních problémů. Vlády se je snaží omezovat, ale přesto stále zůstávají v životním prostředí. Nový výzkum teď popsal, jakou potravou se do lidského organismu dostávají.

Vědci už docela dobře vědí, čím vším mohou být tyto látky nebezpečné, ale zatím tápali v tom, jakými cestami se do lidského těla dostávají. V novém výzkumu teď zjišťovali, jaké potraviny jsou spojené s velkým množstvím PFAS. Výsledky ukázaly, že se to týká zejména čajů, vepřového masa, sladkostí, sportovních nápojů, zpracovaného masa, másla, chipsů a také balené vody. Výzkum našel více PFAS u lidí, kteří si jídlo objednávali domů nebo chodili do restaurací.

Podle autorů nebylo cílem jejich výzkumu žádné potraviny démonizovat, ale spíše upozornit, které je zapotřebí více sledovat a cíleně testovat.

Dopady PFAS na lidské zdraví
Zdroj: Wikimedia Commons

Všudypřítomný problém

„Věčné“ chemikálie jsou velká skupina syntetických chemických látek, které se využívají v průmyslu i domácnostech a uvolňují se do půdy, vody i vzduchu. Je jich asi 15 tisíc. Díky silné vazbě uhlíku a fluoru se v životním prostředí téměř nerozkládají, z čehož vzniklo i jejich souhrnné pojmenování.

Používají se ve spotřebních výrobcích po celém světě od 40. let minulého století, typicky v nádobí, vodu odpuzujícím oblečení a mnoha dalších výrobcích, které odolávají mastnotě, vodě a oleji. Řada národních a internacionálních institucí, včetně Evropského parlamentu a americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), už dříve označila rozšíření PFAS za zdravotní krizi.

Lékaři je spojují s velkým množstvím zdravotních problémů, například s rakovinou, jaterními problémy, nemocemi štítné žlázy, vývojovými vadami, onemocněním ledvin, sníženou imunitou a dalšími závažnými zdravotními riziky.

Souvislost mezi PFAS a potravinami

Právě proto, že jsou tyto chemikálie prakticky všudypřítomné, velmi špatně se sleduje, jak a kudy pronikají do lidského těla. Například americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv testuje potraviny na přítomnost PFAS každoročně, ale zaznamenal zatím jen velmi malou kontaminaci. Podle řady kritiků ale tyto testy nejsou úplně spolehlivé.

Mezi hlavní zdroje kontaminace potravin patří znečišťěná voda, obaly, některé plasty, pesticidy nebo farmy, kde se jako hnojivo rozváží kaly z odpadních vod kontaminované právě PFAS.

Nová studie zkoumala sedm stovek lidí po dobu čtyř let. U nich vědci zjišťovali spotřebu potravin a obsah PFAS.

Jedním z výsledků, které byly dost jednoznačné, je zjištění, že potraviny jako burrita, tacos, hranolky a pizza připravené doma byly spojeny s nižšími koncentracemi PFAS. Na rozdíl od stejných pokrmů, které byly připravené v restauracích. Zdá se, že to hodně souvisí s obaly, v nichž restaurace a rychlá občerstvení nakupují základní suroviny pro nabízené pokrmy.

Vědci také prokázali, že máslo pravděpodobně zvyšuje množství PFAS v lidské krvi. Ačkoli konzumace ořechů byla spojena s nižšími hladinami těchto chemických látek, naopak konzumace ořechového másla vedla ke koncentraci vyšší.

Zvýšené množství PFAS v krvi spojené s vyšší spotřebou balené vody může také souviset s kontaminovanými obaly nebo se znečištěním zdroje vody. Autoři mají podezření, že souvislost mezi čajem a vysokými hladinami PFAS může do značné míry pocházet z čajových sáčků ošetřených těmito chemikáliemi, i když i tady je podle nich zapotřebí dalšího výzkumu.

Zdá se, že množství PFAS v krvi zvyšuje také konzumace všech druhů zpracovaného masa. Podle autorů to není příliš překvapivé – proces zpracování totiž podle nich otevírá spoustu možností, jak se tam chemické látky mohou dostat.

Paradox

Vědci také narazili na jednu paradoxní situaci. Většinou se ukazovalo, že potraviny považované za zdravé v sobě neměly ani moc PFAS – a platilo to i opačně. Našla se ale jedna výjimka, kterou je pití slazených limonád. Lidé, kteří je konzumovali často, měli překvapivě méně PFAS v krvi než ti, kteří pijí vodu z kohoutku.

V tomto případě tedy nezdravé potraviny chrání lidi před kontaminací PFAS, zatímco některé zdravé zřejmě hladinu PFAS zvyšují.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Miliony lidí na severní polokouli pozorovaly zatmění Slunce. Vidět bylo i v Česku

Miliony lidí na severní polokouli ve středu večer SELČ vzhlížely k obloze a sledovaly zatmění Slunce. Úplné bylo pozorovatelné na Islandu, v Grónsku, na severu Ruska či na Pyrenejském poloostrově. Na dalších místech polokoule, včetně velké části Evropy, severu Spojených států, Kanady či severozápadní Afriky, bylo možné pozorovat zatmění částečné. To bylo výrazně viditelné i v Česku, kde byly pro pozorování veskrze skvělé podmínky. Totéž platí i pro roje Perseid, které vrcholí v noci na čtvrtek.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Miliardy těles, biliony pixelů. Astronomové zveřejnili největší mapu vesmíru

Vědci dokončili jeden z nejambicióznějších vědeckých projektů současnosti – rozsáhlou mapu, která zachycuje tři čtvrtiny oblohy a většinu viditelných objektů na ní.
před 16 hhodinami

Při červnové vlně veder zemřelo v Česku více lidí, než je obvyklé

Český statistický úřad tento týden zveřejnil data o úmrtnosti za duben až červen. Čísla ukazují, kolik lidí umřelo v průběhu první letošní vlny veder na konci června, a zasazují je do kontextu úmrtí v celé Evropě ve stejném období.
před 16 hhodinami
Doporučujeme

Když zatmění měnilo dějiny. Tři příběhy, v nichž temnota ve dne ovlivnila historii

Zatímco v současnosti se zatmění Slunce chápe většinou už jen jako velký spektákl, tak v minulosti taková událost doslova „psala dějiny“.
8. 4. 2024Aktualizovánopřed 21 hhodinami

Sopka Santorini chrlila stovky let masivní množství jedů. Přesto ji kolonizoval život

Vulkán Santorini ve Středozemním moři měl po tisíce let přes extrémně toxické podmínky velmi bujný ekosystém složený z organismů, které se dokázaly na toto prostředí adaptovat, ukázala studie.
před 21 hhodinami

Motýli se kvůli změně klimatu i intenzivnímu zemědělství přesouvají

Na lidmi způsobené klimatické změny reagují i motýli, v přírodě se přesouvají do jiných lokalit. Vadí jim vysoké teploty, sucho nebo třeba časný nástup oteplování po zimě. Vyplývá to z mezinárodní studie, na níž se podíleli i čeští experti. Analyzovali 1758 druhů motýlů ve 105 zemích. Zjistili, že osmdesát procent přesunů motýlů souvisí právě s klimatickými změnami.
před 23 hhodinami
Doporučujeme

Zatmění Slunce přinese „býčí rohy“ a dva soumraky. Jak se připravit?

Výjimečný souběh dvou zajímavých astronomických událostí se odehraje na obloze ve středu večer. Nejprve oblohu ztemní zatmění Slunce, jen aby ji poté rozzářily Slzy svatého Vavřince, neboli meteorický roj Perseidů. Přinášíme užitečné rady a informace.
11. 8. 2026

AI měla muži rezervovat cvičení. Hackla fitko a vyházela jiné zájemce

Australská média popsala další případ, kdy umělá inteligence (AI) splnila svůj úkol jinak než měla. Místo, aby jednoduše zařídila rezervaci v posilovně, napadla její server, změnila rezervační systém a vyřadila další zájemce.
11. 8. 2026

Evropský pohled

ČT24 každý den vybírá z obsahu publikovaného evropskými veřejnými médii, členy Eurovize.