Ropa možná uniká z protrženého ropovodu u Kalifornie už rok, říkají vyšetřovatelé

Rozsáhlá ekologická katastrofa, kterou způsobilo protržení ropovodu u kalifornského pobřeží, může mít jiný původ, než doposud naznačovalo vyšetřování.

Američtí vyšetřovatelé oznámili, že prasklý ropovod, z něhož u kalifornského pobřeží unikla ropa, byl poškozený už asi rok a celou tu dobu se z něj tato látka mohla dostávat do okolní přírody.

Vyšetřovatelé se obávají, že od minulého víkendu, kdy byl únik objeven, unikly do vod, které jsou domovem velryb, delfínů nebo vyder, desítky tisíc litrů ropy.

Úřady musely v reakci na ekologickou katastrofu uzavřít řadu úseků pobřeží v Kalifornii, včetně těch, které slouží surfařům. Týmy expertů se tam snažily zabránit nevratnému poškození pláží a pomoct zvířatům, která byla ropou zasažena.

Americké zpravodajské agentury informovaly, že potrubí zřejmě roztrhla kotva nějaké větší lodi. Až doposud se experti domnívali, že se to stalo teprve nedávno, nejnovější vyšetřování ale naznačuje, že se to mohlo odehrát již přibližně před rokem.

Kapitán Jason Neubauer z Pobřežní stráže, který ropovod kontroloval, uvedl, že k poškození potrubí mohlo přispět více kotev, a proto nebylo zpočátku jasné, kdy únik začal.

Podvodní video poškozeného potrubí ale ukazuje, že asi půlmetrová trhlina v potrubí je zarostlá mořskými organismy –⁠ něco takového by se samozřejmě nemohlo objevit přes noc.

Tento objev mění i směr vyšetřování –⁠ musí se začít dívat více do minulosti, podle Neubauera v horizontu měsíců až jednoho roku. Právě před rokem totiž proběhla poslední rutinní kontrola ropovodu, kterou provedl vlastník ropovodu, společnost Amplify Energy. Ta žádné poškození neprokázala.

První podvodní záběry na protržený ropovod:

Věda pomůže při vyšetřování

„Budeme zkoumat jakýkoliv pohyb všech lodí nad tímto plynovodem za poslední rok,“ tvrdí Neubauer. Pomohou mu v tom moderní technologie –⁠ může se při vyšetřování opřít o archivy satelitních snímků, záznamy rádiového vysílání i deklarované trasy pohybu lodí.

Množství těchto dat ale bude enormní, protože nedaleké přístavy Los Angeles a Long Beach patří k nejrušnějším místům kontejnerové dopravy na světě. Kvůli pandemii navíc během loňského i letošního roku zůstaly na moři kotvit desítky obrovských plavidel, která čekala na kotviště. Kapitáni, kteří museli se svými loděmi čekat mimo přístav, měli sice k dispozici konkrétní místa, kde museli zakotvit, vyšetřovatelé teď budou zjišťovat, jestli některá kotva nebyla spuštěna na nesprávném místě. V hře je i verze, že prudká bouře, která tímto místem prošla v lednu, mohla některé z plavidel navzdory kotvení přesunout.

Je už ale prakticky jisté, že příčinou musela být velká loď. Amplify Energy ukázala podvodní pozorování, že nejméně 1200 metrů potrubí není tam, kde by mělo být. Celý systém teď připomíná napnoutou tětivu. Maximální vyklenutí má přes třicet metrů –⁠ a zlom je právě na vrcholu tohoto ohybu. Potrubí je přitom značně masivní, je silné 40 centimetrů a ještě kryté dalšími centimetry betonu. „Že se posunulo o 32 metrů, není běžné,“ uvedla Amplify Energy.

Hlavní podezřelá

Zatím je hlavní podezřelou nákladní loď Rotterdam Express plující pod německou vlajkou, kerá provedla několik nezvyklých manévrů právě poblíž kalifornských břehů, kde ropovod praskl.

Z údajů služby Marine Traffic, která poskytuje přehled o pohybu plavidel, vyplývá, že Rotterdam Express dlouhá 305 metrů měla určeno dostat se do kotviště SF-3, jež leží nejblíž poškozeného potrubí u města Huntington Beach. Loď provedla ve dvou dnech tři manévry, jimiž se dostala nad ropovod. Firma Hapag-Lloyd, která je provozovatelem lodi, nařčení odmítla.

Podle agentury AP vyšetřovatelé zjišťují přesné pohyby Rotterdam Express a chtějí vyslechnout část posádky. Z údajů o její plavbě vyplývá, že k přístavu u města Long Beach dorazila 22. září a kotvu shodila asi dva tisíce metrů od ropného potrubí.

Následující den brzo ráno se náhle přesunula stovky metrů směrem na jihovýchod, čímž se dostala nad potrubí, jež leží v hloubce třiceti metrů. Za deset minut se loď vracela k původnímu kotvišti. Znovu se dala do pohybu kolem půlnoci a naposledy kolem osmé ráno následujícího dne, kdy se vrátila ke kotvišti. Do neděla zůstala na místě a pak vplula do přístavu vyložit náklad.

Rozsáhlý únik je hrozbou pro přírodu

Martyn Willsher z vedení Amplify Energy tvrdí, že není známo, kolik ropy uniklo, uvádí pouze odhad 126 tisíc galonů (476 962 litrů). Pokud by se to potvrdilo, jednalo by se o jednu z nejhorších ropných katastrof, která kdy Kalifornii zasáhla.

Kalifornii potkaly v minulosti dvě velké havárie, v roce 1969 se vylilo do moře asi 80 tisíc barelů ropy u Santa Barbary, v roce 2015 se u stejného města do oceánu vylilo asi 2400 barelů.

Havárie podle pozorovatelů zesílí hlasy volající po ukončení těžby ropy ve vodách u pobřeží Kalifornie. Tamní produkce ropy vyvrcholila v 90. letech minulého století a od té doby klesá, zejména kvůli kalifornským přísným zákonům na ochranu životního prostředí. Demokratický guvernér státu Gavin Newsom již dříve prohlásil, že chce těžbu ukončit do roku 2045.