Robotické vysavače sbírají data o bytech, které čistí. A nyní s nimi možná začnou firmy i obchodovat.
Robotické vysavače znají každý centimetr vašeho bytu. Firmy chtějí tato data prodávat
Robotické vysavače jsou roztomilé malé doplňky domácnosti, které ušetří práci a rozhodně je nikdo nepokládá za hrozbu. Ale za těch 15 let, co existují, tyto stroje dokonale zmapovaly miliony domů a bytů – zlepšují tak svou efektivitu a schopnost vysát ta nejšpinavější místa. Nyní společnost, která je leadrem na trhu robotických vysavačů, plánuje, že by všechna tato data poskytovala společnostem, které podnikají na poli chytrých domácností. Z přátelských robůtků by se tak stali malí špioni.
Jde o společnost iRobot s roboty Roomba, která už na trh uvedla sedm generací robotických vysavačů. Všechny jsou vybavené špičkovým navigačním systémem, který jim umožňuje orientovat se v bytě tak, aby nezabloudily, dokázaly se vždy vrátit do dobíjecí stanice a také aby čistily ta nejšpinavější místa v domácnostech. Modernější modely jsou navíc vybavené i infračervenými senzory, které brání tomu, aby narazily, senzory nečistot jim umožňují poznat, co se má čistit.
Roboti znají naše byty
Jejich „mozky“ nejsou vybavené mapovacími programy, jako třeba konkurenční robotické vysavače Electrolux Trilobite, ale jsou založené na jednoduchých algoritmech orientace v prostoru, které vycházejí z chování hmyzu – tato technologie vznikla na Massachusetském technologickém institutu. Stačí to ale na to, aby dokonale znaly plán domu, kolik čistících cyklů je třeba pro vysávání různých koutů a mají k dispozici i spoustu dalších dat. A nyní se rozhodli, že obchody s těmito údaji se stanou budoucností společnosti.
„Existuje celý ekosystém služeb i výrobků, které může chytrá domácnost získat, když bude využívat bohatou mapu domu, pokud se o ni její majitel rozhodne podělit,“ uvedl ředitel společnosti iRobot Colin Angle. Agentuře Reuters prozradil, že v příštích letech by jeho firma mohla uzavřít dohodu nejméně s jedním z velkých hráčů v byznysu chytrých domácností.
Co by z toho získali? Kdyby se třeba Apple rozhodl pro vylepšení jejich chytrého akustického systému Echo, mapování, které provádí vysavače Roomba, by jim hodně pomohlo. Přesná znalost prostoru, v němž je umístěný, by jim mohla umožnit využít přirozenou akustiku místnosti – poslech hudby by mohl získat zcela novou kvalitu. Podobně by mohly znalost prostoru, v němž jsou umístěné, využít také třeba chytré klimatizace nebo vyhřívací systémy.
Data o spotřebitelích jsou poklad
Tato snaha vylepšit funkčnost chytrých systémů je součástí tažení za získáním co nejvíce dat o spotřebitelích a jejich chování. Pro spotřebitele to bude v budoucnosti znamenat spoustu rozhodování navíc: budou souhlasit s tím, že jim třeba vysavače sbírají data o každém čtverečním milimetru jejich bytu s tím, že pokud výrobce bude moci s těmito daty obchodovat, bude třeba přístroj lacinější.
Angle si myslí, že většina uživatelů se rozhodne pro lepší funkcionalitu a budou souhlasit s tím, aby se s těmito údaji obchodovalo; ujišťuje ale, že bez souhlasu majitele vysavače se tato data nikam nedostanou. iRobot je velká a respektovaná společnost, je ale otázkou, zda se podobně budou chovat menší výrobci. A to ani nemluvě o možnosti, že bude robotický vysavač třeba nahackovaný.