Nošení naslouchátek může zpomalit nástup demence

Nové výzkumy ukázaly, že u lidí, kteří začnou včas používat naslouchadla, dochází ke značnému snížení rizika, že u nich vznikne kolem sedmdesátky demence.

Čísla jsou přímo z terénu, žádné modely, jen výsledky přímých pozorování. U lidí ve věku pod sedmdesát let, kteří používali naslouchadlo, bylo riziko vzniku demence o 61 procent nižší než u těch, kteří ho přes problémy se sluchem nepoužívali.

„Jenom sedmnáct procent lidí se středně těžkou až těžkou ztrátou sluchu používá naslouchátka. Naše studie zdůrazňuje, jak důležitá je tato pomůcka, pokud se začne používat včas, pro snížení rizika vzniku demence,“ uvedla autorka výzkumu Lily Francisová z Texaské univerzity.

Svět beze zvuků

Problémy se sluchem jsou v moderní společnosti velmi rozšířené. V USA, kde studie vznikla, podle dat Národního institutu pro hluchotu a jiné poruchy komunikace asi 37,5 milionu Američanů špatně slyší a přibližně pětina všech obyvatel USA má nějakou formu potíží se sluchem. V České republice se udává asi 500 tisíc až milion lidí s nějakými problémy sluchu.

Že existuje nějaká souvislost mezi ztrátou sluchu a demencí, se ví už delší dobu a je to potvrzené celou řadou výzkumů a dat. Ty dokazují, že léčba ztráty sluchu – zejména pomocí naslouchadel – může zpomalit kognitivní úpadek, a snížit tak riziko demence u dospělých středního a vyššího věku. A také mezi pacienty, kteří už demencí trpí, mají ti, kteří používají sluchadla, méně neuropsychiatrických příznaků než ti, kteří je nepoužívají.

Tato studie, která vyšla v polovině srpna v odborném časopise JAMA Neurology, je ale první, která dokazuje, že důležitou roli může hrát dokonce i včasná intervence pomocí naslouchadla.

Data přináší jednoznačnou odpověď

Pro účely studie výzkumníci použili údaje o demenci od 2953 účastníků ze staršího výzkumu – údaje se týkaly lidí, u nichž byl změřený nedostatek sluchu pomocí přístrojů. Průměrný věk účastníků byl 68,9 roku, 59 procent tvořily ženy a 42 procent bylo v době vyšetření sluchu mladších sedmdesáti let.

Výzkumníci porovnávali výskyt demence a používání naslouchátek ve třech modelech, které byly upraveny podle několika faktorů. Ukázalo se, že u lidí se ztrátou sluchu, kteří byli v době vyšetření sluchu mladší sedmdesáti let, bylo riziko vzniku demence všech příčin o 61 procent nižší u těch, kteří nosili sluchadla, než u těch, kteří je nenosili. Pokud se tyto údaje přenesou na populace, pak by šlo o obrovské množství lidí, jimž by tato neinvazivní metoda mohla pomoci.

Také u účastníků mladších sedmdesáti let v době vyšetření sluchu, kteří neměli sluchovou ztrátu, bylo o 21 procent nižší riziko vzniku demence všech příčin než u těch, kteří měli sluchovou ztrátu a nenosili sluchadla.

Pravděpodobnost vzniku demence se významně nelišila ani v modelu, který zohledňoval profil rizika cévní mozkové příhody, a také v modelu, jenž bral v úvahu úroveň vzdělání účastníků.

Vědci ale naopak nezjistili žádné významné rozdíly v riziku výskytu demence u účastníků starších sedmdesáti let v žádném z modelů, bez ohledu na to, jestli trpěli ztrátou sluchu, nebo nosili naslouchadla. Autoři nenašli příliš mnoho metodologických problémů, které by výsledky výzkumu znevěrohodňovaly nebo relativizovaly. Jedním z nich je fakt, že účastníci, kteří si mohli dovolit naslouchátka, měli obecně lepší přístup ke zdravotní péči než ti, kteří je neměli.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

„Hrouda“ chladné vody v Atlantiku naznačuje velké problémy pro Evropu

Na mapách teploty světových oceánů je jasně vidět jedno místo. Zatímco většina jejich plochy je označená červeně, tato oblast na jih od Grónska září modře. Což ukazuje, že je tam voda chladnější než jinde. Podle vědců to může mít velké dopady zejména pro Evropu.
před 22 hhodinami

Internet využívá v mobilu drtivá většina českých dětí. Hlavně kvůli zábavě

Každý den používá chytré telefony v současné době 92 procent mladých a dospívajících v Česku. Je v tom podle vědců z Masarykovy univerzity vidět značný generační rozdíl, protože stolní počítač nebo notebook jich denně zapíná oproti tomu jen necelá třetina, konkrétně 31 procent.
12. 6. 2026

Viry jako zbraň proti nemocem rajčat. Čeští vědci chtějí nasadit bakteriofágy

Vědci z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR (ÚEB AV ČR) testují ochranu rajčat prostřednictvím takzvaných bakteriofágů, tedy virů, které jsou schopny ničit bakterie. Jejich cílem je najít šetrnější způsob ochrany před bakteriální tečkovitostí – chorobou, která výrazně ohrožuje výnosnost plodů. Podařilo se jim vyvinout funkční prototyp, který se nyní testuje v kontrolovaném prostředí.
12. 6. 2026

El Niňo je tady. Meteorologové předpovídají, co přinese

Američtí meteorologové oficiálně potvrdili výskyt meteorologického jevu El Niňo, který přispívá k nárůstu teplot po celém světě a je spojen se suchem i povodněmi. Americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) uvedl, že podmínky pro El Niňo se vyvinuly v posledním měsíci, o čemž svědčí nadprůměrné teploty mořské hladiny ve středním a východním Pacifiku v oblasti rovníku.
12. 6. 2026

Vědci našli velrybí pohřebiště. Obsahuje stovky těl starých i miliony let

Na dně Indického oceánu vědci objevili rozsáhlé pohřebiště velryb, které se táhne v délce asi 1200 kilometrů a ukrývá pozůstatky staré až 5,3 milionu let. Nález dle odborníků patří k nejvýznamnějším objevům svého druhu a může přinést nové informace o pravěké historii kytovců i o životě v jedné z nejméně prozkoumaných částí oceánu.
12. 6. 2026

V USA začal první test genetického léku proti stárnutí. Má omladit lidské oko

Být stále mlád je snem řady lidí od nepaměti. Teď mají vědci poprvé v rukou technologie, které by to teoreticky mohly umožnit. Na začátku června dostal první lidský pacient genetický lék, který má omladit jeho oko.
12. 6. 2026

Šimpanzi vnímají nespravedlnost. Silněji, když jsou u toho ostatní z tlupy

Vnímání spravedlnosti a nespravedlnosti je u šimpanzů podle nového výzkumu velmi silné. Prohlubuje ho nejen rozdíl v tom, jak nespravedlivému jednání jsou vystaveni, ale také to, jaké v tu chvíli mají publikum.
11. 6. 2026

Google zodpovídá za obsah a pravdivost svých AI shrnutí, rozhodl německý soud

Soud v Bavorsku rozhodl, že Google je přímo zodpovědný za obsah a pravdivost souhrnů ve výsledcích vyhledávání, které společnost sestavuje pomocí umělé inteligence (AI) a předkládá uživatelům. Současně přikázal nejpoužívanějšímu vyhledávači světa, aby skrze tato AI shrnutí přestal poškozovat pověst dvou společností. Byly to právě ony, kdo se na soud obrátil.
11. 6. 2026
Načítání...