Labradoři jsou nejobéznější plemeno psa. Vědci teď vysvětlili proč

Genetická mutace způsobuje, že někteří labradorští a hladkosrstí retrívři jsou neustále hladoví. A to přesto, že reálně třeba spalují méně kalorií. Popsali to vědci v odborném časopise Science Advances. Tento dvojitý problém následně vede u psů k nadváze, tvrdí ve studii.

Vědci našli mutaci u jednoho ze čtyř labradorských a u dvou třetin krátkosrstých retrívrů. „Ukazuje to sílu našich genů ovlivnit to, jak vnímáme potravu,“ uvedla hlavní autorka výzkumu Eleanor Raffanová z Cambridgeské univerzity.

Člověka a psa podle ní spojuje, že oba druhy mají geny, které ovlivňují metabolismus i zájem o jídlo. Studie je založená na výzkumech zabývajících se mutací genu, který je známý jako POMC. Gen POMC a mozková dráha, kterou ovlivňuje, jsou u lidí a psů podobné.

Stále hladoví labradoři

Psi se zmíněnou mutací mají mezi jednotlivými jídly větší hlad a při odpočívání spotřebovávají zhruba o 25 procent méně energie. „Tato zvířata chtějí více jíst, ale zároveň potřebují méně kalorií, jelikož je tak rychle nespalují,“ uvedla Raffanová. V bohatších zemích mají přibližně dva ze tří psů nadváhu. Největší míry obezity dosahují právě labradoři.

Vědci během výzkumu schovali pamlsek, který zvířata mohla cítit i vidět. Psi s mutací POMC genu se snažili dostat k pamlsku mnohem více než ostatní, což naznačovalo, že mají větší hlad. Hladkosrstí retrívři spali ve speciálních komorách, které měřily plyny vydechujících psů. Díky tomuto postupu výzkumníci zjistili, že retrívři s mutací spálili přibližně o 25 procent méně kalorií.