Hlouběji ještě chobotnici nikdo neviděl. Vědci nafilmovali bizarní tvory tisíce metrů pod hladinou

Dvojice vědců pořídila videozáznamy hlavonožce na zatím nejhlubším místě oceánu – v temnotě 6957 metrů pod hladinou. Mořští biologové o tom informovali v odborném časopise Marine Biology.

Vědci spustili do hlubin Indického oceánu zařízení vybavené kamerami. Dosedlo na dno Jávského příkopu a sledovalo, co se děje v jeho okolí. Jeho výhodou je, že nenarušuje přirozený život v okolí, jen pasivně natáčí a monitoruje.

Biologové ho spustili v rámci tohoto výzkumu na dvě místa, nejprve do 5760 metrů, podruhé dokonce 6957 metrů. Během něj kamery zachytily mnoho specializovaných tvorů, kteří v této oblasti žijí. A mezi nimi byli i dva hlavonožci – chobotnice z čeledi Grimpoteuthis.

Tato bezobratlá zvířata sice žijí ve značných hloubkách, tak hluboko je ale zatím vědci ještě nepozorovali. Dosavadní rekordman byl pozorován v hloubce 5145 metrů pod hladinou před více než padesáti lety.

Chobotnice Grimpoteuthis jsou známé také pod přezdívkou Dumbo – vzhledem totiž připomínají slavného slona z animovaného filmu. Podle biologů musí tito hlavonožci disponovat mimořádnými vlastnostmi, aby výjimečné podmínky, které panují v tomto prostředí, dokázali přežít. Vědci je chtějí zkoumat podrobněji, tyto změny totiž musí být i na buněčné úrovni. Autoři studie také naznačují, že může jít o zatím neznámý druh chobotnice Grimpoteuthis, i to ale musí potvrdit další výzkum.

Tato studie byla součástí projektu Five Deeps Expedition financovaného podnikatelem a dobrodruhem Viktorem Vescovem. Jeho cílem je studovat nejhlubší části světových oceánů a hledat způsoby, jak chránit tvory, kteří tam žijí.