V brzké budoucnosti se budou ve službách běžně objevovat digitální lidé, tedy virtuální asistenti vypadající a komunikující jako živí lidé. Tyto aplikace umělé inteligence mají potenciál zásadně změnit nejen sektor služeb, ale také medicínu či školství.
Digitální lidé dokážou komunikovat stejně jako ti živí. Budou pomáhat s učením i léčbou
Představte si, že se budete chtít ubytovat v hotelu. U vchodu vás uvítá virtuální asistent – umělá inteligence s lidskou tváří, který s vámi bude schopný komunikovat stejně dobře jako živý člověk.
Virtuální asistent nebude rozumět pouze řeči, ale i podvědomým signálům, které člověk při komunikaci vysílá. Tedy řeči těla, pohybům očních svalů a podobně. Z hlasu pozná, že je člověk nervózní nebo spěchá, naopak podle úsměvu rozezná, že je spokojený. A podle toho bude měnit svou komunikační strategii.
Na rozdíl od člověka ve stejné situaci navíc bude schopný komunikovat s několika klienty současně.
Virtuální asistenti čekají na 5G sítě
Tyto technologie již existují a čekají jen na příchod 5G sítí, aby mohly být nasazeny v provozu. Jednu z nich představila na pražské konferenci Future Port Rachael Rekartová ze společnosti Soul Machines, která virtuální asistenty vyvíjí už několik let. Tyto programy jsou již nyní schopné reagovat na lidskou mimiku a umí konverzovat o řadě obecných i konkrétních témat.
Roboti budou moci v budoucnosti proniknout do odvětví služeb, otevírá se jim také cesta do telemedicíny, tedy dálkového vyšetření pacientů pomocí umělých inteligencí. Pokud bude program vypadat jako živý člověk, bude s ním pacient jednat podobně jako s běžným lékařem.
Tuto možnost už potvrdil experiment s americkými vojáky, kteří trpěli posttraumatickým syndromem (PTSD). V dialozích s umělou inteligencí, která sice vypadala a reagovala jako opravdový člověk, ale úmyslně u ní bylo zdůrazněno několik umělých znaků, byli otevřenější než vůči lidskému psychologovi. Po pokusu zdůrazňovali, že vůči stroji necítili takový pocit viny jako při diskuzi s člověkem a mohli se tedy lépe uvolnit a více se věnovat popisu vlastního problému.
Kde potkat digitálního člověka
Společnost Soul Machines už vyvinula několik robotů tohoto typu, tím zatím nejpokročilejším je Sam, virtuální žena, která navazuje na předchozí asistentku Avu. Ta je využívána pro komunikaci v programu Autodesk. Další virtuální ženou je Yumi, která je tváří japonské kosmetické značky. Jejím klientům má radit, jak si vybírat produkty pro péči o pleť, ale má si s nimi povídat i o obecných kosmetických tipech.
Podle Rachael Rekartové by mohla tato technologie výrazně změnit i vzdělávání. Díky virtuálním učitelům by totiž mohlo vzdělávání na špičkové úrovni v budoucnu proniknout i do těch nejvzdálenějších koutů planety.
Jamie radí v bankovních službách: