Německo má zaplatit takřka čtvrt miliardy eur firmám, které si nasmlouvalo na provozování mýtného pro osobní auta na dálnicích. Projekt před čtyřmi lety odmítl Soudní dvůr EU jako diskriminační, smluvní partneři se ale domáhají náhrady. Ministr dopravy Volker Wissing nechá vypracovat posudek, zda nepochybil jeho předchůdce Andreas Scheuer. Případně po něm hodlá vymáhat náhradu škody.
Za neexistující mýto Berlín zaplatí čtvrt miliardy eur. Ministr hodlá sumu poptat u svého předchůdce
Současná vláda v Berlíně podědila projekt po předchozím kabinetu. V něm tehdy bavorská CSU prosazovala mýtné na dálnicích, které si do svého programu dala už před deseti lety. „Tím, že se bavorská CSU dostala do spolkové vlády, tlačila na své partnery, aby se mýtné na dálnicích stalo součástí koaliční dohody. Například CDU nebyla tímto projektem vůbec nadšena,“ popisuje z Německa zpravodaj ČT Pavel Polák.
Kořeny ideje mýtného je podle něj potřeba hledat v regionálních konfrontacích mezi Bavorskem a sousedním Rakouskem, kde se mýtné platí, což se bavorským představitelům nepozdává. Jenže v Německu na budování a opravy dálniční sítě každý majitel automobilu už přispívá daní. „Mýtné na německých dálnicích bylo koncipováno tak, že by ho platili zejména cizinci, a to se právě nelíbilo evropskému soudnímu dvoru,“ vysvětluje korespondent.
Ačkoliv se německá vláda snažila najít způsob, jak systém nastavit tak, aby se s výtkami evropských soudů vypořádala, nepovedlo se jí to.
Právníci varovali bývalého ministra dopravy Andrease Scheuera, že projekt nemusí u soudu obstát. Scheuer přesto uzavřel před pěti lety smlouvy s provozovateli mýtného. I když soud mýtné skutečně zarazil, plánovaní provozovatelé se začali hlásit o kompenzaci za ušlý zisk.
Platit má exministr
Na začátku července tohoto roku se s nimi Berlín dohodl na sumě 243 milionů eur (5,8 miliardy korun). Současný šéf resortu dopravy Wissing zároveň požaduje, aby vznikl posudek, který má odhalit, kdo je za celou věc odpovědný. „Pravděpodobnost, že by Andreas Scheuer nakonec zaplatil německému státu část škody nebo že by stát po něm škodu vymáhal, není příliš vysoká,“ podotýká Polák.
Aktuálním politickým tématem je neexistující mýtný systém i proto, že jednotlivá spolková ministerstva mají za úkol šetřit, proto Wissing hodlá ukázat, že nechce platit vysokou kompenzaci ze státního rozpočtu.
Polák doplňuje, že v současnosti je projekt mýtného systému zcela mrtvý a vláda nemá žádné ambice jej oživovat. V německé politice si podle zpravodaje oddychla řada stran, nikoliv pouze CDU, které se záměr sesterské CSU od počátku nelíbil.