Poprvé od pandemie se ve čtvrtek osobně setkají představitelé Evropské unie a Číny. Vztahy jsou napjaté. Evropa se snaží zbavit závislosti na čínských surovinách a technologiích a také vyrovnat masivní obchodní deficit. Na summitu chce zároveň přesvědčovat Peking, aby tlačil Rusko k ukončení agrese na Ukrajině.
Unijní špičky míří do Pekingu. Jednat budou o přístupu evropských firem na čínský trh i o ruské agresi
Zářijovému autosalonu v Mnichově dominovaly elektrické vozy. Evropské značky se snaží dohnat náskok, který si v tomto odvětví vytvořila Čína. Na veletrh poslala 75 firem, což je dvojnásobek oproti předchozímu ročníku.
„Evropské automobilky raději co nejdéle vydělávaly peníze na stávajících technologiích jako spalovací motory a odkládaly investice do elektroaut. Tato strategie se jim vymstila,“ komentoval to Niclas Poitiers, výzkumný pracovník z think-tanku Bruegel.
Čínské státní dotace
Jenže Evropská komise má podezření, že to není jen um výrobců, ale i skryté dotace čínské vlády, které snižují cenu aut. Jejich podíl na evropském trhu je malý, s přechodem na elektromobilitu však poptávka poroste.
„Globální trhy jsou zaplavené levnějšími čínskými elektroauty. A jejich cenu uměle drží dole obrovské státní dotace. To způsobuje pokřivení našeho trhu,“ podotkla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Šetření možných dotací – a toho, jestli škodí evropskému průmyslu – potrvá měsíce a může vyústit v uvalení dodatečných cel na elektroauta z Číny. Peking mluví o protekcionismu a neférové praktiky odmítá.
„Případné přijetí sankcí se může zároveň negativně projevit přijetím nějakých protisankcí, s čímž je potřeba počítat,“ konstatoval ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN).
Obří schodek obchodní bilance
Snaha ochránit evropské firmy před agresivní čínskou konkurencí a zajistit jim přístup na čínský trh bude jedním z témat společného summitu. Evropu trápí obří schodek v obchodování s Pekingem, v přepočtu jde o deset bilionů korun.
„Zabýváme se velmi citlivě otázkou, kde je ta zdravá míra liberálního trhu, otevřeného trhu a zároveň ochrany vlastních zájmů, abychom nepoškodili vlastní byznys,“ shrnul prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.
Naposledy se šéfové evropských institucí s čínským vedením sešli v roce 2019 v Bruselu. To byla ale jiná doba, bylo to před pandemií a před plnohodnotnou ruskou válkou proti Ukrajině.
Evropa mluví o tom, že se musí ve vztahu s Čínou zbavit rizik, třeba závislosti na zelených technologiích. Asijskou velmoc chce také přesvědčit, aby přestala Rusku pomáhat s obcházením sankcí tím, že mu posílá zboží s vojenským využitím.