Před indickým soudem skončil bizarní spor o to, kdo jako první uvařil slavné máslové kuře. Žalující restaurace požaduje po konkurentovi v přepočtu 5,5 milionu korun jako odškodné za údajně ukradený recept. Podle místních obyvatel přitom může mít pokrm původ úplně jinde a podniky zbytečně zahlcují už tak přetížené indické soudy.
Svár o máslové kuře míří v Indii k soudu. Na původ slavného jídla si myslí dvě restaurace
Kuřecí kousky s omáčkou z másla, rajčat a smetany zná celý svět. V domovské Indii si na tomto jídle pochutnávají místní i turisté. V restauraci Moti Mahal v Dillí jsou přesvědčení, že recept vymyslel zakladatel podniku už ve 30. letech minulého století.
„Nikomu nedovolíme, aby nás připravil o naše dědictví. Nikomu nedovolíme, aby si přivlastnil naši značku,“ zdůraznil provozní ředitel restaurace Moniš Gujral.
Podnik, který se pyšní řadou slavných hostů, zažaloval jiný řetězec, jenž máslové kuře vydává za své. Důkazy shromáždil skoro na třech tisících stranách. Restaurace tvrdí, že kromě ikonického jídla jim konkurent ukradl i styl podniku. „Je to nekalá soutěž. Jde o to, aby se o tom dozvěděla veřejnost. Nechceme, aby byla uváděna v omyl,“ konstatoval Gujral.
Majitelé žalované restaurace Darjaganj, která funguje teprve od roku 2019, se brání příběhem svého předka, který jim – jak vysvětlují – dává právo si původ receptu nárokovat. „Restaurace Moti Mahal byla založena třemi partnery a (náš příbuzný) pan Kundan Lal Jaggi byl jedním ze spoluzakladatelů,“ říká ředitel a spoluzakladatel podniku Amit Bagga.
Pravda může být jinde
Indové spor sledují se zájmem, zároveň ale obě restaurace kritizují, že malicherným případem zatěžují už tak přetížené soudy. Pravda může navíc podle nich být někde úplně jinde. „Určitě to není recept těchto dvou restaurací. Doopravdy pochází z odlehlého venkova v Paňdžábu, kde ho uvařila nějaká praprapraprababička,“ je přesvědčena obyvatelka Nového Dillí Aši.
Sporem se má soud zabývat už na konci května. Zatím žádná z restaurací ale ustoupit nehodlá. Být domovem jednoho z nejslavnějších indických jídel je totiž reklamním tahákem, který podle všeho na místní i turisty funguje.