Společnost Facebook se přejmenuje na Meta

Společnost Facebook nově ponese jméno Meta. Na čtvrteční konferenci to oznámil šéf podniku Marc Zuckerberg. Nové jméno, jež bude zastřešovat služby jako Facebook či Instagram, odkazuje na takzvané metaverzum, tedy internetový svět, který společnost buduje. Změna názvu přichází v době, kdy firma bojuje s kritikou zákonodárců i regulačních orgánů ohledně své tržní síly, algoritmických rozhodnutí i toho, jak na svých platformách přistupuje k projevům nenávisti či dezinformacím. Kritici mají za to, že přejmenování je zastírací manévr, který firmu problémů nezbaví.

Výběr řeckého slova „meta“, které může znamenat například „mimo“, nebo „za“, má podle Zuckerberga demonstrovat, že „je vždy možné vybudovat něco dalšího“. Zuckerberg očekává, že metaverza bude během příštího desetiletí používat miliarda lidí. Tento internetový svět bude podle něj místem, kde budou lidé moci komunikovat, pracovat a vytvářet produkty a obsah v rámci nového ekosystému, který vytvoří „miliony“ pracovních míst.

„Název Facebook už prostě nezahrnuje vše, co děláme,“ řekl Zuckerberg. Kromě stejnojmenné sociální sítě společnost nyní zastřešuje Instagram, Messenger, brýle pro virtuální realitu Oculus Quest, platformu virtuální reality Horizon a další. „Dnes jsme vnímáni jako společnost působící v oblasti sociálních médií,“ konstatoval. „Ale v naší DNA jsme společnost, která vytváří technologie pro propojování lidí,“ dodal.

Facebook silně investoval do virtuální a rozšířené reality a hodlá propojit téměř tři miliardy uživatelů prostřednictvím několika zařízení a aplikací. Minulý týden oznámil, že plánuje v Evropské unii v příštích pěti letech vytvořit deset tisíc pracovních míst se zaměřením na budování metaverza.

Kritika: Rebranding neřeší problémy

Rebranding, tedy přejmenování firmy, neodstraní nesčetné problémy Facebooku, které v posledních týdnech odhalily tisíce interních dokumentů, napsala agentura AP. Americká média z nich nadále publikují informace. Svědčí mimo jiné o neschopnosti firmy čelit nenávistnému obsahu na svých platformách v zemích jako je Indie, kterým není věnována taková pozornost jako Spojeným státům. Také dokumentují frustraci mnohých zaměstnanců Facebooku, kteří v zákulisí vyjadřují výhrady vůči přístupu vedení k problematickému obsahu, který se na platformách objevuje.

Dokumenty z Facebooku vynesla jeho bývalá zaměstnankyně Frances Haugenová. Ta později při slyšení v americkém Senátu uvedla, že produkty firmy poškozují děti, rozdělují společnost a oslabují demokracii. Jako první o části dokumentů informoval minulý měsíc deník The Wall Street Journal v sérii článků nazvané The Facebook Files. Zuckerberg do značné míry věc odmítá  jako nespravedlivou kritiku.