Těsně před tragédií v Novém Mexiku nacvičoval herec Alec Baldwin střelbu přímo proti kameře. V údajně vybité zbrani byl ale projektil. Vyplývá to z vyšetřování smrti kameramanky Halyny Hutchinsové. Série chyb, nedostatečně přísných pravidel a nešťastných okolností při filmování snímku Rust otevřela debatu o používání palných zbraní před kamerou.
Smrt kameramanky při natáčení snímku Rust otevřela diskuzi, zda se mají při filmování používat zbraně
„Je důležité, aby tam nebyla žádná ostrá munice. Pokud ostré střelivo používáte, tak jen pro výcvik herců, což je naprosto běžné. Děláte to ale na střelnici. Živá munice na filmovém place nemá místo,“ říká rekvizitář a zbrojíř Guillaume Delouche.
S jeho tvrzením souhlasí i český režisér, scenárista a producent Václav Marhoul. „Já jsem neslyšel, že by se na jakémkoli filmu používala ostrá munice. V Evropě se žádný takový incident nikdy neodehrál. Ale v Americe tato tragédie nebyla první. V roce 1993 byl zastřelen při natáčení filmu Vrána syn Bruce Leeho, americký herec Brandon Lee. Nedošlo k tomu kvůli ostrému náboji, ale v hlavni zbraně uvízl cvičný projektil a nikdo hlaveň nezkontroloval.“
I když je vše v pořádku a veškerá munice je slepá, i tak je třeba dodržovat maximálně přísná pravidla. „V ústí hlavně je značný tlak a může být nebezpečný, pokud se zbraň nepoužívá správně,“ komentoval práci se zbraněmi další rekvizitář a zbrojíř Sam Dormer.
Profesionálové obvykle nedovolí, aby byl někdo od zbraně nabité slepými náboji blíže než pět, šest metrů. „I když je to za hranicí pěti metrů méně nebezpečné, bez ohledu na to na nikoho nemíříme,“ doplnil další zbrojíř a filmový rekvizitář Christophe Maratier.
Evropa má jiná pravidla než USA
„U nás v Evropě se vše řídí velmi přísnými a pevnými pravidly, Česko nevyjímaje. Na natáčení filmu Rust se stala ta věc, že Alecu Baldwinovi dal zbraň do ruky asistent režie, což je v našich podmínkách něco naprosto nemyslitelného a nepochopitelného. Při natáčení v Evropě dá do ruky herci zbraň zbrojíř a nejen že zkontroluje samotnou munici, že je slepá a bezpečná, ale také jestli ta zbraň není závadná a jestli je hlaveň průchozí,“ doplnil Marhoul.
Kolik z pravidel bylo porušeno při natáčení westernu Rust, ukáže až vyšetřování a soud. Jisté je to, že zásadní selhání připravilo o život pozoruhodnou osobnost a umělkyni. Halyna Hutchinsová, která vyrůstala v Murmansku za polárním kruhem, v rodině sovětského námořního důstojníka, v USA vystudovala a byla na cestě mezi kameramanskou elitu Hollywoodu. Řada filmařů proto teď přemítá o změně přístupu.
Konec zbraní na place?
„Základem je bezpečnost. Uvažoval bych o tom, že už nikdy nepoužiji ve filmu slepé náboje i pokud bude nutné na scéně hodně střílet,“ řekl filmový režisér Ben Rock. Někteří filmaři už teď používají v přestřelkách jen makety zbraní a výstřely dotvoří v digitální postprodukci. Jiní ale tomuto postupu příliš nefandí.
„Použití slepé munice může mít na place své výhody, jenž někteří upřednostňují. Jsou to například autentické reakce herce,“ dodává zbrojíř Dormer.
S jeho tvrzením souhlasí i Marhoul. „Já myslím, že se to dá použít jen v některých případech a v některých případech to zkrátka použitelné není.“
Odpůrci skutečného střelného prachu ale přesto oponují. „Ale vždyť ve filmu předstíráme vše ostatní. Nevím, proč bychom nemohli předstírat i toto?“ ptá se Rock.
Petici volající po zákazu reálných střelných zbraní při natáčení filmů už podepsalo přes 27 tisíc lidí.