Absurdní životní situaci zažívá pětice asijských námořníků. Majitel tankeru, na kterém slouží, o něj přestal jevit zájem a odmítá vyplatit plnou mzdu. Už čtyři roky. Zrezivělá loď zatím uvízla na mělčině hned u pobřeží Spojených arabských emirátů. Pokud posádka opustí palubu, přijde o peníze a bude jí hrozit zatčení za ilegální vstup. Přežívá pouze díky charitě.
Odysea pěti mužů na tankeru, který nesmějí opustit. Příběh námořníků je absurdní a smutný zároveň
Dlouhé roky beznaděje na moři a poslední týdny na vraku. Pět námořníků přijalo běžnou práci na tankeru v roce 2017. Netušili, jak se protáhne. Majitel společnosti Alco Shipping s nimi bez udání důvodu přerušil kontakt a přestal vyplácet mzdu.
„Jeden člověk je za to všechno odpovědný. Nepodpořil nás, nemyslí na jiné rodiny. Jsme pro něj otroci,“ říká indický námořník Vinay Kumar. Muži jsou závislí na dodávkách potravin od charity, která v Perském zálivu působí.
„Na lodi jste pokládáni za opuštěné, když vám majitel neplatí mzdu nebo nedává proviant víc než dva měsíce. V tomto případě to trvá mnohem déle,“ popisuje regionáloní ředitel Misie pro mořeplavce Andy Bowermann.
Loď uvázla na mělčině, opustit ji námořníci nesmí
Vše se zhoršilo, když nedávno tanker v bouři uvázl na mělčině u jednoho z arabských emirátů. Pevninu mají námořníci až bolestně na dosah, loď přitom opustit nesmí. „Ta poslední plavba je prokletá,“ myslí si Kumar.
„Je ilegální, aby loď fyzicky opustili. Pokud loď opustí a doplují na břeh ve člunu, mohli by je zadržet jako ilegální migranty. Pro Emiráty nemají víza a jejich pasy má u sebe lodní společnost,“ vysvětluje Bowermann.
Majitel námořníkům dluží už skoro čtvrt milionu dolarů. Charita s ním vyjednává, ale poslední nabídka byla jen něco přes polovinu sumy. Posádka musí na lodi zůstat až do vyřešení sporu. Kromě toho by byli členové posádky podle námořních zákonů odpovědní za jakékoliv škody. Ty by mohly jít u ztroskotaného tankeru o výtlaku pěti tisíc tun do milionů. Odysea pěti mužů v železném vězení u rajského pobřeží tak trvá.