Nehodu jihokorejského letadla přežili jen dva členové posádky, 179 pasažérů a členů posádky při ní zemřelo. Letadlo při nouzovém přistání na mezinárodním letišti v jihokorejském Muanu nedokázalo zabrzdit, sjelo z přistávací dráhy a po nárazu do zdi explodovalo. Možnou příčinou neštěstí je srážka s hejnem ptáků, někteří experti ale takovou variantu zpochybňují.
Havárii letadla v Jižní Koreji přežili jen dva lidé
Nehoda se stala v 9:07 místního času (1:07 SEČ) na leteckém spojení 7C2216 nízkonákladové společnosti Jeju Air z thajského hlavního města Bangkoku. Na palubě bylo 175 cestujících a šest členů posádky. „Letadlo je téměř úplně zničené a je obtížné identifikovat mrtvé,“ citovala během dne jihokorejská tisková agentura Jonhap jednoho z představitelů hasičů.
Agentura napsala, že se podařilo zachránit dva členy posádky, kteří byli během přistání v zadní části stroje. Původně informovala o jedné člence posádky a jedné cestující. Oba zachránění jsou v nemocnici, mimo ohrožení života.
Jeden z pacientů na konci dne komunikoval s lékaři. Ředitel nemocnice v Soulu médiím sdělil, že u 33letého člena palubního personálu nejsou patrné žádné známky ztráty paměti či jiných kognitivních problémů. Druhý přeživší je podle médií ve stabilizovaném stavu v jiné nemocnici.
Do záchranné operace na letišti, které leží na jihozápadě země zhruba 288 kilometrů od Soulu, se podle AP zapojilo 32 hasičských vozů a několik vrtulníků. Požár letounu už byl podle hasičů uhašen.
Agentura Jonhap oznámila, že v letadle cestovali vedle dvou Thajců pouze občané Jižní Koreje. Mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake potvrdil, že podle informací resortu necestoval na palubě havarovaného letounu žádný český občan. Šéf české diplomacie Jan Lipavský (nestr.) na síti X vyjádřil upřímnou soustrast.
Na místo neštěstí v neděli dorazil nový jihokorejský úřadující prezident Čche Sang-mok, aby osobně dohlížel na vedení záchranných prací. V oblasti Muan vyhlásil stav katastrofy.
Na letišti se shromáždili také plačící, ale i rozhněvaní příbuzní pasažérů. „Když jsem viděl video nehody, letadlo se zdálo být nekontrolovatelné,“ řekl agentuře Reuters otec jedné z obětí. „Piloti asi nemohli dělat nic jiného,“ dodal.
Úřady odmítly spekulace, že by nehodě bylo možné zabránit, kdyby byla přistávací dráha delší a hasiči rychlejší. „Záchranný tým byl aktivován okamžitě poté, co k nehodě došlo. Zapojilo se sedm set lidí, včetně místních úřadů, policie, pobřežní stráže a vojenských jednotek,“ sdělil I Čong-hjon, velitel hasičské stanice Muan.
Selhání podvozku při přistávání
Vyšetřovatelé příčinu havárie zjišťují. Podle agentury AP, která se odvolává na úřad pro mimořádné události, za neštěstí mohlo selhání předního podvozku při přistávacím manévru.
Místní televizní stanice nejprve odvysílaly záběry, na nichž bylo vidět, jak z letadla zachváceného plameny stoupá hustý černý dým. Na jiných záběrech je patrné, jak dvoumotorové letadlo viditelně bez vysunutého podvozku sjíždí z ranveje a po nárazu do betonové zdi exploduje.
Patnáct let starý stroj se už před nehodou jednou neúspěšně pokusil přistát, druhý pokus média označují jako nouzový. Svědci mluví o tom, že se na jednom z motorů krátce před přistáním objevily plameny.
Správa letiště podle agentury Jonhap uvedla, že jednou z možných příčin selhání podvozku mohla být srážka s ptákem.
Právě krátce poté, co řídicí věž varovala, že se nad letištěm pohybuje hejno ptáků, byl odvolán první pokus o přistání, upozornila zahraniční redaktorka ČT Dominika Vřešťálová. „Piloti měli zareagovat tím, že se přesunuli do jiné části letiště, kam je poslala právě řídicí věž, a pokusili se přistát tam.“
Zhruba jednu až dvě minuty po prvním varování piloti vyslali nouzový signál. „Pilot havarovaného stroje zavolal ‚mayday‘, dal najevo, že je letadlo v nouzi, a krátce poté letoun skutečně nedokázal přistát, nedokázal zabrzdit, sjel z dráhy a narazil do zdi a vzplanul,“ popsala.
To, že se letadlo skutečně střetlo s hejnem ptáků, podle Vřešťálové potvrzuje několik svědků – jednak ti, kteří letoun pozorovali ze země, ale také jeden z cestujících. „Podle agentury Reuters jeden z cestujících poslal své rodině zprávu, ve které říká, že do letadla, konkrétně do jeho křídla, narazili ptáci,“ dodala.
Letecký publicista Martin Velek v rozhovoru pro ČT upozornil, že jedno video, ač v nízkém rozlišení, které snímá letadlo bez vysunutého podvozku, ukazuje, že za nejméně jedním motorem se objevil jakýsi obláček. „To by svědčilo o tom, že motor nasál patrně ptáka nebo vletěl do hejna.“
Tomu, že motory byly porušeny nasátím ptáků, podle něj nasvědčuje i to, že piloti neměli čas například udělat ještě jeden okruh. „A požádat zásah pozemních složek, které by na tu plochu nastříkaly tlumicí pěnu, která je pro případy přistání bez podvozku, kdy brání požáru, chladí třením rozžhavený kov letadla a může případně i tlumit uniklé palivo a podobně, aby nedošlo k tomu obávanému zážehu,“ upřesnil. Dodal nicméně, že vše je zatím v rovině spekulací.
Expert: Střetnutí s ptákem nevedou sama o sobě ke ztrátě letadla
Experti oslovení agenturou Reuters pochybují o tom, že by střet s ptákem mohl způsobit závadu na podvozku. „Střetnutí s ptákem není výjimečné, problémy s podvozkem nejsou výjimečné. Ale střetnutí se stávají mnohem častěji, avšak typicky nevedou sama o sobě ke ztrátě letadla,“ nechal se slyšet editor specializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas. „Nikdy jsem neviděl, že by střetnutí s ptákem zabránilo vysunutí podvozku,“ poznamenal zase australský odborník na bezpečnost v letectví Geoffrey Dell.
Podle Thomase způsob pokusu o nouzové přistání stroje Boeing 737-800, který se už předtím jednou neúspěšně snažil dosednout, vyvolává řadu otázek. „Proč hasiči nepokryli přistávací dráhu pěnou? Proč nebyli přítomni, když letadlo přistálo? A proč letadlo přistálo tak daleko na dráze? A proč byla na konci dráhy cihlová zeď?“ táže se.
Thomas předpokládá, že alespoň některé z otázek pomohou zodpovědět nalezené hlasové nahrávky z kokpitu. Typicky se podle něj na přistání bez vytaženého podvozku, tedy takzvaně na břicho, jde s minimem paliva a přistává se na nejvzdálenějším konci dráhy za doprovodu hasičů.
Australský konzultant v letectví Trevor Jensen má za to, že nouzové přistání bez vytaženého podvozku nebylo plánované, protože by v takovém případě letadlo očekávali hasiči a další pohotovostní složky. Přesto mu není jasné, proč letadlo nedokázalo na přistávací dráze dostatečně zbrzdit.
Podle Vřešťálové v tuto chvíli také není jasné, zda právě ptáci, nebo jiná předchozí příčina způsobila, že se nevysunul podvozek. „Ale už máme zprávy o tom, že letadlo dříve nevykazovalo žádné známky poruch a v minulosti se s ním nestala žádná nehoda.“ Také piloti dle jejích informací byli zkušení. Podle Vřešťálové se vyšetřovatelům už podařilo najít záznam dat o tomto letu.
Firma se za neštěstí omluvila
Mluvčí aerolinek agentuře Reuters řekl, že společnost zjišťuje podrobnosti o nehodě včetně její příčiny a počtu obětí a že havarovaný typ stroje byl Boeing 737-800. V pozdějším prohlášení se firma za nehodu omluvila a přislíbila, že vynaloží veškeré úsilí pro její zvládnutí.
Šéf společnosti Jeju Air Kim Ji-be zdůraznil, že letadlo dosud nemělo žádnou nehodu. „V tuto chvíli je obtížné určit příčinu nehody a musíme počkat na oficiální vyšetřování a oznámení ze strany příslušných státních úřadů. Ale bez ohledu na příčinu neštěstí cítím zodpovědnost jako ředitel firmy Jeju Air. Uděláme, co budeme moci, abychom nehodu rychle vyšetřili a podpořili rodiny cestujících,“ sdělil.
Americká firma Boeing, která letadlo vyrobila, už nabídla součinnost při zjišťování, co nehodě předcházelo.
Soustrast jihokorejcům kromě představitelů Česka vyjádřili i světoví lídři. „Byla jsem zdrcená, když jsem viděla záběry havárie letadla v Muanu,“ reagovala na tragédii předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. „Má nejhlubší soustrast rodinám obětí a celé Korejské republice. Jako váš partner stojí Evropa po vašem boku v tomto čase truchlení,“ uvedla.
Podobné vzkazy adresovali Jihokorejcům také papež František nebo čínský prezident Si Ťin-pching. Americký prezident Joe Biden uvedl, že se společně s manželkou Jill modlí za pozůstalé a že Spojené státy jsou připraveny poskytnout jakoukoli potřebnou podporu.
Letiště Muan, které po nehodě zrušilo všechny domácí i mezinárodní lety, bylo otevřeno v roce 2007 po deseti letech výstavby a nachází se v jihozápadním cípu korejského poloostrova necelých tři sta kilometrů od hlavního města Soulu. Západní letecké společnosti na letiště nelétají, podotkla agentura DPA.
Podle AP se jedná o jednu z nejtragičtějších katastrof v historii jihokorejského letectví. Naposledy zemi postihlo velké letecké neštěstí v roce 1997, kdy se před přistáním na tichomořském ostrově Guam zřítilo letadlo společnosti Korean Air a zahynulo 228 z 254 lidí na palubě.