Jeden den přijat, druhý den nepřijat. Zásahy do závěrečných zkoušek uvrhly britské studenty do chaosu

Koronavirová pandemie dopadla i na závěrečné zkoušky na britských základních a středních školách. Původně je úřady zrušily a nechaly hodnocení na učitelích. Nakonec ale do výsledků přece jen zasáhly a upravily je podle bezprecedentního algoritmu, aby se nakonec vrátily zpět k avizovanému posuzování vyučujících. Britští studenti se bouří a vycházejí protestovat do ulic, média píší o fiasku konzervativní vlády Borise Johnsona. Učitelé, studenti i politici žádají premiéra, aby ministra školství odvolal.

Na rozdíl od mnoha evropských zemí se letos britská vláda rozhodla závěrečné zkoušky na státních školách úplně zrušit. Závěrečné testy jsou ale důležité pro další fáze studia. Například výsledky ze zkoušek A-level, které jsou obdobou českých maturit, jsou jedním z kritérií k přijetí na vysoké školy. 

Britské úřady se tak rozhodly, že výsledné známky mají určit učitelé na základě celkového prospěchu a přístupu ke studiu. A právě v tomto bodě přichází řada problémů. Odpovědné orgány totiž udělaly několik zásahů do finálních hodnocení, aby se pak vrátily zas k původnímu návrhu. 

Algoritmus dramaticky změnil známky

Vládní úřad Ofqual , který se zabývá celým procesem testování, hodnocení a kvalifikací, v létě do celé věci vstoupil. Politici totiž začali reagovat na hlasy, které připouštěly možnost zaujatosti a neregurélnosti zkoušek. V normální praxi totiž jsou testy vydány jednotně pro všechny příslušné studenty, podobně jako státní maturity v Česku. 

Ofqual se rozhodl pro bezprecedentní krok, aby se vyhnul meziroční inflaci výsledků žáků. Vytvořil algoritmus, který upravoval známky navržené učiteli v kontextu výsledků dané školy z předchozích let. 

Britský deník The Guardian přišel s odhalením, že algoritmus Ofqualu zhorší hodnocení učitelů na středních školách v téměř čtyřiceti procentech. Výsledná známka by tak byla velké části studentů snížena jen na základě úspěšnosti celého školního zařízení. Znevýhodnění by byli studenti ze škol ze sociálně slabšího prostředí, kde úroveň vzdělávání není tak vysoká. 

Britští studenti protestují proti vládním rozhodnutím
Zdroj: Reuters/Henry Nicholls

Studenti protestovali v ulicích. Ministr je neschopný, stěžují si

Zásahy Ofqualu zmobilizovaly britské studenty, kteří se začali proti vládním opatřením bouřit. Na pokojných demonstracích vyzývali vládu k návratu k hodnocení učitelů a požadovali vyvození odpovědnosti po ministru školství Gavinu Williamsonovi. Právě na něj dopadla silně kritika nejen z řad studentů, ale i tamních médií. 

The Guardian píše například o příběhu osmnáctileté Leah Glendayové z Essexu, která získala nejlepší možné známky a snila o přihlášce na Cambridge. Algoritmus jí ale známky zhoršil. „Jsem zklamáná, protože vím, že bych mohla získat lepší známky, kdybych se účastnila zkoušek. Nedávají studentům šanci uspět,“ říká. 

Organizátor protestů Stanley Lewis má za to, že jeho generace je obětí předpojatých algoritmů, které nereflektují doporučení učitelů ani tvrdou práci studentů. „Nejen, že jsme podhodnocení, ale hrozí nám i ztráta univerzitních míst,“ řekl bulvárnímu listu Daily Mail.

Podstatná část studentů by si přála odstoupení ministra školství, podpořili je i představitelé opozičních stran v Británii. Layla Moranová z řad liberálních demokrátů si myslí, že pokud se prokáže selhání ministra Williamsona, tak by jej premiér Johnson měl odvolat.  Zanedlouho se přidali i učitelé. „Rád bych viděl rezignaci Gavina Williamsona. Je naprosto neschopný,“ cituje Guardian jednoho zástupce ředitele. „Největší debakl, co jsem kdy viděl. A může za to ministr,“ říká další.

Status quo s následky

V pondělí nakonec tlaku vláda Borise Johnsona podlehla. Ministr školství Williamson oznámil, že závěrečné známky nakonec budou udělené na návrh učitelů a kontroverzní algoritmus zrušil.  

„Omlouvám se za útrapy, které jsme způsobili studentům,“ řekl Williamson stanici BBC. Zároveň ale odmítl říci, zda rezignuje. Deníku The Guardian pak sdělil, že jeho úřad s Ofqualem spolupracoval na konstrukci nejspravedlivějšího modelu. „Je ale zřejmé, že nový proces přidělování známek měl za následek nesrovnalost,“ dodal.  

Návrat ke statu quo ale všechny problémy nevyřešil. Například Univerzita v Oxfordu uvedla, že má v současnosti mnohem více uchazečů s perfektními známkami než v běžném roce a v důsledku toho čelí „významným kapacitním omezením“.

Rozhodnutí bylo protizákonné, říká bývalý šéf justice

Bývalý ministr spravedlnosti Charlie Falconer uvedl, že ministerstvo školství a Ofqual postupovaly nezákonně. Zároveň dodal, že si toho úředníci museli být vědomi.

Falconer vyzval ministra Williamsona, aby zveřejnil všechny právní posudky, které si před rozhodnutím jít cestou algoritmu, nechal vypracovat. Podle bývalého šéfa justice a současného stínového ministra školství se ministerstvo školství provinilo minimálně proti zákonu o ustanovení Ofqualu a zákonu o rovnosti. 

Vzhledem ke způsobu, kterým algoritmus určoval závěrečné známky studentů, značně zvýhodňoval ty z prestižních soukromých škol. Podle kritiků tak bylo rozhodnutí ministra za Konzervativní stranu elitářské.