Tanker Stena Impero, který Írán zadržoval od července, doplul do dubajského přístavu Rášid. Íránská námořní organizace sdělila, že případ zůstává otevřený a stále se vyšetřuje chování posádky, která podle Teheránu porušila pravidla námořní plavby. Švédský majitel lodi to odmítá. Stena Impero pluje pod britskou vlajkou. Zadržení tankeru souviselo s napětím v Perském zálivu, které trvá několik týdnů.
Íránci zadržovaný tanker zakotvil v Dubaji. Teherán jej propustil po dvou měsících
Loď Stena Impero z přístavu vyplula v devět hodin místního času (7:30 SELČ) a později vplula do mezinárodních vod. Erik Hanell, ředitel švédské firmy Stena Bulk, jíž loď patří, řekl, že celá posádka je v pořádku a vládne v ní dobrá nálada.
Námořníci mají mít v Dubaji zdravotní prohlídku. V dobrém stavu je podle Hanella zřejmě také loď. „Provoz těchto plavidel stojí denně 20 tisíc dolarů (473 tisíc korun). Peníze jsou samozřejmě důležité, ale prvořadá je posádka,“ sdělil. Stena Bulk už o situaci vyrozuměla rodiny námořníků a připravuje repatriaci posádky, kterou tvořili lidé z Indie, Ruska, Litvy a Filipín.
Obě strany se obviňují z porušení pravidel
Íránci zadrželi tanker plující pod britskou vlajkou v červenci v oblasti Hormuzského průlivu, strategickém místě pro přepravu ropy. Íránci tvrdí, že tanker narazil do rybářské lodě, nereagoval na tísňové volání a vypnul komunikační zařízení. Posádka tak podle nich porušila pravidla námořní plavby, což ale švédský majitel lodi odmítá.
Britský ministr zahraničí Dominic Raab v pátek obvinil Teherán, že zadržením tankeru narušil svobodu námořní plavby. Tanker byl podle něj zadržen protiprávně v rámci „snahy o narušení svobodné plavby“. Ministr dodal, že Londýn spolupracuje se svými partnery na ochraně lodní dopravy a dodržování mezinárodního práva.
Británie považovala zadržení svého plavidla za odvetu za zadržení íránského tankeru u Gibraltaru. Podle britských úřadů vezl ropu do Sýrie, což by znamenalo porušení evropských sankcí vůči Damašku. Teherán to popřel. Incident pak vyvolal diplomatickou roztržku mezi oběma státy.
Propuštěný íránský tanker zřejmě skončil v Sýrii
Íránský tanker Adrian Darya 1, který nesl původně název Grace 1, byl v srpnu propuštěn, přičemž Írán se Británii zavázal, že do Sýrie nepopluje. Teherán později oznámil, že tanker dorazil do cíle a náklad ropy byl prodán. Cílovou stanici nesdělil.
Raab následně prohlásil, že ropa byla v rozporu se sankcemi prodána Sýrii, jak ukázaly satelitní snímky. Teherán tak nedodržel sliby, které dal Londýnu. Britská vláda si tehdy předvolala íránského velvyslance, aby se vůči krokům Teheránu oficiálně ohradila.
Napětí na Blízkém východě roste od vypovězení jaderné dohody Spojenými státy. Na Írán těžce doléhají hospodářské sankce ze strany USA a jeho snahy dotlačit Evropu k řešení situace jsou zatím marné. Teherán se proto rozhodl postupně vypovídat body jaderné dohody, dokud Západ nenajde cestu, jak americké sankce obejít.
Téma se řešilo i na aktuálním Valném shromáždění OSN. Podle saudského ministra zahraničí Ibráhíma Asafa je Írán schopný jedině plánování atentátů po světě. „Tento režim lze konfrontovat pouze s pevným a jednotným postojem. A vyvinutím maximálního a dlouhodobého tlaku, dokud neukončí své teroristické chování,“ uvedl šéf saúdské diplomacie.
Spojené státy i jeho evropští partneři viní Írán z útoku na saudskoarabská ropná zařízení z půlky září. Teherán to odmítá.