Jemenští hútíové jsou stále sebevědomější a slibují potopit americkou letadlovou loď Theodore Roosevelt, která do oblasti právě míří. Ozbrojenci už tři čtvrtě roku ohrožují mezinárodní obchod útoky na tankery a obchodní lodě na trase z Asie do Evropy.
Hútíové vytrvale útočí a vyhrožují i americké letadlové lodi
„Bude naším hlavním cílem, jakmile vstoupí do Rudého moře. Pokud chcete mít stejné problémy jako USS Eisenhower, klidně připlujte!“ stojí v prohlášení jemenských teroristů vůči blížící se americké letadlové lodi.
Letadlová loď Dwight D. Eisenhower působila v oblasti půl roku. Právě z ní startují letadla, která bombardují základny teroristů v Jemenu. Hútíové dvakrát tvrdili, že ji potopili. „Je to skoro komické, že? Nepřítel se pokouší sám sebe motivovat prostřednictvím dezinformací. Na nás to ale nefunguje,“ ujistil Christopher Hill, kapitán letadlové lodi.
Útoky hútíů
„Jemenské ozbrojené síly provedly speciální vojenskou operaci, při které se zaměřily na čtyři plavidla vlastněná Američany, Brity a Izraelci,“ prohlásil v pondělí mluvčí jemenských teroristů Jahjá Sarea.
Povstalci tvrdí, že v pondělí zaútočili na čtyři plavidla. Při první operaci byla údajně napadena izraelská loď MSC Unific v Arabském moři, americký ropný tanker Delonix měl být cílem v Rudém moři, britská vyloďovací loď Anvil Point v Indickém oceánu a čtvrtý úder údajně nastal ve Středozemním moři proti plavidlu Lucky Sailor.
Na konci června námořní dron jemenských teroristů poškodil obchodní loď, ale plavidlo řeckého majitele bylo schopno pokračovat v plavbě. O jedenáct dní dříve zasáhli plavidlo MV Tutor převážející uhlí a zabili jednoho muže z posádky. O šest dní později se loď potopila. Právě při tomto útoku hútíové poprvé úspěšně využili námořní dron.
Teroristé tvrdí, že jejich údery jsou odvetou za postup izraelské armády v palestinském Pásmu Gazy. Za devět měsíců zaútočili více než šedesátkrát ve vodách kolem Jemenu, kterými prochází jedna z nejvýznamnějších světových obchodních tras.
„Počet mrtvých po útocích hútíú vzrostl od listopadu na nejméně čtyři. Dvě plavidla byla potopena. Jsme svědky téměř každodenních útoků,“ tvrdí odborník na Blízký východ Jon Gambrell.
Obchodní trasy
Někteří rejdaři se kvůli nebezpečí představovanému jemenskými ozbrojenci začali oblasti vyhýbat. Trasa mezi Evropou a Asií vede i jižně kolem Afriky – zboží po ní ale putuje déle, což ho výrazně zdražuje. Západ se hútíe snaží oslabit vojenskými údery i hospodářskými sankcemi namířenými proti jejich sponzorům.
„Útoky hútíú už se u nás nedostávají do hlavních titulků. Stále ale mají dopad. My se zase snažíme ovlivnit jejich vojenské schopnosti, protože jejich činy jsou opravdu bezohledné,“ pronesl mluvčí Bílého domu pro národní bezpečnost John Kirby.
Vojenská plavidla mnoha zemí, společně s britskými letadly startujícími z Kypru, se pokoušejí obchodní trasu vedoucí přes Rudé moře udržet otevřenou.
„Je nám jasné, že jsme ve velmi důležité oblasti, kterou proplouvají mnohé belgické a evropské lodě. Naším úkolem je tato plavidla chránit a bezpečně je tudy provést,“ přiblížila Helena Vanden Gaerová, kapitánka belgické fregaty Louise Marie.
Početné loďstvo nicméně není proti partizánské taktice teroristů úspěšné tak, jak by bylo potřeba. Daří se je sice brzdit, ale jemenští ozbrojenci na sebe navázali značnou kapacitu západních sil, které nemohou být využity jinde. Podle prognóz námořníků se nejspíš tento stav v dohledné době změnit nepodaří.
Problém není na straně vojenského řešení, problém je politická vůle Západu, která v řešení bezpečnostní otázky v Rudém moři chybí, míní bezpečnostní analytik Milan Mikulecký. „Je v silách samotných Spojených států velice rychle vyřešit teroristické útoky hútíů. Avšak vzhledem k tomu, že se blíží prezidentské volby – budou už koncem listopadu – si v tuto chvíli žádná administrativa nedovolí rozpoutat větší konflikt na druhé straně světa,“ dodal.