Evropská komise (EK) navrhuje digitalizaci řidičského průkazu, místo fyzických karet by bylo možné ho mít jen v mobilním telefonu. EK argumentuje zvýšením bezpečnosti na silnicích, odkazuje se na vysoké procento nepotrestaných prohřešků, které řidiči spáchají mimo domovský stát. Eurokomisaři také navrhují nulovou toleranci alkoholu v krvi pro začínající řidiče.
Evropská komise chce digitální eurořidičák, argumentuje netrestanými prohřešky zahraničních řidičů
„Digitální řidičský průkaz by lidé mohli mít uložený v mobilním telefonu, jako tam dnes mají uloženou třeba platební kartu. Základním cílem této myšlenky je umožnit sdílení informací o historii konkrétního řidiče napříč všemi členskými státy,“ řekl zpravodaj ČT Petr Obrovský.
Po načtení digitálního řidičského průkazu by se každý policista z jakéhokoliv členského státu Evropské unie (EU) dozvěděl informace o řidiči, které se v současné chvíli ztrácí mezi jednotlivými národními informačními systémy. Návrh Komise však nadále počítá s existencí fyzické karty řidičského průkazu.
Podle EK zůstává nepotrestaných až čtyřicet procent prohřešků, které na silnicích řidiči spáchají mimo svůj domovský stát. „Úřady nejsou schopné je vymáhat nebo od toho upouštějí kvůli velkým administrativním překážkám,“ doplnil Obrovský.
Zmínil i výrok eurokomisařky pro dopravu Adiny Văleanové, že to může v řidičích posilovat pocit beztrestnosti, když se pohybují v zahraničí. Cílem EK je podle ní zajistit bezpečnost na silnicích.
Komise plánuje plošný zákaz alkoholu pro začínající řidiče
Komise se věnovala také mladým řidičům. Tvrdí, že řidiči nováčci tvoří osm procent všech účastníků dopravního provozu, ale jsou součástí až šestnácti procent dopravních nehod s vážným nebo smrtelným zraněním. „Často je příčinou těchto nehod jízda pod vlivem alkoholu nebo příliš vysoká rychlost. Komise proto opět cílí na posílení bezpečnosti silničního provozu. Pro řidiče, kteří jsou v období jednoho až dvou let od získání řidičského oprávnění, proto plánuje zavést plošně nulovou toleranci alkoholu,“ prohlásil Obrovský.
Při spáchání závažného prohřešku kdekoliv v EU by řidič ztratil své oprávnění ve všech členských zemích. Jedná se o jízdu pod vlivem alkoholu nebo omamných látek, překročení povolené rychlosti o víc než padesát kilometrů, případně způsobení vážné dopravní nehody.
Jednotlivé směrnice návrhu ještě posoudí zástupci členských zemí v Radě Evropské unie a diskutovat o nich budou i europoslanci. Nová pravidla by mohla začít platit nejdřív v roce 2025, ale zavedení digitálních řidičských průkazů by trvalo další tři až čtyři roky, odhadl Obrovský.