Olomoucko - Regionální značka Haná, určená pro originální výrobky, se stala zdrojem sporů. Držitelé certifikátu se postavili proti sdružení Aktiv plus, které označení uděluje. Podle nich jsou koordinátoři pasivní a nedělají pro propagaci to, co slíbili. Nespokojení výrobci už odeslali stížnost na Asociaci regionálních značek České republiky.
Značka Haná je málo propagována, tvrdí držitelé certifikátů
Symbol obilného klasu vyjadřuje úrodnou Hanou, její bohaté tradice a vztah lidí k půdě. Značka, která dává záruku, že výrobek je jedinečný svou kvalitou. Ze strany řemeslníků a výrobců je o ni velký zájem. Zatímco jinde v zemi regionální označení funguje, na Hané vyvolalo spory. Josef Sýkora se výrobě dřevěných hraček věnuje více než dvacet let. Certifikát má od 27. října 2009. „Od té doby, co jsme ho získali, se pro nás nic nezměnilo, my jsme očekávali, že budeme hodně spolupracovat, že budeme prezentovat tu značku. My jsme Hanáci, kteří jsou na to hrdí, bylo to velké zklamání,“ říká Marcela Sýkorová.
Šest ze sedmi držitelů certifikátu se teď se stížností obrátilo na zastřešující organizaci. „V této stížnosti žádáme změnu koordinátora a změnu majitele značky,“ uvedl výrobce dřevěných hraček Josef Sýkora. „Tato změna není bohužel možná z procedurálních důvodů, protože jednotliví regionální koordinátoři jsou pouze členy občanského sdružení a to musí jednat na základě svého vnitřního řádu, ale určitě se budeme celou záležitostí zabývat na řádné valné hromadě na začátku března,“ reagovala národní koordinátorka Asociace regionálních značek Kateřina Čadilová.
Olomoucký kraj dal sdružení Aktiv plus na propagaci dvě stě tisíc korun. „Za rok 2009 proběhla řádná kontrola, tehdy byly vydány nějaké noviny, propagační letáčky, vše bylo řádně dokladováno. Letos budeme vyžadovat stejnou kontrolu,“ nevidí žádné pochybení náměstek hejtmana Pavel Horák. „My to všichni bereme tak, že nás někdo totálně podrazil, ale dohodli jsme se, že se k tomu oficiálně vyjádříme až po valné hromadě,“ vyjádřila se stručně předsedkyně občanského sdružení Aktiv+ Dominika Doláková. Asociace regionálních značek v České republice sdružuje 14 oblastí. Kromě řemeslných výrobků a uměleckých děl mohou označení získat také potraviny a přírodní produkty.