Víkendová výluka zkomplikuje cesty vlakem z Prahy na západ. Od pondělí naváže modernizace koridoru

Rozsáhlá výluka značně zkomplikuje víkendové cestování z Prahy do západních Čech. Žádný vlak směrem na Beroun, Plzeň ani Mnichov nepojede z pražského hlavního nádraží ani ze Smíchova. Rychlíky a osobní vlaky budou začínat v Radotíně, expresy až v Berouně. Od pondělí naváže o trochu mírnější, ale mnohem delší výluka naplánovaná až do prosince. Většina osobních vlaků z Prahy bude končit v Karlštejně, dále do Berouna dovezou cestující hlavně rychlíky. Dálkovým spojům mezi Prahou a Plzní se zároveň prodlouží jízdní doba, část rychlíků bude místo hlavního nádraží začínat a končit na Smíchově.

Práce na III. tranzitním železničním koridoru západně od hlavního města se časově setkaly s několika dalšími výlukami v pražském železničním uzlu. Kvůli rekonstrukci Branického mostu tak nemohou vlaky využít obvyklou objízdnou trasu, která vede z hlavního nádraží do Radotína přes něj, Správa železnic zároveň dál omezuje provoz na zchátralém železničním mostě pod Vyšehradem. To vše bude mít dopad na nadcházející výluky.

Velmi komplikovaná bude cesta vlakem z Prahy do Plzně nebo Mariánských Lázní či Domažlic hlavně o nadcházejícím víkendu 27. a 28. ledna. To se ještě nebude naplno pracovat u Karlštejna, výluka se týká nedávno modernizovaného úseku mezi Smíchovem a Radotínem. Nebude nepřetržitá, potrvá v sobotu i neděli vždy od 10:50 do 16:50, takže sobotní ranní odjezdy i večerní návraty z víkendu nepostihne.

Velkou část dne ale vůbec nepojedou vlaky mezi pražským hlavním nádražím a Radotínem. Pět expresních vlaků – z toho dva do Chebu a tři do Mnichova – bude místo Prahy začínat až v Berouně. V opačném směru výluka postihne každý den šest spojů. České dráhy místo nich vypraví náhradní autobusovou dopravu, která pojede podle výlukového jízdního řádu téměř o hodinu dříve, než obvykle jezdí vlaky.

S rychlíky a osobními vlaky to bude ještě složitější. Začínat budou na nádraží v Praze-Radotíně. Mezi hlavním nádražím a Smíchovem dráhy žádnou náhradní dopravu nezorganizují, cestující mají podle nich dojet metrem nebo tramvají. Ze Smíchova do Radotína a zpět pojedou v pětiminutových intervalech náhradní autobusy s označením XS7. I když interval mezi nimi bude kratší než u vlaků, jízdní doba bude naopak delší (čtrnáct minut ze Smíchova a v opačném směru sedmnáct minut oproti deseti u osobního vlaku).

Kdo tedy pojede rychlíkem do Klatov, který obvykle odjíždí ve 12:05 z hlavního nádraží a ve 12:15 ze Smíchova, bude muset podle výlukového jízdního řádu sedět ve 12:22 ve vlaku Radotíně, a tedy jet ze Smíchova autobusem nejpozději ve 12:02. České dráhy zdůraznily, že „vlaky a autobusy náhradní dopravy na sebe vzájemně nečekají“.

V minulosti jezdívaly dálkové vlaky při výlukách mezi Smíchovem a Radotínem obvykle odklonem z hlavního nádraží přes Krč a do Radotína se dostaly po Branickém mostě, ten je ale nyní uzavřen.

Po komplikované víkendové výluce přijde další, dlouhodobá

Na víkendovou výluku naváže od pondělí další, která ale potrvá až do prosince, a tak související úpravy vydala Správa železnic jako trvalou změnu jízdního řádu. Přímo souvisí se začínajícími pracemi na koridoru mezi Karlštejnem a Berounem. Již od loňského podzimu byl provoz mírně omezen, vlaky zejména jezdily pomaleji, ale od 29. ledna nepojede velká část z nich vůbec.

„V úseku mezi Karlštejnem a Berounem bude výrazně snížená kapacita tratě a bude tu proto nutné dočasně snížit počet projíždějících vlaků. Nabídka spojení v čase ranní dopravní špičky zůstane zachována, omezení budou začínat až zhruba od devíti hodin dopoledne a skončí vždy kolem devatenácté hodiny,“ shrnul mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Osobní vlaky linky S7, která obvykle spojuje Prahu a Beroun, tedy budou převážně končit v Karlštejně. Po deváté hodině dopoledne se nejprve prodlouží půlhodinový interval mezi osobními vlaky na hodinový a od poledne do sedmi večer nepojedou za Karlštejn vůbec. Jako náhrada poslouží rychlíky linky R16, které budou mezi desátou dopoledne a sedmou večer mimořádně zastavovat nejen v Karlštejně, ale i v Srbsku.

Rychlíky, které budou v Karlštejně a Srbsku stavět, budou nově v Praze začínat, respektive končit, na Smíchově místo hlavního nádraží. Na hlavní nádraží by totiž nestihly dojet. Většině dálkových vlaků, kromě spojů vyjíždějících před čtvrt na devět dopoledne, se od pondělí prodlouží jízdní doba mezi Prahou a Berounem, potažmo Plzní. Západní expresy Praha–Cheb a Bavorské expresy Praha–Mnichov, které dosud ujely trasu mezi Prahou a Plzní za hodinu a 23 minut, ji budou mít ve směru do Plzně o dvanáct minut delší, v opačném směru se však změní jen o minutu.

Podobné to bude s rychlíky, jimž se ve směru do Plzně prodlouží jízdní doba o dvanáct minut a v opačném směru se zkrátí plánovaný pobyt v Karlštejně. Protože ale rychlíky dosud měly na obrat na hlavním nádraží třináct minut, je důsledkem tohoto protažení zkrácení jejich trasy na Smíchov.

Lidé, kteří by chtěli cestovat z pražského hlavního nádraží například do Srbska, tedy budou muset jet osobním vlakem buď na Smíchov, nebo až do Karlštejna a tam přestoupit do rychlíku.

Modernizace železniční trati mezi Karlštejnem a Berounem je jednou z posledních chybějících staveb na III. koridoru, který vede z Chebu přes Prahu až do Mostů u Jablunkova. V jeho části z Prahy na západ je kompletně rekonstruována trať z Berouna do Chebu, hotovo je také v Praze mezi Smíchovem a Radotínem a probíhá modernizace smíchovského nádraží.

Stavba u Karlštejna, která oficiálně začala loni na podzim, ale zprvu omezovala provoz jen málo, by měla být hotová v roce 2026. V témže roce by měla navázat modernizace zbylých úseků mezi Radotínem a Karlštejnem. V roce 2026 chce Správa železnic začít pracovat i mezi hlavním nádražím a Smíchovem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Sprejeři napáchali už druhý rok po sobě škody za sto milionů

Posprejované zdi, zastávky nebo celé vlaky – policisté řeší ročně skoro pět tisíc takových případů. Škody, které sprejeři loni napáchali, se už druhý rok po sobě přiblížily hranici sto milionů korun. Když ale policisté vandaly dopadnou, můžou za malování po zdech strávit ve vězení i rok.
před 38 mminutami

U Malacek nedaleko českých hranic se potvrdila kulhavka a slintavka

U Malacek na západě Slovenska, méně než 50 kilometrů od českých hranic, existuje podezření na další ohnisko slintavky a kulhavky, informoval v neděli kolem poledne na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Oznámil zpřísnění opatření na hraničním přechodu Břeclav-Brodské na dálnici D2 u Lanžhota na Břeclavsku, ta se ale dál budou týkat pouze kamionů. Přítomnost nákazy na místě v podvečer následně potvrdil slovenský protějšek Výborného Richard Takáč.
14:09Aktualizovánopřed 48 mminutami

Sanace území v okolí Hustopečí potrvá podle Hladíka měsíce

Sanace území v okolí Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku kvůli šíření toxického benzenu potrvá měsíce. Na jejím přesném postupu se však odborníci dosud plně neshodli, protože jde o bezprecedentní událost. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KUD-ČSL). Podle něj bude pro obnovení dopravy zapotřebí přesunout část železniční tratě v okolí.
před 6 hhodinami

Turistický klub značí dvě nové stezky a upravuje rizikové trasy

Klub českých turistů (KČT) letos otevře dvě nové turistické trasy, obě v Jihomoravském kraji. Plánuje také nové varianty stávajících stezek, které jsou v místě přecházení frekventovaných silnic nebezpečné. V dubnu pak klub začíná s pravidelnou tříměsíční obnovou značení na třetině turistických tras.
před 10 hhodinami

Majitelé studní by si měli nechat po zimě zkontrolovat vodu

Kvalita vody v dálkových rozvodech je sledovaná nepřetržitě. Lidé, kteří mají studny, si ji ale musí kontrolovat sami. Rozbor by si měli nechat udělat aspoň jednou ročně, teď na jaře je na to ideální čas. Základní rozbory jsou dva, a to krácený a úplný. Který je potřeba udělat, určují laboranti hlavně podle toho, kde se studna nachází. Víc látek sledují třeba v okolí hnojených polí nebo silnic s hustou dopravou. Cena rozboru se většinou pohybuje kolem dvou tisíc korun.
před 14 hhodinami

Půl roku do voleb. Totožnost voličů půjde ověřit elektronicky

Do sněmovních voleb zbývá půl roku. Úřady se na hlasování už připravují. Nově bude možné volit z ciziny korespondenčně nebo se prokázat elektronickým dokladem.
před 14 hhodinami

Zóna ČT24: Chrudimští výsadkáři jsou elita, ale museli slevit v požadavcích na nové kolegy

Elitní chrudimský výsadkový pluk si stěžuje na nedostatek zájemců o službu v jeho řadách. Musel proto kvůli tomu slevit při výběrovém řízení. Zkrátil ho, zmírnil některé požadavky. Budoucí kolegy a spolubojovníky navíc pluk hledá například na středních školách v regionu. Snaží se také být vidět na veřejnosti. Spolupracuje i s městem Chrudim. Tématu se věnoval pořad Zóna ČT24.
před 21 hhodinami

Skryté nebezpečí v polích. Skruže jsou pro zvířata pastí

Odkryté meliorační jímky na polích a loukách jsou nebezpečí pro zvířata i lidi. Myslivci a hasiči v posledních týdnech zachraňovali ze skruží několik srnek, ale také bobry nebo jezevce. Využívají k tomu klasické nastavovací žebříky, zvířata mívají při manipulaci zakryté oči tkaninou nebo dekou. Každá jímka by měla být přitom zavřená. Zodpovědnost za to mají majitelé pozemků.
před 23 hhodinami
Načítání...