Velká brněnská výluka začíná, vlaky nejezdí na hlavní nádraží

Brno – Nádraží Židenice, nádraží Královo Pole a dolní nádraží si téměř na celý následující měsíc rozdělily roli nejdůležitější brněnské železniční stanice. Kvůli opravě viaduktu u Křenové ulice totiž nemohou vlaky jezdit od severu na hlavní nádraží, mohou na něj pouze spoje od Břeclavi. Cestující přijíždějící odjinud musí vystoupit na náhradních konečných a do centra dojet MHD. Současně pokračují i další výluky tratí u Brna – vyškovské a ivančické.

VÝLUKOVÉ JÍZDNÍ ŘÁDY:

Kvůli rekonstrukci viaduktu u brněnského hlavního nádraží budou všechny vlaky přijíždějící do Brna od Blanska a Kuřimi jezdit na jiná nádraží. Hlavní nádraží slouží pouze spojům přijíždějícím od jihu, které na něm končí. „Výluka začne od noci. Cestující, kteří budou ráno přijíždět do Brna nebo budou z Brna chtít odjet, musí počítat s tím, že vlaky už pojedou podle výlukových jízdních řádů,“ upozornil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Krajský ředitel ČD Pavel Karšulín:

„Brno čeká velká zatěžkávací zkouška. Tak rozsáhlou výluku železniční dopravy v novodobé historii nepamatujeme.“

Osobní vlaky od Blanska, které obvykle pokračují z Brna dále do Křenovic, mají v centru úplnou výluku a mezi Židenicemi a hlavním nádražím musí cestující využít tramvaj číslo 2. Osobní vlaky od Kuřimi, které jezdí dále na Břeclav, centrum objíždějí, z Židenic jedou po nákladní trati do Modřic (bez zastávky), kde je ovšem nutné přestoupit do jiné soupravy, která začíná na hlavním nádraží.

Jiné je to s rychlíky, které přijíždějí z týchž směrů. Rychlíky na lince Praha–Svitavy–Brno mimořádně zastavují v Židenicích, odkud jedou dále do Slatiny. Z Židenic je možné do centra dojet tramvají, ve Slatině je potom možné přestoupit na vlaky na Uherské Hradiště, případně na náhradní autobusy do Vyškova (ty jezdí kvůli jiné výluce, než je ta brněnská). Rychlíky, které přijíždějí do Brna z Prahy přes Havlíčkův Brod, končí v Králově Poli. Jako náhradní spojení do centra je možné použít tramvaj číslo 6.

Velmi exotickou podobu potom má velká brněnská výluka pro cestující, kteří přijíždějí od Prahy, Vídně nebo Bratislavy expresním vlakem (kategorie Ex, EC). Ty jezdí po nákladní trati přes dolní nádraží, na kterém také zastavují u provizorního nástupiště. Od něj je možné do centra buď dojít, nebo dojet náhradním autobusem. Protože zhruba v místech provizorního nástupiště by v budoucnu mohlo vzniknout nové hlavní nádraží, je výluka expresních vlaků pro cestující i příležitost vyzkoušet si, co by otevření nového nádraží vlastně znamenalo.

Mluvčí drah Šťáhlavský ovšem upozornil, že u provizorního nástupiště není pokladna. „Ten, kdo půjde na vlak z dolního nádraží, je potřeba, aby si koupil předem jízdenku třeba na hlavním nádraží nebo přes Internet prostřednictvím eshopu,“ podotkl.

Trasy vlaků v Brně od 13. 7. do 11. 8.:

VLAKY EC A EXPRESY:

  • zastavují ve stanicích Brno-Židenice, Brno dolní nádraží

RYCHLÍKY:

  • R2: jedou Praha hl. n. – … – Brno-Židenice – Brno-Slatina
  • R3: jedou Praha hl. n. – … – Brno-Královo Pole

OSOBNÍ VLAKY:

  • S2: jedou Březová nad Svitavou – … – Brno-Židenice/VÝLUKA/Brno hl. n. – Křenovice hor. n.
  • S3: jedou Žďár nad Sázavou – … – Brno-Židenice – Modřice/PŘESTUP/Brno hl. n. Brno-H. Heršpice – Modřice – … – Břeclav

Současně s výlukou u hlavního nádraží pokračuje i další výluka, která ovlivňuje dopravu v Brně a k tomu začíná ještě jedna. Náhradní doprava proto jezdí místo rychlíků na Vyškov a také místo osobních vlaků na Moravské Bránice a Ivančice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 21 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 22 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...