V Kopřivnici na Novojičínsku se otevírá nové Muzeum nákladních automobilů Tatra, které představuje jejich historii od konce 19. století až po současnost. K vidění v něm jsou nejstarší užitkové vozy vyrobené v Kopřivnici či jejich repliky, ale například i auto, se kterým Karel Loprais vyhrál Rallye Paříž–Dakar, nebo kamion z expedice Tatra kolem světa z konce 80. let minulého století. Velkou část exponátů tvoří sbírka, kterou Tatra koupila od sběratele Jiřího Hlacha. Vedle muzea je i nový depozitář pro opravenou Slovenskou strelu. Návštěvníkům se muzeum otevře ve středu.
V Kopřivnici se otevírá Muzeum nákladních aut Tatry. Nový depozitář dostala i Slovenská strela
„Expozice začíná replikou prvního nákladního vozu, který byl vyroben v roce 1898, protože originál se nedochoval, a končíme aktuálně vyráběnou řadou Tatra 815-7 Force. Návštěvník ve 14 tematických sekcích projde celou historií,“ řekl ředitel výzkumu a vývoje Tatry Radomír Smolka.
V jedné sekci jsou například hasičská auta, v další vojenská vozidla. K vidění je tatrovácký autobus či letištní speciál. Více než polovina exponátů pochází ze sbírky, kterou majitelé Tatry koupili od sběratele Jiřího Hlacha.
„Máme tady cestovatelské speciály, dokonce takový unikát – podařilo se nám dát dohromady oba vozy Hanzelky a Zikmunda. Je tady celá řada unikátů – vozů, které se dochovaly jenom v jednom kuse, nebo které jsme reinkarnovali v podstatě z vraku do krásné podoby,“ dodal Smolka.
„Drtikolka“ je jediná na světě
Srdeční záležitostí je podle Smolky první dakarská Tatra, kterou se firmě podařilo před čtyřmi lety získat z Francie a zrenovovat do podoby, v jaké odjela rallye v roce 1986. „Máme tady Tatru 813, sklápěč, který je známý z filmu Prázdniny pro psa jako Drtikolka podle role Vladimíra Kratiny. Tu jsme získali v rámci Hlachovy sbírky, byla bez kabiny, jenom s vrakem motoru. Po třech letech renovační práce je jako kdyby vyjela z výroby. Je to jediný dochovaný vůz téhle varianty sklápěče na světě,“ řekl.
Muzeum vzniklo v opravené hale bývalé slévárny, kterou Tatra Trucks i s pozemkem darovala kraji. Je pobočkou Muzea Novojičínska, které je krajskou příspěvkovou organizací, většina exponátů ale patří Tatře. Několik exponátů je zapůjčeno z jiných muzeí či od soukromých sběratelů. Vybudování muzea přišlo zhruba na 171 milionů korun.
Virtuální realita
Návštěvníci si v muzeu mohou půjčit i tablety, díky kterým budou moct po načtění QR kódu nahlédnout do motorů nebo se třeba podívat, jak tatrovka vzniká. „Třeba když tu máme podvozky už nedochovaných vozů, v rámci rozšířené reality je můžeme dokreslit. Uvidíte auto, jak původně vypadalo. Nebo si najedete přístrojem na dané auto a uvidíte interiér vozu. Pro zahraniční turisty tím poskytujeme překlady textů,“ řekl vedoucí pobočky muzea Lukáš Filip.
Vývoj rozšířené reality podle něj stále pokračuje a řadu dalších věcí lidé uvidí, až bude projekt na jaře dokončen. Náměstek hejtmana Lukáš Curylo (KDU-ČSL) dodal, že na tak velké ploše 5500 metrů čtverečních ještě tato technologie v Česku využita nebyla.
Část exponátů donedávna byla v nedalekém Technickém muzeu Tatra, které se nyní zaměřilo jen na osobní auta. Do nového muzea se přesunula také kolekce historických motocyklů, které dostal kraj darem. Vedle muzea vznikl speciální depozitář pro legendární železniční vůz Slovenská strela vyrobený v Tatře v roce 1936, který se po renovaci vrátil do města letos na jaře.
Kopřivnický starosta Miroslav Kopečný (ODS) očekává, že muzeum přitáhne daleko více turistů, kteří se podle něj zatím do města často vydávali jen na půldenní výlety. „Když už tady bude třetí muzeum automobilů, už to nestihnou za jeden den a budou tady hledat možnosti ubytování a stravování a to je, myslím, potenciál pro rozvoj těchto oblastí. Protože i z hlediska covidové situace tato oblast trošku uvadla,“ řekl.
Muzeum bude otevřeno denně kromě pondělí od 09:00 do 16:00, v letní sezoně do 17:00. Kapacita muzea je kvůli požárním předpisům 150 lidí, Filip proto kvůli očekávanému velkému zájmu vyzývá zájemce, aby si návštěvu naplánovali spíše na další týdny.