Auta na novém úseku D8 zatím nerozhýbala nestabilní svah nad Prackovicemi. Pohyb masivu se podle aktuálního měření zpomaluje, potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic. Úsek je otevřený dva dny. Hlavně řidiči kamionů si na něj ale zvykají pomalu a často ho objíždějí.
Pohyb svahu na D8 se zpomalil, část řidičů ale dál jezdí po staré trase
Důvodů, proč na původních trasách stále jezdí desítky kamionů, je zřejmě více. Řidiči například nemají aktualizované navigace, případně o nově otevřené dálnici ještě nevědí. Důvodem ale může být také snaha ušetřit na mýtném. Při jízdě po silnici první třídy zaplatí kamiony méně než při využití dálnice. Rozdíl ceny je však jen v desetikorunách.
Sjíždění kamionů z dálnice na původní trasu překvapilo i silničáře, kteří provoz na novém úseku sledují na 70 kamerách. Za 48 hodin od otevření se tam nestala žádná nehoda, dopravu dva dny nekomplikovalo ani počasí.
Kolony nejsou ani před zúžením. Kvůli nestabilnímu kopci je půlka mostu stále uzavřená. Příčný posun svahu se podle silničářů zastavil úplně, zpomaluje se i jeho sedání. „Mají charakter uklidnění. To znamená jednoznačně to, co jsme říkali – že hodnoty, které jsme naměřili, odpovídají reakci prostředí na stavební činnost,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Podle šéfa krajské dopravní policie Jiřího Ušáka bude možné hodnotit dopady otevření D8 přibližně za měsíc. Policie kromě zklidnění dopravy očekává i méně nehod. „Čekáme, že se výrazně zvýší bezpečnost průjezdu městy Lovosice a Ústí nad Labem, částečně Teplicemi,“ řekl Ušák.
V posledních letech se na I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem stala řada tragických havárií, které skončily smrtí. Stejně rizikové místo byla v zimě silnice I/8. „Často tam byla doprava zastavená vlivem počasí i nehod. Tohle všechno by se mělo uklidnit,“ dodal Ušák.
Dálnicí D8 se v pondělí zabývala i vláda. Premiér Bohuslav Sobotka chtěl ujištění, že je dálnice bezpečná. Uklidnila ho informace o rozsáhlém systému čidel, která každou hodinu hlásí aktuální stav.