Pardubice – Jedny z prvních motocyklů na světě byly k vidění v Pardubicích. Nejmladším strojům poháněným řemenem, se kterými jejich majitelé přijeli na takzvaný stíhací závod, bylo přes 80 let, nejstarším téměř 110. Řemenovým motocyklem se může pochlubit málokdo. Jejich majitelé odhadují, že v Česku by mohlo být zhruba 100 kusů, z toho v provozuschopném stavu tak 40.
Sto let staré motocykly se představily v Pardubicích
David Říha z Veterán klubu Pardubice informoval, že jde o nejstarší kategorii motocyklů. Vůbec nejstarším strojem setkání byl francouzský motocykl značky Werner z roku 1901. Čtyřválec od firmy Laurin & Klement je replikou, kterou její majitel Pavel Malaník vyrobil podle fotografií.
„Jsou to skutečné unikáty, v České republice by jich mohla být podle odhadů zhruba stovka, dneska tady v Pardubicích byla nejvíce zastoupená značka Laurin & Klement,“ uvedl David Říha. Řemenové motocykly připomínají spíše jízdní kola s malými motory, mnozí jezdci si také při jízdě pomáhali šlapáním.
Motocykly se od dnešních strojů liší kromě přenosu síly řemenem také pro laika složitým ovládáním. „Jezdec se na tomhle stroji vlastně musí věnovat několika činnostem najednou. Musí například přimazávat, nastavovat předstih. Myslím si, že člověk, který s tím nemá zkušenosti, by na takovém stroji ani neodjel,“ upřesnil Říha.
Stíhací závod řemenových motocyklů Pardubice hostily posedmé. Historicky první závod těchto strojů se však na východě Čech jel už v roce 1903. Kromě unikátních motocyklů s řemenem se přihlížejícím v Pardubicích představily také modernější motocykly a historické automobily.