Srážku vlaků u Tlumačova na Zlínsku způsobilo pochybení dozorce výhybek

Srážku dvou nákladních vlaků u Tlumačova na Zlínsku z letošního února způsobilo pochybení dozorce výhybek. Vyplývá to ze závěrečné zprávy o výsledcích šetření mimořádné události, kterou zveřejnila Drážní inspekce. Na ukončení zjišťování příčin nehody, která si vyžádala škodu přesahující 14,7 milionu korun a jedno zranění, upozornil server Zdopravy.cz.

Nehoda na dvoukolejné trati 330 spojující Přerov s Břeclaví se stala 5. února okolo 01:30. Projíždějící nákladní vlak mezi Tlumačovem a Otrokovicemi narazil do zadní části stojícího nákladního vlaku, jehož dva párové vozy následně vykolejily. Stojící souprava přepravovala osobní vozy. Jeden převážený osobní automobil z vlaku vypadl. Vlaky se srazily v době plánované výluky, kdy bylo vypnuto traťové i staniční zabezpečovací zařízení.

Podle Drážní inspekce dozorce výhybek nesledoval v souvislosti s příjezdem prvního vlaku postavení vlakové cesty a její volnost a nepřesvědčil se, že vlak dorazil do stanice Otrokovice celý. Přesto informaci o vjezdu celého vlaku do stanice Otrokovice telefonicky potvrdil výpravčí.

Sdělil tak nepravdivou informaci, protože vlak stále stál na trati u vjezdu před stanicí Otrokovice. Výpravčí to však nevěděla a splnila všechny podmínky pro nahlášení uvolnění traťového oddílu mezi stanicemi Tlumačov a Otrokovice zadní dopravně, tedy dispečerovi v Přerově. Následně do stojícího vlaku narazil přijíždějící nákladní vlak.

„Předání bezpečnostní informace (zprávy) zadní dopravně, že celý vlak uvolnil prostorový oddíl (udělení odhlášky), na základě obsahu obdržené předchozí bezpečnostní informace (potvrzení vjezdu celého vlaku do železniční stanice), který byl v rozporu s objektivní skutečností,“ uvedla Drážní inspekce k bezprostřední příčině nehody.

K nehodě přispěl i nedostatek pracovníků

Ke srážce vlaků podle Drážní inspekce přispělo personální opatření, které oslabilo stanovený počet výpravčích v době dalšího rozšíření výluky staničního a traťového zabezpečovacího zařízení. Ve zprávě upozornila také na časovou tíseň v situaci, kdy výpravčí musela v době provádění posunů, jízd vlaků a přijímání dopravních opatření pro rozšíření už probíhající výluky plnit úkoly a povinnosti stanovené pro dvě pozice výpravčích.

Už krátce po nehodě mluvčí Správy železnic Nela Friebová uvedla, že řízení provozu v dotčeném úseku bylo v době výluky z Centrálního dispečerského stanoviště Přerov převedeno na místní řízení z otrokovické stanice pomocí výpravčích a dozorců výhybek. „Dosavadní šetření ukazuje na selhání komunikace mezi dopravními zaměstnanci Správy železnic při plánovaném vypnutí zabezpečovacího zařízení,“ uvedla tehdy mluvčí.

V souvislosti s nehodou byla trať na železničním koridoru zastavena na více než 24 hodin, od rána 6. února jezdily vlaky po jedné ze dvou traťových kolejí. Obnovit provoz po obou kolejích se podařilo tentýž den odpoledne.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 1 hhodinou

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 22 hhodinami
Načítání...